2009. augusztus 28-án Mark Saylor családjával együtt halálos közúti balesetet szenvedett, amikor a beragadt gázpedál miatt százhatvannal érkezett a T kereszteződésbe. A buta amerikai a saját hülyesége miatt halt meg, hiszen ezer és egy módja lett volna rá, hogy megállítsa a száguldó autót. Legalábbis ezt gondolták, gondoltuk előszőr a hír hallatán. És másodszor is.
De valami nem stimmelt ezzel. Mark Saylor 19 éve járőrözött az autópálya-rendőrségnél. Kezdőnek vagy amatőrnek éppen nem nevezhetjük. Egyszerűen hihetetlennek tűnt, hogy nem volt képes kezelni egy ilyen helyzetet.
Úgy döntöttünk, rekonstruáljuk a baleset utolsó perceit, és megdöbbentő eredményre jutottunk. Mark Saylornak a véletlenek szerencsétlen összjátéka miatt nem sok esélye volt a túlélésre.
Az automata váltó
Az áldozat pechjére automata váltós kocsit vezetett, mint az amerikaiak elsöprő többsége. Abban a környezetben nőtt fel, ahol reggel D-be rakják az előválasztó kart, este pedig P-be tolják. Talán sohasem volt szüksége rá, hogy üresbe tegye a váltót, bár erre mindig, minden körülmények között lehetőség van. Ez volt az egyetlen súlyos hiba, amit felróhatunk neki: minden más szempontból nézve egyszerűen pechje volt.
Tövig lenyomott gázpedálnál a váltóelektronika annak rendje-módja szerint visszavált, hogy a motor a maximális teljesítményhez közeli fordulatszámon dolgozzon. Az autó tehát a tőle telhető legnagyobb vehemenciával gyorsulni kezd.
A ballábfék
Ha a vezető nem erre számít, többé-kevésbé határozottan, de mindenképp ösztönösen a fékre lép. Mark Saylort ekkor érhette a második meglepetés: a lenyomott (beragadt) gázpedál mellett a fékre lépve a motor változatlanul maximális teljesítménnyel üzemel tovább. Nincs így ez minden autóban: a legtöbb gyártónál (gyakorlatilag az összes németnél, de bizonyos amerikai és a távol-keleti típusoknál is) a vezérlőegység nem csak a gázpedál, hanem a fék helyzetét is figyeli (például a féklámpakapcsolón keresztül), és ha a lenyomott gáz mellett a fékre lépünk, az elektronika a biztonság kedvéért csökkenti a motor teljesítményét.
A gumi óvszer használatára annyiban emlékeztet a kérdéskör, hogy itt is a biztonság és az élvezet közti kompromisszumról van szó, amit mindenki saját vérmérséklete szerint értelmez. A germánok inkább a biztonságos szex vezetés hívei, míg más gyártóknál inkább az élvezeten van a hangsúly. Elég, ha a 1-2 olyan ember ül a felsőbb menedzsmentben, aki a gyárkapu előtti körforgalmat a gáz és a fékpedál egyidejű kezelésével szereti körbedriftelni, s máris valószínű, hogy a fékpedálkapcsoló nem fogja tiltani a befecskendezést.
Ez az alapvetőnek és egyszerűnek tűnő biztonsági funkció a tapasztalat szerint a Toyoták többségéből is hiányzik. Nem valószínű, hogy hanyagság vagy spórolás állna ennek a hátterében: feltehetően valamikor, valahol, valaki úgy gondolta, szükség lehet a ballábfékre, a standard pedig egész egyszerűen úgy maradt. Tény, hogy a mostani gázpedál-mizéria egyik hozadékaként a jövőben a Toyota minden modelljét el fogja látni ezzel a biztonsági elemmel.
A Start/Stop gomb
Az autó tehát tovább száguld, az ember pedig egy pillanat alatt pánikba esik. Ennek ellenére néhány másodperc alatt valószínűleg rájön, hogy ha elfordítja a gyújtáskulcsot, azzal megállíthatja az autót.
Mark Saylor kocsijában azonban nem volt gyújtáskulcs: a sportosságot sugalló, trendi, de igazából nem túl praktikus Start/Stop gombbal lehetett elindítani a motort, és azzal is lehetett volna leállítani. Már ha az ember alaposan áttanulmányozza a használati utasítást. Míg ugyanis álló helyzetben a motor leállításához elég egyetlen gombnyomás, addig menet közben mindehhez három másodpercig kell folyamatosan nyomni a gombot. Ez tulajdonképpen egy biztonsági funkció, ami a motor véletlen leállítását hivatott megakadályozni. Ebben is van logika: a hirtelen leálló motor a kormányszervó azonnali és a fékszervó rövid időn belüli kiesésével komoly baleseti kockázatot jelent, tehát kerülendő.
Százhatvanas tempónál, eszeveszett pánikban három másodperc azonban nagyon hosszú idő, és valószínű, hogy az ember előbb föladja, vagy pánikszerűen újra és újra megnyomja a gombot, de semmi sem történk. Az autó csak robog tovább. A tragikus események további hozadékaként a Toyota valószínűleg módosítani fogja a Start/Stop gomb algoritmusát, és a gyakori, ismételt nyomogatásra is le fog állni a motor.
