Gyakran felmerülő kérdés, hogy vajon a klíma mennyivel srófolja fel a fogyasztást. Az audisok egészen konkrét adatokkal szolgáltak – persze ez többtényezős játék, az utastér hővesztesége, a levegő páratartalma és a jármű sebessége is számít. Ha a klímát 22 fokra állítják az új A8-ban, automatikus szabályzással, akkor 25 fokos külső hőmérséklet mellett is megúszható fél liter alatt, ha az autó rendes sebességgel halad. Ha viszont cammog, már kevésbé: 30 km/óránál egy liter a többlet. Ha kint már 35 fok van, akkor a túlfogyasztás eléri a 2,5 litert harmincnál. Itt is igaz, hogy a sebesség növelése drámaian javítja a helyzetet, nyolcvannál már csak fél liter a többlet. A sivatagi országok szerencséje mindössze annyi, hogy ott rendkívül kicsi a levegő páratartalma, ők is megússzák 3 liter alatt cammogás közben. Azt ugyan nem tudtuk meg, hogy ez a benzines vagy a dízel verzióra vonatkozik, de azt igen, hogy a kettő közti eltérés gyakorlatilag 10 százalék.
Ezután következtek a motorok, bár csupán a V8-asokról volt szó, noha nyártól lesz egy háromliteres, V6-os TDI is a kínálatban (250 LE, 550 Nm), méghozzá fronthajtással is. Gyaníthatóan ez lesz a szén-dioxid bajnok a kínálatban, 6 l/100 km hivatalos adattal. A nagyok 4,2 literesek, ahogy eddig is volt, a benzines teljesítménye 372 lóerőre nőtt (+22), a dízelé 350 LE (+24). Sokkolóbb, hogy a TDI nyomatéka szolid 150 newtonméteres javuláson esett át, a maximum 800 Nm. Az új, nyolcfokozatú automata váltóval a dízel le is gyorsulja az FSI-t, százig 5,4 másodperc kell neki, a benzinesnek 5,7. Ja, és ezek mind győri motorok.
A benzines motornál egészen apró dolgok optimalizálásával, és a befecskendezési nyomás 140 barra emelésével jött a többlet-teljesítmény. Csak a vezérmű-lánckerekek profiljával játszadozva 30 százalékkal csökkent a veszteség, de a súrlódást is mérsékelték, például a dugattyúgyűrűknél. Csupán a szelepszárak nyakrészének elvékonyítása hozott 1-2 kilowattot. A dízelmotor pedig attól is erősödött, hogy a common rail nyomását 2000 barra srófolták. Tehát gyerekek, senki se szedje szét otthon!
Ekkor jött az a rész, ahol egy picit az volt a benyomásom, hogy a nagy német autógyárak ugyanazokhoz a beszállítókhoz járnak bevásárolni. Az Audi is megvette tehát a ZF-től az új nyolcfokozatú automata váltót, amely 0,9 másodperc alatt tud nyolcadikból kettesbe visszakapcsolni. A váltó érdekessége még, hogy stop-start rendszerrel is együtt tud működni – a motorleállítást inkább kézi váltós autóknál szokták csinálni. Hogy miért? Azért, mert az automata váltó megfelelő olajnyomás nélkül nem működik igazán selymesen, ehhez pedig idő kell. Kapott hát egy nyomástárolót, amely a motor újraindításakor előtölti a váltót.
Az új A8-nál újdonság az aktív hátsó differenciálmű is, amely a kormány elfordításakor rásegít egy picit az ívkülső keréknél, és a mérnök megfogalmazásával „virtuálisan az autó tehetetlensége kisebb lesz”. Igaz, ilyesmit a Mitsu Evókon, Type-R Hondákon régen alkalmaznak, sőt, már egy ideje a BMW is beállt a „torque vectoring” híveinek körébe. Most az Audi is. Majd elfelejtem, az aktív kormánymű is része az extralistának, amely kis sebességnél rásegít a kormányzásra, nagy tempónál pedig növeli a stabilitást.
