Mit tud az Év motorja?

Bemutató: a Ford új egyliterese

2012.07.20. 06:22

Az Év motorját 35 ország 76 újságírója választja, különböző kategóriákban. Az egy liter alatti kategóriában, elsöprő fölénnyel a Ford új motorja, az Ecoboost 1.0 végzett, amelyet többen az összetett díjra is jelöltek, abszolútban is az év motorja lett 2012-ben.

Downsizing: egyszerűség, könnyű gyárthatóság, nagy fajlagos teljesítmény és takarékosság. Két változatban kapható, van 125 lóerős és egy 100 lóerős változat, de már most tudjuk, hogy lesz turbó nélkül is, 75 lóerővel. A 125 lovas 200 Nm nyomatékot tud túltöltött (overboost) üzemben, de a 170 folyamatosan megvan, széles tartományban, alulról is. Ha az adatokat nézzük, egy átlagos szívó kétliteres motornak felel meg, kicsit nagyobb és szélesebb tartományban rendelkezésre álló nyomatékkal.

Nagyon ritka, amikor egy mérnökcsapat úgy ülhet egy projekt elé, hogy nem kell semmit átmenteni, megőrizni vagy továbbfejleszteni egy adott konstrukcióból. Nem csak azért őrzik meg például a hengertömböt, mert nagyon bevált, hanem mert nem költenek egy teljesen új tervezésére, és új gyártósorra. A Ford kis háromhengeresénél nem így volt. Mindent nulláról kezdtek, szinte semmit nem vettek át korábbi motorokból.

A tervezőcsapat vezetője Roland Ernst, a Ford Europe vezető mérnöke. A célok egyértelműek: olyan motor tervezése, amely alacsony károsanyag kibocsátású, takarékos és jó vezetni. Fontos szempont volt a komfort, az alacsony zaj és a karbantartási költségek alacsony szinten tartása is. Próbáltuk a motort egy Focusban, de a legérdekesebb, ha szétszedjük és kicsit belenézünk, milyen eszközökkel próbálták megvalósítani a célt. Kis mérnöki pornó - remegő kézzel szedtük le a kartert, és néztük végig a nagyon kicsi blokkot.

Az emissziós értékek kordában tartása a jó égéssel, a gyors üzemi hőfokra melegedéssel és a kipufogógáz utókezeléssel valósítható meg. Mindhárom pontban nagyot alkottak a kis motoron. A befecskendezés az elvét tekintve common rail dízel is lehetne, közvetlenül az égéstérbe történik akár 150 bar-os nyomással egy mechanikus, nagynyomású pumpa segítségével. A befecskendezőfúvóka közvetlenül a gyertya mellett, szinte központosan az égéstér tetején van, a négy szelep között. Ez a nyomás olyan jó minőségű porlasztást eredményez, hogy a keverék éghetősége, gyúlékonysága egészen eltolható a szegény irányba, ami a károsanyag-emisszióra és a fogyasztásra is jó hatással van.

A gyors üzemi hőfokra melegedés osztott hűtőkörrel valósul meg. A fő hűtőkör csak a kipufogócsatornákat és környékét hűti a hengerfejben, ahol az integrált aprócska, szintén vízhűtéses turbótöltő is helyet kapott. Ezzel azt érik el, hogy a kipufogó nagyon hamar felfűti a hűtővizet, majd amikor rákapcsolódik a teljes hűtőkör, már nem 20 fokról kell feltornázni a hőfokot. A meleg motornak kisebb az ellenállása, a benzin jobban párolog, kisebb veszteséggel és hatékonyan gyújtható. Utána pedig a dolog átfordul: a hűtött kipufogó miatt a kipufogógázok nem melegednek túl, jobb lesz a motor töltéscseréje, összességében a hatékonyabb üzem felé viszi a dolgot. Amikor a tesztautó nálam volt, nagyjából 27 fokos külső hőmérsékletben elindulás után, normál terheléssel egy kilométeren belül elhagyta a vízhőfok a 40-et, és 2 kilométerem belül 90-es üzemi hőfokra állt be. Természetsen ebbe a hűtőkörbe van kötve az utastér fűtése is, tehát a téli bemelegedés sem olyan keserves, mint egyes mai dízeleké.

Az alacsony fogyasztás másik záloga a kis belső ellenállás, súrlódási veszteségek csökkentése. Az eleve kicsi, mindössze ezer köbcentis háromhengeres motor alapban nem nagy belső súrlódású. Ha ezt még megfejelik pár trükkel, valóban siklik, mint teflon a jégen. Az első ilyen trükk, hogy a főtengely csapágysora, illetve maga a tengely nem pontosan a furatok középvonalában helyezkedik el, hanem el van egy kicsit oldalra tolva. Ezzel hasonló hatást érnek el, mint az eltolt dugattyúcsapszeggel: egyrészt nem bólogat a dugattyú irányváltáskor és terhelve, másrészt pedig csökken a súrlódása terhelés alatt.

További érdekesség az olajban futó, rugós feszítésű vezérműszíj, amelyet kialakításánál fogva nem kell cserélni. Szintén egy feszítetlen, vékony szíj hajtja az olajpumpát, amelyet egyébként változtatható szállítású. Ezzel is azt érik el, hogy nagyobb fordulaton lekorlátozzák az olajnyomást a megfelelő értékre, így a pumpa nem fogyaszt a kelleténél nagyobb energiát. A belső súrlódás és pumpálási veszteségek csökkentését szolgálja az extrém híg SAE 0W20-as motorolaj is. Sok apró dolog, amely összességében azt eredményezi, hogy a motor gazdaságosan tud üzemelni.

Az integrált lefúvószelepes (BOV) aprócska turbótöltő is érdemel pár szót. Mivel az autó start-stop rendszerrel szerelt, a turbó vízhűtésének keringetéséről külön elektromos pumpa gondoskodik, amely termikus igény esetén a motor leállítása után még forgatja a vizet a turbó körül, így a visszahűlése gyors. A pici feltöltő maximális fordulatszáma mintegy 248 ezer fordulat percenként, ami még turbó mértékkel is sok. Ezzel próbálták a kis feltöltőt széles motor fordulatszám tartományban munkára bírni. A házába integrált lefújószelep gázelvételkor a felépülő nyomást elegedi, így a picike járókerék nem lassul annyira le, a turbólyuk szinte észrevétlen marad.

Az oldalról ajánljuk

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?
  • Olajdoktor

Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?

Egy fórumon olvastam erről a megoldásról.

42 perce
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07