Robotpilótát ide, de azonnal?
Az új Focust és számtalan vezetéssegítő extráját kóstolgattuk éppen. Én vezettem, és az adaptív tempomattal játszottam valahol Campamento egyik gyorsforgalmi útján. A terv az volt, hogy százas tempóra beállítva utolérünk egy kilencvennel „cammogó” spanyolt, és megnézzük, hogyan lassítunk be mögötte az ő tempójára. A biztonság kedvéért a sebességlimitert is bekattintottam 120 km/h-ra, nehogy elszaladjon az a bizonyos ló.
A tervet persze keresztülhúzta, hogy egy kisebb sávlezárás miatt alaposan feltorlódtunk, és a következő egy-két kilométeres szakaszt negyvenes átlag körül prezentáltuk. Utána pedig jött az autópálya, ahol – mivel igyekeztünk ebédre megérkezni – felvettük az utazótempót.
Legalábbis ez volt a szándékom. Tisztességesen megtiportam a pedált, az autó megkapaszkodott az aszfaltban, és meglódult. 120-ig. Ott pedig csendesen kilehelte a lelkét. Nem olyan benzines dádádádádá letiltós módon, mint a túlforgatott motorok, inkább amolyan LPG-s módon, ahogyan a gázos autóból fogy az anyag. Még megy, de nagyobb tempóhoz már nem elég a nyomás.
Meglepő pillanat volt, első gondolatom nem volt kellemes: elcsesztem a tesztautót, milyen ciki. Ki kellene csúsznunk a leállósávba, mielőtt teljesen leáll. Autó sehol, kormány jobbra. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer visszahúzott, mert a nagy koncentrációban nem indexeltem. Közben persze motorfékkel gurultunk, kezdett nagyon gáz lenni, hogy a belső sávban ballagunk, ezért odaléptem az autónak, az meg megindult, mert a padlógáz felülírja a sebességlimitert.
Nem volt tehát veszélyes a helyzet, de ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy az autóipar egyszerűen átugrotta az emberi agy adatfeldolgozási képességének határát. A reflexeinket és tudatos cselekedeteinket irányító, igen változó teljesítőképességű szervünk borzasztóan régi konstrukció, és fejlődésének irama nagyságrendeket ugorva sem hasonlítható össze az autózásban használatos technológiával.
Őskori technika
Az emberi agy a Homo Sapiens megjelenésétől számítva (ötven-kilencvenezer, de a legszigorúbban számolva is harmincezer éve) nem nagyon fejlődött. Komplex és sok feladatot kiválóan ellátó szervünk ez, de nehezen és lassan alkalmazkodik a változó körülményekhez. Autós hasonlattal élve olyan ez, mintha Möszijő Cougnot 1770-ben bemutatott gőzautójával járnánk ma is, de a háttérben már tesztelnék a jövő autóját, ami egyébként ugyanez, de zöldre van festve.
Ne áltassuk magunkat, az adatfeldolgozási és mintavételezési sebesség sem fejlődött igazán, sőt, a mai biztonságos világban talán romlott is egy kicsit. Hiába, az ősembernek még figyelnie, fülelnie kellett, számtalan információt (zajok, színek, fények, szagok) a lehető leggyorsabban feldolgoznia, hiszen bármikor lecsaphatott rá egy sunyi, éhes mackó a bokorból, vagy egy hasonlóan sunyi és éhes ellenséges kannibál kergette meg a szomszéd törzsből. Ezek ma kevésbé gyakran fordulnak elő, ezért a törzsfejlődésünk kissé elkanyarodott ettől az iránytól.
Persze bőven vannak tartalékaink, így lehetünk alkalmasak (legalábbis döntő többségünk) arra, hogy olyan összetett, komoly koncentrációt igénylő feladatokat is megoldjunk, mint az autóvezetés. Nézzük csak a tennivalókat: kezek kormányoznak és kapcsolgatnak, lábak pedáloznak, a szemek a külvilágot fürkészik, a fülek szkennelik a környezeti zajokat. Ezekért mind az agyunk felelős, ő elemzi a beérkező jeleket, ő adja ki a parancsokat a feladatok végrehajtására, látszólag egyszerre feldolgozva ezt a rengeteg információt.
Azért csak látszólag, mert az emberi agy nem alkalmas a többfeladatos (kockáknak: multitask) működésre. Bár első ránézésre a legtöbb ember alkalmas egyszerre nézni és hallgatni, egy erre vonatkozó kísérletben brit tudósok kimutatták, hogy ilyenkor az agy audio- és vizuális ingereket feldolgozó központjai egymást gyorsan váltogatva dolgoznak, de sohasem egyszerre. Ha pedig két, azonos területet megdolgoztató feladatot próbálunk megoldani, annak feldolgozási ideje mindig több, mint a két feladathoz külön-külön szükséges idő összege. Ez folyamatos gyakorlással persze fejleszthető, de ha az edzés abbamarad, rohamosan visszabutulunk az eredeti állapotra.
