
Nem úsztam meg Viszt. Biztonság kedvéért begyűjtöttem Norbi barátomról egy szekérderék hidrotőkét, mert másra egyszerűen nem tudtunk gondolni. Hiszen az adagoló jó, időben spriccel, a porlasztócsúcsok abszolút hibátlanok a hang és a füstjelek, azaz inkább a szünetjelek alapján, a hengerfalak kopásmentesek, látszanak a gyári hónolási nyomok, a szelepek zárnak, a hengerfej síkban, más nincs.
Végül vonattal jöttem haza Viszről. Talán azt gondolták, hogy máshogy?
Délelőttől estig betettük az összes hozott hidrotőkét, majd kivettük, felcseréltük, megint próbáltuk, izzítógyertyát ellenőriztünk, nem szelel-e mellette, már tényleg, Karesz anyósának a zápfogába is bekukkantottunk, nincs-e ott egy kis cúg, ahol elmegy a kompresszió. Semmi.

Kivettük egyenként a porlasztócsúcsokat, ellenőriztük a szórási képet, a nyomást, minden tökéletes. A házak is szuperül zártak, nem lehetett ott semmi gond.
Jöttek az elméletek – a hidrotőke nem engedné ki az olajat? Lehet, hogy a gyári specifikációnál sűrűbbet töltöttek bele, amit viszont a hidrotőkés autók nehezen viselnek? Valami Botondot netán? Úgyis el akartuk végezni végre a vásárláskor illendő olajcserét, csak előtte szerettem volna, ha stabilizálódik a beteg állapota, hát most lecseréltük. Bele valóra.
Hány henger ment? Na, hány? Kitalálták.
Az ember ritkán van úgy egy frissen vett, az anyagi lehetőségeit erősen kimerítő, ám alapvetően szép állapotú, korrekt, gusztusos, rendezett papírokon álló egzisztenciájú autóval, hogy három héttel a vásárlás után fel akarná gyújtani. Én úgy voltam. Három hengerrel nem volt értelme hazavinni, ott maradt hát Karesznál, nekem maradt a MÁV. Nem is olyan rossz az, pláne, ha IC.
A hősies viszi küzdelem zajai a romlott fővárosig elhallatszottak, természetesen a mobiltelefónia segítségével, de azért így is elég nagy visszhangot keltettek. Karesz szokás szerint férfiasan tűrte a szenvedést, mint egy sziú indián nyársba húzás közben, de azért az ő edzett hangszálain is torzulni kezdett a harmadik felharmonikus. A Mercedes 190 ugyanis keményen állta a csatát.

Konokul ragaszkodott a három hengerhez, mondanám, talán reciklált Barkas-lemezekből készítették, de sajnos az elmélet ott dőlt meg, hogy 1986-ban még nem volt sok átjárás BRD és DDR között. Az ötleten felbuzdulva azonban elgondolkoztam rajta – kérek Takács Dénestől egy jó Wartburg-emblémát és egy 353W-feliratot, felbiggyesztem előre és hátra, és leszarom ezt a problémát.
Közben az adagoló kétszer megjárta beállításra a Bosch-szervizt, megint elfogyott egy hengerfej-tömítés, kerültek kölcsönbe vadiúj hidrotőkék, a szelepek egyenként meglátták a törökbálinti után a viszi napvilágot is, a porlasztócsúcsok újabb és újabb megmérettetéseken vettek részt. A kettes henger vonyítva röhögött rajtunk.
Következő hétvégén megint Visz volt a program – virtuálisan igazából egész héten ott éltem, csak a testem ült a számítógép mögött, agyam reciklált, sztereotip mondattöredékekből gyúrt szövegeket köpött cikkek gyanánt a billentyűzetbe. Talán akkor vittem tökélyre az újságírói sunnyogás művészetét?

Karesz otthonos füstfelhőben, porrá szedett motorral várt. Mindent végigmutogatott újra, a porlasztás ernyőképét, a hidrotőkéket, olajat szaglásztunk, majd összerakta termosztát nélkül a kocsit, elmentünk egy körre, és csodás volt, bár kissé hideg. Aztán betette a termosztátot, megjött a fűtés, elment a henger.
„Hogy rrrrrohadna meg már az anyja is, aki kitalálta ezt a szarrrrrt!” – jött az összefoglaló, de nem tudtam, hogy Bruno Sacco, Karl Benz, Wilhelm Maybach, avagy Gottlieb Daimler édesanyjára gondol-e éppen. Elmélyült csend következett, amelyben nyilván az anyai teendők lajstromba vétele is szerepet kapott, de akadt benne technikai elmélkedés is.

„Figyelj, most, hogy itt vagy segíteni, kipróbálunk valamit, azt hiszem, közel vagyunk a megoldáshoz” – mondta. Furcsa dolog következett. Bemelegítettük az országúton a motort, visszatértünk a bázisra, majd kicsavarta a forró hengerfejből a második henger porlasztócsúcsát, letakarta a motort egy nagy ronggyal, visszatette a kihajlított adagolócsövet a porlasztócsúcsra, és beindította. Spriccelt a gázolaj mindenfelé, ugyanúgy háromhengerezett szegény blokk, mint mostanában mindig tette. Károly tartotta a porlasztót, én a rongyot körülötte, hogy azért ne ússzunk el teljesen a gázolaj hullámain.
És egyszer csak, bekövetkezett.
Az addig tökéletes ernyőképben permetező porlasztócsúcs csöpögni kezdett, majd épp csak kis köpetek hagyták el a torkát. „Ez az, ez az!” – bömbölt Karesz, mint egy meglőtt bölény, és szájában izgatottan remegni kezdett a meggyújtatlan, ám egyre olajosabb cigi. „Nézd, megy a motor” – itt gázt adott – „fordulaton!, és nem lő szinte semmit ez a SSSSZZZHAR!” Hát ez az! Hogy baszná meg!” – és itt már tényleg ideges volt, Károly a megkönnyebbülés pillanatában mindig durván utánalő, sőt, utánaordít a témának, nála ez a levezetés, bár egy kareszságban járatlan, zöldfülű kívülálló számára nyilván nettó agressziónak tűnik.