Ezek után a csili-vili és a kütyü jellegű dolgokkal ismerkedhettünk. Sötétszobában bámulhattuk, hogyan gyúlnak fel a külső és belső fények, és hogyan alszanak el. Amikor az A8-ast az ember bezárja, elalszik az összes fény, csak a kormányon lévő embléma kap egy kis fénysugarat, aztán az is szép lassan elalszik – tiszta Hollywood. A hangulatvilágítás színei is változtathatók, sőt, a megvilágítás fényereje elöl-hátul egymástól függetlenül is szabályozható. Persze, mind LED.
Ahogy opcióként tisztán LED-es világítás is kérhető, az alapmodellek csak xenont kapnak. A LED-es rendszer képes a fénycsóvát kétoldalt egymástól függetlenül rövidíteni, ha a kamerája szembejövő, vagy előttünk haladó járművet lát. A kanyarok bevilágítását a GPS információi is segítik, így korábban reagálhat a világítás, nem csak akkor, amikor a vezető már a kormányt tekeri.
A fedélzeti szórakozás volt szerintem a legjobb újításokat hozó terület. Az A8 mobil interneten keresztül képes a Google Eath-öt is használni, onnan veszi az érdekes pontok (POI) adatbázist, és elég látványosan jeleníti meg a 3D-s képet. A mai létező radaros technikából is alaposan berendelt az Audi, az automata követésitávolság-tartás úgy működik, hogy hátrafelé is figyel egy radar, így ha nem jön senki mellettünk, nem fékez le kétszáz méterrel korábban, hanem hagyja előzni az embert. Sőt, van boost-funkció is, amikor jobban rámegy az előtte lévő autóra.
A sok elektronika kezeléséhez is kitaláltak valami újat. A vezető kapott egy kis tapipadot, mint egy notebook, továbbá kézírás-felismerő rendszert is. A címek, telefonszámok keresésekor az ember csak elkezdi írni a betűket, az autó megismétli, hogy mit ismert fel, majd ha már elég szűk a választék, feldobja a listát. Az MMI tekerőgomb is megmaradt, mert bizonyos dolgokat egyszerűbb vele kezelni, de a térkép görgetése, az MP3 albumok lapozása tényleg pofonegyszerű a touchpaddel. Pláne, hogy a váltó előválasztó karját úgy alakították ki, hogy az ember meg tudja támasztani a csuklóját.
Mire ideáig eljutottunk, megállapítottam, hogy a karosszéria újratervezése tán a legkisebb feladat volt az új A8 kifejlesztésekor. A sok újdonságtól lényegében önkívületbe kerültem, a repülőn kvázi ájulásban jöttem haza. Persze, mindig azt szoktam mondani, hogy nem csak a műszaki elvek számítanak, hanem a gyakorlati eredmények, és az ilyen előadásokon tényleg minden szép és jó. Aztán majd meglátjuk. Viszont elárulom, hogy messze nem volt elég terjedelem minden leírására. Bár, gondolom, aki idáig eljutott, az szintén a lebegés állapotában van most. Ha ezt szeretné fokozni, a galériában még talál technológiai tudatmódosító információt, a képaláírásokban.
Mit kérsz karácsonyra?
A neckarsulmi Audi Forum visszatérő motívuma volt a karácsonyfa, ami érthető ilyenkor, de mindig volt alatta egy R8 Spider is – ezt az installációt az épület előtti téren is elhelyezték. Bent a teljes aktuális modellpaletta ott volt, még egy csillogóra polírozott R8-as is. Azonban van itt más érdekesség is: a márka, pontosabban a márkák történelméből is mindig kiállítanak pár darabot. Most épp NSU RO 80, NSU/Wankel Spider, ős-100-as, A-csoportos Coupé quattro és Le Mans-i győztes versenyautó ácsorgott a második emeleten. Odébb pedig néhány világbajnok NSU motorkerékpár is, tehát érdemes ide benézni. Már csak azért is, mert pár havonta lecserélik a kiállított régiségeket. Van miből.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
