Az első gyanús jel az lehetett volna, amikor a kilencvenes évek elején a TDI motorok terjedésével egyre többen panaszkodtak: gyenge a fűtés. Egészen addig érvényes volt az ökölszabály, mely szerint az elégetett üzemanyag energiájának közel harmada mozgatja az autót előre, másik harmada veszteségként a hűtővizet melegíti, további harmada pedig a forró kipufogógázokkal távozik.
Amikor az ezredforduló környékén a közvetlen befecskendezéses dízelmotorok maximális hatásfoka elérte, majd meg is haladta a negyven százalékot, már széles körben ismert volt a probléma: hidegben, rövid távra elindulni dízellel szívás. A részterhelésen is jó hatásfokú motorok veszteséghője túlságosan lassan melegítette fel az utasteret, ami nem csak kellemetlen, de biztonságtechnikai kérdéseket is felvet: nem egy baleset írható a párás, jeges ablakok számlájára.
Nem megoldhatatlan műszaki problémáról van szó, az autógyárak elő is rukkoltak a különböző elveken működő fűtőtestekkel. Az egyik megoldás a klasszikus merülőforraló újragondolása: a motor vízkörébe helyezett villamos fűtőpatron a generátorról, illetve az akkumulátorról kapja a táplálást. Szintén a motort és az utasteret melegítik az üzemanyag elégetésével működő segédfűtések. Az állófűtéshez nagyon hasonló berendezés a Zaporozsec-benzinkályha kései utóda, és bár a legkomfortosabb, de az összes szóba jöhető megoldás közül a legdrágább. A harmadik megoldás a motort nem, csak közvetlenül az utasteret fűti. A szellőztető rendszerbe integrált elektromos fűtőtest a leggyorsabban ad meleget – hátránya viszont, hogy teljesítménye a rendelkezésre álló elektromos energia miatt korlátozott.
Közös pont mindhárom segédfűtésben, hogy nem a motor hulladékhőjét hasznosítja, hanem pluszüzemanyag elégetésével állít elő meleget. Az autó egészét (azaz az A-ból B-be eljutáshoz szükséges üzemanyag-mennyiséget) tekintve tehát a hatásfok romlik.
Priusi megoldás
A „túl jó” hatásfok miatt felbillent hőháztartást a Toyota Priusban nem pluszüzemanyag elégetésével, hanem a kipufogórendszerbe épített hőcserélőn át a motor veszteséghőjének hatékonyabb megcsapolásával hozzák egyenesbe. Ez duplán segít a spórolásban: egyrészt nem okoz többletfogyasztást a gyors felfűtés, másrészt az üzemi hőfokot hamarabb elérő motor belső súrlódása, így fogyasztása is alacsonyabb.
„Kellemes meleg vagy alacsony fogyasztás?” – vetődik fel ekkor a kérdés, és a start-stop rendszerrel felszerelt autókra mindez hatványozottan igaz. A húsz fok körüli hőmérsékletre optimalizált rendszert adott hőmérséklet alatt inaktiválják, hiszen álló motor mellett nincs veszteséghő és a generátor sem termel elektromos energiát. Így extrém esetben az is előfordulhatna, hogy egy órával az indulás után még mindig fagypont körüli hőmérséklet uralkodik az utastérben, és a deres orrát kesztyűben törölgető sofőr alig lát ki a jégvirágos ablakokon. Ezt elkerülendő, a vezérlő elektronika a téli hónapokban nemhogy leállítaná, de emelt alapjáraton pörgeti a motort a dugóban, jelentősen megnövelve a fogyasztást.
Legkésőbb ezen a ponton pedig érdemes gondolatban szétválasztani a motor (hajtáslánc) és a jármű fogyasztását. Előbbi az elmúlt évtizedek fejlesztései következtében csökkent, míg az utastér komfortját (hűtését-fűtését, zenét-navit-hátmasszázst) biztosító berendezések energiafelhasználása lassan, de biztosan növekszik.
A helyzet akkor kezd eldurvulni igazán, amikor a villanyautók kapcsán a „Kellemes meleg vagy alacsony fogyasztás?” problémája „Kellemes meleg, vagy odaérek-e egyáltalán?” formában jelentkezik.
A járműhajtásra használt villamos motorok hatásfoka kilencven százalék fölötti. Ehhez jön még a teljesítményelektronika és az akkumulátor hűtéséből származó veszteséghő, de ezek összege sem éri el azt a szintet, amivel érdemben temperálható lenne az utascella. Kényszerű megoldásként nem marad más, mint a nagyfeszültségű akkumulátorról táplált villamos fűtés, ami pont abban a pillanatban jelent súlyos pluszterhet az akkumulátor számára, amikor a hideg miatt amúgy is lecsökken a kapacitása.
A nagyságrend érzékeltetésére néhány példa: a szabványos európai mérési ciklusban (NEDC) az átlagos hajtási teljesítmény 10 kW körüli, az egyenletes ötvenes tempóhoz pedig ennél is jóval kevesebb kell. Ezzel áll szemben a jármű fűtéséhez szükséges 4-6 kW és az egyéb kényelmi és segédberendezések által felemésztett további 1-3 kW. Ha télen a páralecsapódás elkerülésére bekapcsoljuk a klímát, ami villanyautókban szintén közvetlenül az akkumulátorból vesz fel 3-5 kW-ot, akkor látható: a jármű hajtására és a belső komfort megteremtésére fordított energia azonos nagyságrendbe esik. A villanyautók elsődleges célterületének számító városi forgalomban, komoly dugókban szélsőséges esetben pedig az is előfordulhat, hogy a komfort megteremtésére több energiát használunk el, mint a haladásra.
Nem véletlen, hogy a neves német autóipari minősítő és tanúsító intézet, a DEKRA által a közelmúltban elvégzett tesztsorozat is azt mutatta: hidegben a villanyautó hatótávolsága akár a felére is csökkenhet – a konkrét kísérleti alanynak választott Citroen C-Zero esetében például 138 km-ről 65-re. A napi használatra alkalmas villanyautók elterjedéséhez ezek szerint nem csak a hajtáslánc, de az utascella termomenedzsmentje is további fejlesztésre szorul.
Hogyan spórolnak a villanyautók a fűtéssel? Lapozzon, kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