A fékszervó
Mark Saylornak tehát elég rossz lapjai voltak, de nem volt még minden veszve. Bárhogy is üvöltsön a motor és bárhogy is gyorsuljon az autó, a fékrendszert úgy tervezték, hogy ha egyetlen határozott mozdulattal beletaposunk a pedálba, az autó minden körülmények között megálljon. Ez tervezési szempont: a fék mindig erősebb, mint a motor.
A gond az, hogy elkényelmesedtünk. Természetesnek vesszük, hogy minden autóba beépítik az ún. vákuumos fékrásegítőt, melynek hatására a megszokott, viszonylag kis pedálerővel egy apró női láb is könnyedén megállíthat akár egy kéttonnás terepjárót is. A VW bogár óta gyakorlatilag az összes főfékhengerhez hozzáépítik azt a nagy, tányérszerű membránt, melynek egyik oldalára vákuumot vezetve elmozdul a főfékhenger dugattyúja, és végeredményben lassulni kezd az autó.
A vákuumos fékrásegítőhöz vákuum kell, ahhoz pedig vákuumszivattyú. Így van ez az összes dízel autóban és a korszerű, közvetlen befecskezéses, valvetronicos és turbós motorban. A hagyományos szívó benzinmotorok mellé azonban nem kell vákuumszivattyú, mert a működési elvükből következően saját maguk is vákuumszivattyúként működnek. A levegő a többé-kevésbé zárt fojtószelepen át áramlik be a motorba, a szelep mögötti térben így automatikusan vákuum jön létre, amit már csak egy darab csővel oda kell vezetni a vákuumos fékrásegítőhöz.
A dolog mindaddig kiválóan és abszolút megbízhatóan működik, amíg a motor jár. Ha azonban a motort leállítjuk, és két-három fékezés alatt elhasználjuk a vákuumtartályban vész esetére tárolt vákuumot, megszűnik a rásegítés. Ekkor a fékpedál felkeményedik, az autó pedig nagyon nem akar lassulni. Ezt mindenképp érdemes észben tartani, ha lerobbant, üzemképtelen autót akarunk vontatni. Fékezni persze ilyenkor is lehet, de húsz-harminc kilónyi erővel kell taposni a pedált, ami nem könnyű, és főleg rettentő szokatlan érzés.
A hirtelen leálló motornál csak egy rosszabb van: a padlógázon üzemelő. A teljesen nyitott fojtószelep mögött ugyanis nem keletkezik vákuum. Normál esetben ez semmilyen problémát nem okoz, hiszen ha lassítani akarunk, először is elengedjük a gázpedált. Ennek hatására a fojtószelep bezár, és a vákuum még azelőtt felépül, hogy lábunkat áttettük volna a fékpedálra.
Ha azonban a fojtószelep tartósan teljesen nyitva van, és eközben próbálunk fékezni, ugyanúgy a 2-3 pedállenyomásnyi tartalék vákuumból kell gazdálkodnunk, mint leálló motor esetén. Néhány bizonytalan, tétova fékezési kísérlet után pedig máris előáll az a tragikus helyzet, amikor már hiába nyomjuk a fékpedált, mert rásegítés nélkül nem fogunk tudni akkora fékerőt kifejteni, ami felvehetné a versenyt a maximális teljesítménnyel dolgozó motorral. A betétek szép lassan melegszenek, az autó tovább gyorsul, Mark Saylornak pedig ekkor már esélye sincs lefékezni a százhatvannal robogó autót. És nem segít sem a 911, sem az imádság.
A tanulság
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
Nem túl valósznű, hogy bármelyikünk is találkozni fog valaha életében beragadt gázpedállal. Ha mégis így lenne, egyetlen folyamatos, határozott fékezéssel lassítsuk le az autót, a váltókart pedig tegyük üresbe, vagy nyomjuk ki a kuplungot és húzódjunk az út szélére. Semmiképp se pumpáljuk a fékpedált, mert ez súlyosbítja, adott esetben pedig akár kilátástalanná teszi a helyzetet. Ha valami miatt mégis elfogyna a fékszervó (pl. motorhiba vagy üzemanyaghiány miatti leállás) és felkeményedne a pedál, akkor pedig ne simogassuk, hanem tiszta erőből, ha kell, páros lábbal, ha kell, az ülésből kiemelkedve tapossunk bele. Csak így van esélyünk a túlélésre.
Így haltunk meg
Egy automata váltós Aurisban üldögélve és a baleset körülményein töprengve született meg a felismerés és az elhatározás, hogy az olvasók elé tárjuk a megdöbbentő tényeket. A kísérlethez a Toyota Motor Hungarytól számtalan tesztautót kaptunk, de nem volt könnyű dolgunk: a Prius a fék és a gáz egyidejű lenyomására némi töprengés után elveszi a gázt, fékrendszere pedig a fojtószelep állásától függetlenül vagy kéttucatnyi satuzáshoz elegendő energiát tárol. A rendelkezésre álló RAV4 ugyan nem veszi el a gázt, de a változtatható szelepvezérlés miatt vákuumszivattyút kapott, a fékszervó tehát beragadt gázpedál mellett is teszi a dolgát. A Land Cruiser dízelmotoros, így szintén kiesik (az ember a szélvédőn, ha a fékbe tapos). A mindenre elszánt társaságot végül az apró iQ mentette meg, vagyishogy segítette a halálba. Itt végre együtt volt az összes szükséges feltétel: az automata váltó, a ballábfék, a Start/Stop gomb és a mezei benzinmotor a szívócsőre kötött fékrásegítővel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
