Rejtett hiba gyere elő!
Opel Astra Check Engine
Szép dolog az OBD, még szebb a hibakódtároló, de néha jut azért szerep a diagnosztikát végző szakember fejének is. Különben csak a gyújtótrafógyártók járnak jól.
Egy olvasó kérte, számoljak be olyan esetről, amikor több szerviz elvérzett valamilyen hiba feltárásán, és végül én találtam meg az autó problémáját. A műhelyem kilincsét általában akkor nyomják le az ügyfeleim, amikor már minimum 100-150 ezer forintot ráköltöttek az autójukra, ebből a pozícióból tehát elmondhatom, hogy a kért kívánságot könnyen teljesíteni tudom.
Mivel műszaki szempontból lényegtelen, nem is szoktam leírni, mit rontottak el mások. Egyrészt nem célom a kollégák becsmérlése, pláne, mert velem is előfordult már, hogy egy hibát nem találtam meg, más esetben pedig csak részleges eredményt értem el. És nem mondhatnám, hogy könnyen feldolgoztam a sikertelenséget. Ilyen esetben az a legfontosabb, hogy ha már egyszer nincs eredmény, legalább az ügyfélnek ne kerüljön pénzébe.
A következő történet alanya egy Opel Astra H, ami megjárt két márkás és három márkátlan szervizet a hibájával. Az ügyfél panasza: világít a Check Engine lámpa a műszerfalon. Valahányszor kitörölték a hibatárolóját, körülbelül 5-10 kilométer múlva újra világított a hibajelző lámpa. Már cseréltek benne gyújtótrafót, de az ügyfél elmondása szerint a diagnosztika kimerült az OBD csatlakozón keresztül történő műszeres vizsgálatban.
További információ még, hogy az autó fogyasztja a motorolajat. Ahogy szoktam, a hibatároló ellenőrzésével kezdtem. Vigyázat! Mint manapság mindent, a diagnosztikai műszereket is hamisítják. Az Autocom műszer klónjaival is tele vannak a hazai és a külföldi internetes aukciós oldalak. Ezek használata komoly károkat okozhat szerelőnek és ügyfélnek egyaránt!
Gyakran előfordul, hogy a szerelők az eltárolt gyújtáshiba miatt fölöslegesen cserélnek gyújtótrafót. A fenti hibakódok arra utalnak, hogy az összes hengernél bizonyos üzemi körülmények között az elvártnál kisebb a forgattyústengely (főtengely) szöggyorsulása. A motorvezérlő elektronika tudja, mikor van munkaütem egy hengerben, és mivel állandó jelet kap a főtengely-helyzetérzékelőtől, kiértékeli azt. Ha valamelyik dugattyú nem siet annyira az alsó holtpont felé, mint az elvárható lenne, riaszt az elektronika. Erre írtam egy korábbi cikkemben a tandemkerékpáros hasonlatot.
Mi lehet itt a hiba? Az autó fogyasztása nem nőtt, és nem is érezhető vezetés közben nagy probléma.
Tapasztalatom szerint az összes henger égéskimaradásos hibáját gyakran okozza, hogy fals levegő jut be a szívóoldalon. Ennek a típusnak azonban van egy, a szakmában közismert betegsége. Sok esetben megszorulnak a szelepek, és emiatt nem megfelelő a motorüzem. Mechanikai vizsgálattal kezdtem, ami itt kompressziómérést jelent.
A szerszámoskocsimban ugyan lapul egy kiváló Motometer kompressziómérő, de nem ehhez nyúltam, hanem az oszcilloszkópomhoz. A Totalcaron általában az autóbuziság intézménye ismert, higgyék el nekem, létezik diagnosztikaműszer-buziság is. Számítógéppel kompressziót mérni?
Ezzel a kis kütyüvel akár járó motornál is mérhetünk kompressziót, ami azért jó, mert közelebb van a valóságos motorüzemhez, mint a hagyományos kompressziómérés esetén. Csodálatos szerkezet. Szerencsére kevés műhelyben használnak Pico Scope-ot, így a hobbim kitöltheti a teljes munkaidőmet.
A sűrítési ütem végén a nyomás mindegyik hengerben meghaladta a 14 bart, ami jó értéknek mondható. Máshol kell keresni a hibát. Írtam már, hogy fals levegőre gyanakszom, ugyanakkor a gyújtógyertyák állapota borzalmas. A nívópálcát kihúzva nem ért meglepetés.
Mechanikailag rendben van a motor, azt pedig, hogy az összes szelepszár-szimering rossz, kizártam. Ha hozzáadom, hogy szívóoldali rendellenességre gyanakszom az égéskimaradás miatt, nincs más választás, mint ott kutakodni.
A látvány magáért beszél. Megvan a magyarázat arra is, miért volt mind a négy gyújtógyertya olajos. A motor bontása közben észrevettem, hogy a kipufogóöntvény el van repedve. Mivel a katalizátort is tartalmazza az egység, annak meghegesztetése mellett döntöttem. Ugyanakkor kétséges volt, hogy az olajsokk után képes lesz-e még ellátni a feladatát, megfelelőek lesznek-e az emissziós értékek?
Amikor a szívócsőbe belepillantottam, már tudtam, hogy mi a gond. A szakmabeli olvasók gondolom, már kitalálták. A kartergáz-szellőztető nem zárja el a csatornát, ezen keresztül szívja a motor azt a rengeteg olajat. Erre a rendszerre környezetvédelmi okok miatt van szükség. A dugattyú és a hengerfal között a legjobb illesztésű motorokban is átszivárog némi égéstermék a forgattyúsházba (vö: kartergáz), ami tartalmaz elégetlen szénhidrogénelemeket is. Logikus, hogy ezt visszavezetik a szívócsőbe. Amikor tönkrement az ezt szabályzó szelep, az olajcseppek is akadály nélkül jutottak át a szívócsőbe.
A képen a fehér nyíllal jelölt alkatrész a kartergáz-szellőztető szelep, amit ki lehet szerelni a szelepfedélből. Aki azt gondolja, ez egyben azt jelenti, hogy cserélhető is, téved. Csak kompletten rendelhető a fedéllel együtt, ami az ára miatt nem mellékes. Megrendeltem az alkatrészt, kitisztítottam a szívóoldalt és összeszereltem a motort. Mivel az ügyfél elhozta a régi trafósort, azt is visszacseréltem. Következett egy 60 kilométeres próbaút. Hibajelzés nincs. Már csak arra voltam kíváncsi, hogy a katalizátor megúszta-e ezt a kis kalandot, ezért emissziómérés következett. Szerencsére igen, így az ára (220 ezer Ft) az ügyfél zsebében maradt.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
