Robotpilótát ide, de azonnal?

2011.03.01. 06:33

Az új Focust és számtalan vezetéssegítő extráját kóstolgattuk éppen. Én vezettem, és az adaptív tempomattal játszottam valahol Campamento egyik gyorsforgalmi útján. A terv az volt, hogy százas tempóra beállítva utolérünk egy kilencvennel „cammogó” spanyolt, és megnézzük, hogyan lassítunk be mögötte az ő tempójára. A biztonság kedvéért a sebességlimitert is bekattintottam 120 km/h-ra, nehogy elszaladjon az a bizonyos ló.

A tervet persze keresztülhúzta, hogy egy kisebb sávlezárás miatt alaposan feltorlódtunk, és a következő egy-két kilométeres szakaszt negyvenes átlag körül prezentáltuk. Utána pedig jött az autópálya, ahol – mivel igyekeztünk ebédre megérkezni – felvettük az utazótempót.

Legalábbis ez volt a szándékom. Tisztességesen megtiportam a pedált, az autó megkapaszkodott az aszfaltban, és meglódult. 120-ig. Ott pedig csendesen kilehelte a lelkét. Nem olyan benzines dádádádádá letiltós módon, mint a túlforgatott motorok, inkább amolyan LPG-s módon, ahogyan a gázos autóból fogy az anyag. Még megy, de nagyobb tempóhoz már nem elég a nyomás.

Meglepő pillanat volt, első gondolatom nem volt kellemes: elcsesztem a tesztautót, milyen ciki. Ki kellene csúsznunk a leállósávba, mielőtt teljesen leáll. Autó sehol, kormány jobbra. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer visszahúzott, mert a nagy koncentrációban nem indexeltem. Közben persze motorfékkel gurultunk, kezdett nagyon gáz lenni, hogy a belső sávban ballagunk, ezért odaléptem az autónak, az meg megindult, mert a padlógáz felülírja a sebességlimitert.

Nem volt tehát veszélyes a helyzet, de ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy az autóipar egyszerűen átugrotta az emberi agy adatfeldolgozási képességének határát. A reflexeinket és tudatos cselekedeteinket irányító, igen változó teljesítőképességű szervünk borzasztóan régi konstrukció, és fejlődésének irama nagyságrendeket ugorva sem hasonlítható össze az autózásban használatos technológiával.

Őskori technika

Az emberi agy a Homo Sapiens megjelenésétől számítva (ötven-kilencvenezer, de a legszigorúbban számolva is harmincezer éve) nem nagyon fejlődött. Komplex és sok feladatot kiválóan ellátó szervünk ez, de nehezen és lassan alkalmazkodik a változó körülményekhez. Autós hasonlattal élve olyan ez, mintha Möszijő Cougnot 1770-ben bemutatott gőzautójával járnánk ma is, de a háttérben már tesztelnék a jövő autóját, ami egyébként ugyanez, de zöldre van festve.

Ne áltassuk magunkat, az adatfeldolgozási és mintavételezési sebesség sem fejlődött igazán, sőt, a mai biztonságos világban talán romlott is egy kicsit. Hiába, az ősembernek még figyelnie, fülelnie kellett, számtalan információt (zajok, színek, fények, szagok) a lehető leggyorsabban feldolgoznia, hiszen bármikor lecsaphatott rá egy sunyi, éhes mackó a bokorból, vagy egy hasonlóan sunyi és éhes ellenséges kannibál kergette meg a szomszéd törzsből. Ezek ma kevésbé gyakran fordulnak elő, ezért a törzsfejlődésünk kissé elkanyarodott ettől az iránytól.

Persze bőven vannak tartalékaink, így lehetünk alkalmasak (legalábbis döntő többségünk) arra, hogy olyan összetett, komoly koncentrációt igénylő feladatokat is megoldjunk, mint az autóvezetés. Nézzük csak a tennivalókat: kezek kormányoznak és kapcsolgatnak, lábak pedáloznak, a szemek a külvilágot fürkészik, a fülek szkennelik a környezeti zajokat. Ezekért mind az agyunk felelős, ő elemzi a beérkező jeleket, ő adja ki a parancsokat a feladatok végrehajtására, látszólag egyszerre feldolgozva ezt a rengeteg információt.

Azért csak látszólag, mert az emberi agy nem alkalmas a többfeladatos (kockáknak: multitask) működésre. Bár első ránézésre a legtöbb ember alkalmas egyszerre nézni és hallgatni, egy erre vonatkozó kísérletben brit tudósok kimutatták, hogy ilyenkor az agy audio- és vizuális ingereket feldolgozó központjai egymást gyorsan váltogatva dolgoznak, de sohasem egyszerre. Ha pedig két, azonos területet megdolgoztató feladatot próbálunk megoldani, annak feldolgozási ideje mindig több, mint a két feladathoz külön-külön szükséges idő összege. Ez folyamatos gyakorlással persze fejleszthető, de ha az edzés abbamarad, rohamosan visszabutulunk az eredeti állapotra.

