Amerikai filmekből pontosan tudható, hogy egy sugárhajtású repülővel a pilóták halála esetén szinte bárki képes leszállni, ha egy csinos stewardess aggódó szemekkel tekint rá, és adnak pár jó tippet a rádión keresztül. Mai írásunk elsősorban azoknak szól, akik szeretnek előre felkészülni a hasonló, váratlan helyzetekre, hogy az adott pillanatban ne rajtuk múljon a világ megmentése.
Szerencsére viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy laikusnak kell életet lehelnie egy elhagyatott, magányosan sodródó teherhajóba. Ha mégis hasonló helyzetbe kerülünk, tudnunk kell: egy óriástankeren az indítási folyamat nagyban eltér a személyautókban megszokott „bedugom a kulcsot, oszt jónapot” eljárástól.
Méterek és kilométerek
Egy nagyobb hajódízel egy méter körüli furattal és akár három méteres lökettel készül: egy-egy henger mérete tehát igen jól közelíti lakásunk legkisebb helyiségének dimenzióit, azaz nem csak ülve, de állva is elférne benne a tisztelt Olvasó. Nyolc-tíz, vagy akár tizennégy ilyen hengerből áll a szupertankerek motorja, a névleges teljesítmény pedig gyakran meghaladja a nyolcvan megawattot, azaz bő százezer lóerőt.
De nem csak méretekben és teljesítményben különböznek ezek a motorok a 2.0 TDI-től, hanem felépítésben és tartósságban is. Az autógyár próbapadján általában ezer órányi kínzás után szedik szét a kísérleti motorokat – ez a terhelés bizonyos szempontból jól modellezi egy autó 150-200.000 km-es futásteljesítményét. Hajómotorok között azonban nem ritka a 100-150.000 órás élettartam sem, ami körülbelül annyit tesz, mintha egy személyautó motorja 20-25 millió kilométert bírna napi használatban. (Vajon akkor is visszatekernék a nepperek az órát?)
A maximális élettartam és üzembiztonság nem csak azért döntő jelentőségű, mert egy motorhiba miatt veszteglő tankhajó dollármilliókban mérhető veszteséget okoz a tulajdonosának, hanem azért is, mert a viharos tengeren mozgásképtelenné vált hajó könnyen a hullámok martalékává válhat. De nyugodt vizen, sőt a szárazdokkban sem egyszerű dolog a javítás: az egyes kopó alkatrészek cseréje a moduláris felépítésnek köszönhetően ugyan megoldott, egy motorcsere azonban szinte lehetetlen feladatnak tűnik. A mélyen a hajó gyomrában, a súlypontjához minél közelebb elhelyezett négy-öt emelet magas, kétezer tonnás motort nem lehet csak úgy kidaruzni a hajóból. Nem csak azért, mert baromi nehéz, hanem azért sem, mert sehol sincs akkora lyuk, ahol kiférne. Ha mégis elkerülhetetlen a motorcsere, nem marad más hátra, mint a gépház feletti fedélzetek visszabontása, vagy akár a hajó kettévágása, és újra összehegesztése.
Elsősorban is keressük meg a motort. Elvileg nem nehéz megtalálni egy társasház méretű dízelmotort, de egy háromszáz méter hosszú hajón el is fáradhat az ember, ha rossz irányba indul. Valahol ott lesz mellette a szükség-irányítópult, ami abban az esetben jön különösen jól, ha mindenki meghalt a parancsonki hídon, vagy más okból szakadt meg a kapcsolat a kapitánnyal.
Amennyiben egy szál zseblámpával/mobiltelefonnal, teljes sötétségben tapogatózunk, elsősorban is próbáljuk elindítani a szükségáramforrást. Ez valószínűleg egy teherautómotor méretű dízelgenerátor lesz, ami vagy hagyományos önindítóval, vagy egy tartályból sűrített levegővel indul. Ha ez megvan, letehetjük a zseblámpát, mert valamilyen szintű vészvilágítás már lesz, és elegendő elektromos energia áll rendelkezésre legalább egy startlevegő-kompresszor meghajtásához.
A sűrített levegőre a segéddízelek indításához lesz szükség: ezekből a böszme nagy, ezer-ötezer lóerős dízelmotorokból többet is találunk majd elszórva a hajón. Vagy az önindítóhoz hasonlóan a lendkerék fogaskoszorújához kapcsolódó sűrítettlevegős turbinával, vagy a gyújtási sorrendnek megfelelően közvetlenül a hengerekbe fújt levegővel kelthetők életre. Ha sikerült két-három segéddízelt beröffenteni, már elegendő energiánk lesz a legfontosabb segédberendezések üzemeltetéséhez.
De hogyan lehet elindítani egy ekkora dögöt? Lapozzon kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Minek neked két furgon malacka? Az egyikkel szállítom a másikat!
Április másodikán nem mindennapi látvány tárult Nottinghamshire rendőrei elé.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