A figyelem fajtái
Sajnos a beérkező ingerekre sem egyformán tudunk koncentrálni. Az átlagos agy hajlamos bizonyos fajta beérkező jeleket preferálni, legtöbbünknél az alábbiak szerint:
– Spontán figyelem: erős, szokatlan, hirtelen mozgás, fény vagy zaj – a legtöbben erre akkor is felfigyelünk, ha egyébként fontos feladatra koncentrálunk. Spontán figyelmet eredményezhet például egy sikoltás, autós megfelelője egy fékcsikorgás, kürtszó.
– Szándékos figyelem: tudatos, akaratlagos odafigyelés egy adott feladatra, ilyen lehet egy munkahelyi feladat, iskolai dolgozat, autós megfelelője lehet, ha fél szemmel a fogyasztásmérőt figyeljük.
– Szelektív figyelem: több, folyamatos ingerből egyetlen forrásra koncentrálunk – legjobb példa erre egy diszkóban, koncerten vagy nagy tömegben folytatott beszélgetés. Vezetés közben ilyen, ha csak az előttünk haladó autóra koncentrálunk.
– Koncentráció: minden egyéb ingert figyelmen kívül hagyva egyetlen beérkező jelzésre figyelünk tartósan. Valójában ez igen rövid idő lehet, 2-3 másodperc koncentráció után az átlagember fárad, figyelmetlenné válik.
– Megosztott figyelem: több tevékenységre koncentrálunk – bár az agy ilyen irányú kapacitása véges, ezt a véges kapacitást szinte tetszőleges mértékben tudjuk megosztani az elvégzendő feladatok és a beérkező ingerek feldolgozása között.
– Kontrollált cselekvés: nagy figyelmet igénylő, többszörös feldolgozás és feladat-végrehajtás, amely ideális esetben automatikus cselekvéssé válhat: ilyen az autóvezetés maga és az ehhez szükséges feladatkoordináció.
Fontos megjegyezni, hogy a beérkező ingerek és a feladatok végrehajtása egyaránt bizonyos mennyiségű figyelmet igényel, az erre rendelkezésre álló agykapacitásunk azonban véges – ezért nem vagyunk képesek azonos időben végtelen számú feladatot elvégezni.
Váltsunk vissza emberi nyelvre, mit jelent ez nekünk? Nem csupán azt, hogy írás közben elvesztettem a fonalat, mert háttér-youtube-ozás közben megtaláltam ezt, és sikeresen átkoncentráltam – hanem azt is, hogy adott helyzetben egy felsőbb prioritású inger, amely elméletileg a biztonságot fokozná, ellentétes hatást érhet el.

Márpedig inger az van bőven. Tessék csak megfigyelni, micsoda különbség van a Focus műszeregysége és a maga idejében túlműszerezettnek tartott ezeröcsi műszerfala között! Mint a levitáció és a gravitáció, ég és föld. A felső, multidisplayen ráadásul rendszeresen jelennek meg a figyelmeztető jelzések, időnként némi hanggal kísérve, sikeresen magukra vonva és ezzel az útról elterelve a sofőr figyelmét.

Ezzel együtt nagyságrendekkel több az autó az utakon, és persze megnőtt az átlagsebességünk is. Ezért van hát szükség a vezetéssegítő eszközökre – meg nyilván azért is, hogy a gyártók technológiai felsőbbrendűségét hirdessék. Önmagában nincs ezzel semmi baj, de tudjuk, hogy egy rendszer teljesítőképességét minden esetben a leggyengébb láncszem határozza meg – ez pedig mi magunk vagyunk. Nem lehetend lesz véletlen (időutazók folyamatos befejezett jövőideje, ugye), hogy a Skynet elküldte nekünk Herr Schwarzeneggert, nyilvánvalóan az ő elsődleges célja is a közlekedésbiztonság fokozása volt.
Hölgyek és Urak, eljött hát az idő, amikor döntenünk kell. Dönteni abban, merre kanyarodjon a jövő. Ha ragaszkodunk a kormányhoz és a gázpedálhoz, és velük együtt felsőbbrendűségünkhöz is, akkor bizony valahol gátat kell szabnunk a technológiának. Erre, azt hiszem, itt a megfelelő időpont. Nem várhatunk sokáig, mert a mindennapjainkba hamarosan belopóznak azok a fejlesztések, amelyek már nem csak segítenek, de bele is nyúlnak a vezetésbe, mint egy türelmetlen gépjárműoktató. Gondoljunk csak a parkolás-asszisztensre vagy a sávelhagyást aktívan gátló berendezésre!
Persze dönthetünk úgy, hogy ez a jó út – ez esetben az irányítást képletesen és szó szerint is át kell adnunk a gépeknek. Gyorsabbak, pontosabbak, szabálytisztelőbbek, alkalmazkodóbbak, mint mi. Az autózás megmarad kevesek kiváltságának, zárt pályás szabadidős tevékenységnek, mi pedig az utazás közben olvashatunk, telefonálhatunk, szexelhetünk, vagy akár aludhatunk is.
Ízlelgessük a lehetőségeket, egyszer döntenünk kell. Nem holnap, nem is holnapután, de azért jóval hamarabb, mint gondolnánk.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
