A szóba jöhető eszközök közül jó párat otthonról leshetünk el, hiszen gyakorlatilag változatlan formában mindenki feltette már magának a kérdést: hogyan spóroljak a fűtéssel? Elsősorban is csukjuk be a nyitott ablakokat, és mindig csak annyit szellőztessünk, amennyi feltétlenül szükséges. Ezen a vonalon indult el a levegőminőség(CO2)-szenzorokra épülő intelligens szellőztető rendszerek fejlesztése. A korábbi évtizedekben megszokott gyakorlattal szemben ezeknél az autóknál a belső levegőkeringetés többé-kevésbé alaphelyzet, az elektronika pedig mindig csak annyi friss levegőt enged az utastérbe, amennyi a komfortszint fenntartásához (az autógyár szerint) szükséges. A rendszert alapvetően a klímaberendezés által okozott többletfogyasztás csökkentésére vetik be, de elvileg ugyanígy alkalmas lehet az elektromos autók fűtési teljesítményigényének csökkentésére is. (Más kérdés, hogy több órás vezetés után, lassuló reflexek és fáradtan mozgó szemhéjak mellett éles helyzetben akár minimális szén-dioxid koncentráció-különbség is dönthet életről vagy halálról. A kérdés messzire vezet, így csak reméljük, hogy a jövő villanyautóiban kikapcsolható lesz ez a funkció – ezzel persze megint csak azt kockáztatva, hogy az idő előtt kimerülő akkumulátor miatt halálra fagyunk az út szélén.)
Szintén otthonról elleshető, és elvileg mellékhatások nélküli módszer, hogy csak azt a szobát fűtjük, amit valóban használunk. A gyakorlatban ez nem jelent mást, minthogy a jármű felismeri, melyik ülésen foglal helyet utas (az ülésbe épített érzékelőkkel ez már ma is megoldott), az intelligens fűtőrendszer pedig csak célzottan azokra a helyekre irányít meleg levegőt. Nem egy csodaszer, de újabb néhány kilométer hatótávot jelenthet, és ha pont ezen múlik, hogy este hazaér-e az ember, ám legyen.
Megfelelő hőszigeteléssel szintén sokat spórolhatunk a fűtésszámlán – a közeljövőben erre sokkal jobban oda kell figyelnünk az otthonunkban ugyanúgy, mint az autónkban. A gyári hőszigetelés eddig többé-kevésbé a hangszigetelés „melléktermékének” volt tekinthető, és legföljebb egy-egy különleges bevonattal ellátott üveg tervezésénél számoltak a hősugarakkal. Egy tipp azoknak, akik a következő öt évben vállalkozást indítanának: az autók hőszigetelésének utólagos tökéletesítése és különleges, akár többrétegű üvegezés beépítése olyan terület, amire az első, villanyautóban végigvacogott út után biztosan lesz kereslet.
További lehetőség a fűtési rendszer korszerűsítése: hőszivattyúval az ember egységnyi villamosenergia-felhasználással három-négyszeres mennyiségű hőenergiához juthat. Az ötlet nem csak családi házakban, de autókban is életképes lehet: gyakorlatilag a klíma működését kell megfordítani, és újabb súlyos kilométerekkel messzebbre juthatunk egy akkumulátor-feltöltéssel.
Az autógyárak fejlesztőközpontjaiban azonban nem csak hagyományosnak tekinthető, de attól eltérő ötleteken is dolgoznak. Ilyen például az okostelefonon keresztül működő távvezérlés. Mielőtt a sofőr felhúzza a csizmáját, pöttyent egyet-kettőt az érintőképernyőn, s az autó máris rákészül az indulásra: az akkumulátortöltőn át a „korlátlan” teljesítményű hálózaton lógva nem okoz gondot az utastér gyors felfűtése és a jégmentesítés, s később menet közben az akkumulátorok energiáját már csak a hőveszteség pótlására kell fordítani.
Ha pedig ez sem lenne elég, ad abszurdum az sem kizárt, hogy a dízellel hajtott villanyfűtésű autók evolúciója a villannyal hajtott dízelfűtésű autók felé veszi az irányt, vagy kemping-gázpalackkal működő mini-hősugárzók gondoskodnak a jövőben a megfelelő hatótávról.
Tud jobb megoldást a villanyautók fűtésére? Véleményét, tapasztalatát ossza meg a cikkhez kapcsolódó blogposzton!

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