A figyelem fajtái

Sajnos a beérkező ingerekre sem egyformán tudunk koncentrálni. Az átlagos agy hajlamos bizonyos fajta beérkező jeleket preferálni, legtöbbünknél az alábbiak szerint:

– Spontán figyelem: erős, szokatlan, hirtelen mozgás, fény vagy zaj – a legtöbben erre akkor is felfigyelünk, ha egyébként fontos feladatra koncentrálunk. Spontán figyelmet eredményezhet például egy sikoltás, autós megfelelője egy fékcsikorgás, kürtszó.

– Szándékos figyelem: tudatos, akaratlagos odafigyelés egy adott feladatra, ilyen lehet egy munkahelyi feladat, iskolai dolgozat, autós megfelelője lehet, ha fél szemmel a fogyasztásmérőt figyeljük.

– Szelektív figyelem: több, folyamatos ingerből egyetlen forrásra koncentrálunk – legjobb példa erre egy diszkóban, koncerten vagy nagy tömegben folytatott beszélgetés. Vezetés közben ilyen, ha csak az előttünk haladó autóra koncentrálunk.

– Koncentráció: minden egyéb ingert figyelmen kívül hagyva egyetlen beérkező jelzésre figyelünk tartósan. Valójában ez igen rövid idő lehet, 2-3 másodperc koncentráció után az átlagember fárad, figyelmetlenné válik.

– Megosztott figyelem: több tevékenységre koncentrálunk – bár az agy ilyen irányú kapacitása véges, ezt a véges kapacitást szinte tetszőleges mértékben tudjuk megosztani az elvégzendő feladatok és a beérkező ingerek feldolgozása között.

– Kontrollált cselekvés: nagy figyelmet igénylő, többszörös feldolgozás és feladat-végrehajtás, amely ideális esetben automatikus cselekvéssé válhat: ilyen az autóvezetés maga és az ehhez szükséges feladatkoordináció.

Fontos megjegyezni, hogy a beérkező ingerek és a feladatok végrehajtása egyaránt bizonyos mennyiségű figyelmet igényel, az erre rendelkezésre álló agykapacitásunk azonban véges – ezért nem vagyunk képesek azonos időben végtelen számú feladatot elvégezni.

Váltsunk vissza emberi nyelvre, mit jelent ez nekünk? Nem csupán azt, hogy írás közben elvesztettem a fonalat, mert háttér-youtube-ozás közben megtaláltam ezt, és sikeresen átkoncentráltam – hanem azt is, hogy adott helyzetben egy felsőbb prioritású inger, amely elméletileg a biztonságot fokozná, ellentétes hatást érhet el.

Márpedig inger az van bőven. Tessék csak megfigyelni, micsoda különbség van a Focus műszeregysége és a maga idejében túlműszerezettnek tartott ezeröcsi műszerfala között! Mint a levitáció és a gravitáció, ég és föld. A felső, multidisplayen ráadásul rendszeresen jelennek meg a figyelmeztető jelzések, időnként némi hanggal kísérve, sikeresen magukra vonva és ezzel az útról elterelve a sofőr figyelmét.

Ezzel együtt nagyságrendekkel több az autó az utakon, és persze megnőtt az átlagsebességünk is. Ezért van hát szükség a vezetéssegítő eszközökre – meg nyilván azért is, hogy a gyártók technológiai felsőbbrendűségét hirdessék. Önmagában nincs ezzel semmi baj, de tudjuk, hogy egy rendszer teljesítőképességét minden esetben a leggyengébb láncszem határozza meg – ez pedig mi magunk vagyunk. Nem lehetend lesz véletlen (időutazók folyamatos befejezett jövőideje, ugye), hogy a Skynet elküldte nekünk Herr Schwarzeneggert, nyilvánvalóan az ő elsődleges célja is a közlekedésbiztonság fokozása volt.

Hölgyek és Urak, eljött hát az idő, amikor döntenünk kell. Dönteni abban, merre kanyarodjon a jövő. Ha ragaszkodunk a kormányhoz és a gázpedálhoz, és velük együtt felsőbbrendűségünkhöz is, akkor bizony valahol gátat kell szabnunk a technológiának. Erre, azt hiszem, itt a megfelelő időpont. Nem várhatunk sokáig, mert a mindennapjainkba hamarosan belopóznak azok a fejlesztések, amelyek már nem csak segítenek, de bele is nyúlnak a vezetésbe, mint egy türelmetlen gépjárműoktató. Gondoljunk csak a parkolás-asszisztensre vagy a sávelhagyást aktívan gátló berendezésre!

Ön rábízná a gépekre a vezetést?

Persze dönthetünk úgy, hogy ez a jó út – ez esetben az irányítást képletesen és szó szerint is át kell adnunk a gépeknek. Gyorsabbak, pontosabbak, szabálytisztelőbbek, alkalmazkodóbbak, mint mi. Az autózás megmarad kevesek kiváltságának, zárt pályás szabadidős tevékenységnek, mi pedig az utazás közben olvashatunk, telefonálhatunk, szexelhetünk, vagy akár aludhatunk is.

Ízlelgessük a lehetőségeket, egyszer döntenünk kell. Nem holnap, nem is holnapután, de azért jóval hamarabb, mint gondolnánk.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

5 órája
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38