„Tudtam én, mondtam is az adagolósnak, hogy itt a fűtéssel lesz a baj! A németje ezt az adagolót már úgy csinálta meg valami baszomfasza emisszió, vagy micsoda végett, hogy belevezette a motor hűtővizét, érted?” – és ezzel a mozdulattal rá is gyújtott az olajos cigire a szájában, amely, valljuk be, magasan kiérdemelte a csendes elmúlást. „Nem is szokott ezekkel baj lenni, de én már vagy két hete gyanakszom erre a rohadt adagolóra, mert nagyon pont akkor ment el mindig a henger, amikor megmelegedett a víz. Mondtam az adagolósnak, hogy ne csak hidegen mérje, hanem valahogy melegítsük meg, és úgy nézzük, de komplikált lett volna, hagytuk.”
Megint MÁV, nem kaptam el az IC-t, a magyar rögvaló pedig valóban rögösnek bizonyult egy lefingott másodosztályú bőrülésből, mégis sokkal vidámabb volt az utam. Karesz pedig hétfőn eltöltött egy órát az adagolósnál, mire sikerült rávennie, hogy egy lavórból, mosógép-szivattyúból és egy szintén mosógépből kiherélt cekásszal fűtőberendezést építsen ki a 190-es próbapadon levő adagolójához.

Az adagolós ugyanis unta már az állandó vegzatúrát, ő biztos volt benne, hogy jó a cucc, meg is mérte háromszor, szét is szedte, és az összes tömítőgyűrűt megmérte. Karesz viszont eddig is sejtette, innentől viszont halálbiztosan tudta, hogy ott, a pici tömítőelemek környékén van a kutya elásva, bármilyen furcsa is ez, ha elképzeljük – apró Blöki a gázolajban...
Órákig tartott, mire sikerült felfűteni a rendszert, a padon közben végig járt az adagoló, végig mutatta a négy műszer a jó értékeket, a drága szakember már ki is ment a műhelyből más ügyeit intézni, amikor meghallotta, hogy furcsán szól a cucc. Visszarohant, és meglátta, hogy a kettes henger műszere a minimum körül mutat. Állítólag ugyanolyan diadalmasan ordított a telefonba, mint Karesz az én fülembe alig két nappal korábban.

Innentől már csak röpke szét, össze. Kivette a kettes henger nyomódugattyúját, levette róla a réz tömítőgyűrűket. És bár mind méreten volt, az egyiken látott valami egészen enyhe, kékes elszíneződést. Ez lenne a hiba...? Az volt. Egy kábé húszforintos alkatrész miatt döglődött szegény autó.
És – bár ez csak spekuláció (milyen szívesen megkérdezném erről a volt tulajt) – itt is beigazolódott a jó állapotú magyar használt járművekre vonatkozó elméletem. Eszerint bármi, ami szép, alapvetően jó karban van, eredeti, piszkálatlan, mégis eladósorba bocsátották, annak valami olyan rejtett hibája van, amin az előző tulaj nem tudott úrrá lenni, és feladta.

Volt már ilyen 1973-as, szinte makulátlan Honda CB125-ösöm, vett már barátom ilyen, kiváló állapotú, de állandóan melegedő 850-es Fiatot, és ez a Merci is ilyen volt. Valószínűleg rossz gázolajat töltöttek bele, esetleg kosz került a rendszerébe, és megsérült a hártyányi kis réz tömítőgyűrű. Próbáltak nyilván mindent (az adagolón látszott, hogy sokszor lent volt a motorról), aztán végül kivették a termosztátot. A tulaj viszont nem élvezte, hogy megfagy benne télen, gondolom, ráment sok pénze, ideje, idege, feladta, kivonta. Még az is lehet, hogy tényleg kapott egy céges autót. Aztán 2005 végén talán úgy döntött – dűlőre viszi a dolgot, vagy sikerül megcsináltatnia a Mercit, vagy eladja. Eladta. Nekünk. Szerencsére.
És szerencsére van ez a pitbull, tudják, Karesz a neve. Ha ráharap egy témára, szájzárat kap, és nem engedi. Azt hiszem, nélküle felgyújtottam volna. Így viszont...

Efy 506 ezer kilométernél tart nálunk, a közel hét év alatt mi tettünk bele ebből kábé 75 ezret. Még mindig balzsamos csendben viszi a 140-es utazót, finoman rugózik, a középső pedálra megáll, mint a cövek. Sajnos közben elkezdett alaposan rohadni, hihetetlen, de ezt a tökéletes mechanikát is a korrózió viszi majd a sírba, akármilyen jó is rajta a védelem. Feltehetőleg a két és fél év múlva esedékes műszaki vizsga előtt következik be az esemény, akkor lesz tíz éve nálunk. Már most vérzik érte a szívem, de egy bő félmilliós lakatolás és egy hasonló árú fényezés nem opció, amikor 700 körül közel tökéletes példányt kapni ilyenből. Addig viszont megkap mindent, ígérem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Olajdoktor
10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
