Ennyit ért az AFIT profizmusa

Okkult hibák 2.: kisautó dízelhanggal, V8-fogyasztással

2012.02.05. 08:20

Korábban ütköztem már hasonló, szinte megoldhatatlan hibába, de azt hittem, egyedi eset. Nagyjából ennél a Fiatnál kezdtem megvilágosodni: akár szakembertől veszel használt autót, akár amatőrtől vagy neppertől, csak akkor lesz jó, ha magad hasalsz neki.

A Dobin láttam meg (a régi szabadpiac volt az átkosban), a szüleim Samara-kiutalását mentem eladni a 850-es Fiatommal. Zsiguli-óceán folyt össze Wartburg-tengerrel, az egész masszába Skoda-, Trabant- és kispók-folyamok hömpölyögtek bele – így nézett ki a piac. A legszomorúbb egyenautó-korszak volt Magyarország történetében, a szokásos KGST-dögunalom. A faros Fityóm igazi különlegesség volt abban a körben, pedig – igaz, vagy tizenöt évvel korábban – azt is árusította a Merkur.

Mégsem a 850-esem volt ott az igazi truváj, de még csak nem is az ablakába kitett Samara-kiutalás. Az enyémre merőleges, oldalsó sorban állt ugyanis egy zöld autó. 128-as Fiat. Ilyet szintén árult a Merkur alig pár évvel az én kocsim után, és a nyolcvanas évek végén futkosott azért még belőlük jó néhány. De nem pont ilyen. Ez ugyanis a legritkább kivitel, egy Rally volt.

A sima 128-as Fiat is igényes konstrukció volt: programozottan gyűrődő, merevített cellás kaszni, keresztben elhelyezett orrmotor, nem a motor alá, hanem (szakítva a Mini-recepttel) melléje tett váltó, no meg a fogazottszíjjal hajtott, himbák nélküli szelepvezérlés óriási újdonság. Külön-külön persze egyik sem világelső találmány (Mercedes, Glas 1700 GT, Autobianchi Primula), de együtt, 1969-ben, szenzációs konstrukció volt, és még húsz évvel később sem volt általános.

Az a 128-as, amit én találtam, még különlegesebb volt a többinél. A Rally-t nem hozta be a Merkur, hogy az a példány hogyan jutott az országba, nem tudom. Mindenesetre nem 1100-as, hanem 67 lóerős 1300-as motorja volt, óriási, kéttorkú karburátorral. Szervó volt a fékjén. Fejtámlás, kagylósított ülések, habosított karimás, aluküllős kormány, a széria-128-as buta órájához képest fordulatszámmérőt és benzinmérőt tartalmazó kombinált műszer. Olajnyomásmérő és vízhőfokmérő a műszerfal közepén, a vezető felé döntve. Két ajtó. Négy körlámpa hátul (a 850-es Sport Coupéé). Osztott első ütköző strandkorláttal. És csak egy évig, 1971-72 között gyártották. Igazi különlegesség.

Szép fényezés, nulla rozsda, kis horpadás a csomagtér-fedélen, más hiba semmi. Irgalmatlan vagányul feszített a szoci masszában. Nem is autó volt az – életstílus.

Hogy hiányoztak a gyári Cromodora alufelnik, és a széria toronymerevítő is, s hogy az olasz ködlámpák helyett keletnémet csipák fityegtek a feketére festett ütközőkön, nem érdekelt, igazából azt se nagyon tudtam, hogy ezek kellenének rá. Az Autótípusokban ugyan találtam képet ilyen kocsiról, de – gondoltam – az valami extrás darabról készült.

Miután eladtam a kiutalást, beültem a srác mellé. AFIT-szervizben dolgozik, autószerelő, magának rakta össze, a motor nemrég volt felújítva gyári cuccokkal, de most van egy jó Zsiguli olcsón, azt veszi meg. Fehér vászonhuzat volt az üléseken, ezerszer igényesebb, mint az akkori nejlonok. Valami svájci illatosító szaglott, nem az émelyítően édes egyen-Wunderbaum. Hely is volt benne, no meg sok műszer, a Piedone-filmek ígérete. Forgott velem a világ.

Egy hét alatt elnyomtam a 850-est, gyalog mentem Szigetszentmiklósra kifizetni az autót, fülemen fejhallgató, zsebemben Walkman, fele úton Carst, a végén meg Ultravoxot hallgattam. Annyira be voltam indulva, hogy ki se próbáltam a kocsit, kifizettem az 53 ezret (a 128-asok tipikusan 60-70 között mentek akkoriban, tehát még olcsó is volt), megírtuk az adásvételit, húztam haza.

Tudják milyen egy szervóval segített, tárcsás fékrendszer az egykörös, négy dobfékes, a legjobb beállítás után is húzó 850-esé után? Elmondhatatlan. És az érzékeny, visszajelzésekkel teli fogasléces kormány, a MacPherson első futómű a lógós, szorulós, cseppet sem lineáris csigás-görgős kormánygép és a függőcsapszeges első futómű tükrében? Mint a mennyország. No és a hatalmas, dönthető ülés... A pörgethető, sima járású, modern, dögerős motor... Vááááá.

Khm... Utóbbit csak megelőlegeztem. Valahol a falu után tűnt fel, hogy mintha furcsa, kemény hangja lenne a motornak. És igazából nem is akar kiforogni 4000 fölé. Nahát. Csepelre érve betájoltam – olyan, mint valami dízel. És sehogy nem akarja a pörgetést, nemhogy a piros mezőig nem jut el, de a fordulatszám-tartomány felét jó, ha igénybe tudom venni. Mindegy, kicsit majd állítok a gyújtáson, beszabályzom a karbit, jó lesz...

Hát nem lett, akármennyit küzdöttem is vele. Egy hét múlva tudtam fogyasztási adatot is: 14-15 l/100 km. Ez a szám letepert, mert lehet, hogy az előző autóim kis görcsök voltak a 128-ashoz képest, de egyik sem bírt nyolc litert sem bekapni százon. Ennyi nem volt a sifonérban, le kellett tennem az autót, egy főiskolásnak megfizethetetlen volt az efféle dőzsölés.

Az egyszerű, öreg Fiat- és Puch-motorok után semmi kedvem nem volt ebben a szíjhajtásos, OHC-atomreaktorban vájkálni, de arról szó sem lehetett, hogy szerelőhöz menjek, olyat csak azok csináltak, akiknek volt keresetük... Belemásztam mégis.

A szelepfedél levétele után szinte azonnal láttam, hogy baj van. Fényesek voltak a bütykök, hoztam a tolómérőt, 1-4 milliméter hiányzott szinte mindegyik csúcsból. A rossebbe... Zastava 1100-asba való vezértengelyt lehetett venni a Mobil autósboltban is a Jókai téren, de az nem volt jó ebbe a motorba. Hiába, a sportkocsik ilyenek.

Az oldalról ajánljuk

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

2 órája
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08