Jól emlékszem a pillanatra, mikor tizenkilenc év kemény munkájának összes megtakarításával, mintegy tizenkilencezer forinttal a zsebemben először megcsapott a szédítő gondolat: egyszer nekem is saját autóm lehet.
Minthogy szüleim minden várakozásom ellenére sem leptek meg vadiúj nyugati kocsival a sikeres érettségi alkalmából, más megoldás után kellett néznem. A keresést nagyban leegyszerűsítette a rendelkezésre álló pénzösszeg, mivel egyetlen típus fért bele: a szakadt Trabant. Igen ám, de Trabija (akkor még) bárkinek lehetett, és komoly mozgatóerő volt a tömegtől való elkülönülés vágya.
Nem beszélve arról, hogy a keretbe beférő Trabikról lassacskán kiderült, hogy a papírkasztni ellenére itt-ott igenis tudnak rohadni. Épp ezért hihetetlen izgalom lett úrrá rajtam, mikor az egyik hirdetési újság legvégén megpillantottam egy - minő véletlen - tizenkilencezerért kínált Zaporozsecet. Sőt nem is egyet: kettőt! Merthogy egy ajándékba járt, alkatrésznek. Itt kellett volna először gyanút fognom, és mégiscsak krumplihámozáshoz, vagy ablakpucoláshoz elhasználni azt az újságot, de nem. Márpedig nekem Zaporozsec kellett - bármi legyen is az.
Hát, szépnek nem volt szép, viszont sárga (meg zöld is, az ajándék). Kemény alkudozást követően végül tizenhétezer ötszáz forintért váltam autótulajdonossá, így még maradt is a zsebemben annyi, hogy egyszer tankoljak bele.
Akkor vontattam Zaporozsecet először - és messze nem utoljára. A járműről tudni kell, hogy ugyan a rövid áttételnek és a farmotoros hajtásnak köszönhetően meglepően komoly vonóerővel rendelkezik, sem elöl, sem hátul nem alakítottak ki rajta vonószemet. A tervezők biztos azt gondolták, hogy ahogy előbb-utóbb az egész világon győz majd a szocialista forradalom, úgy idővel mindenki Zaporozseccel jár majd, ami viszont sosem romlik el, tehát a vonószemet mint idejétmúlt kapitalista csökevényt száműzték. A szép új világ eljöttéig a vontatott Zapinál a kötél a torziós (!) első rugózás vastag csövére, míg a vontatónál a független (!) hátsó kerékfelfüggesztés egyik lengőkarjára került, és hajrá.
Másnap délután már büszkén feszítettem a Meredek utcai gimnázium előtt a kanárisárga rettenettel, várva a Nőt, nem is sejtve, milyen ciki ez neki. Apám, megtudva az örömteli hírt rögtön ellátott a jármű kezelésével, karbantartásával és javításával kapcsolatos jótanácsokkal, miszerint a legjobb, ha egy sötét éjjel, mikor senki se' látja, a Dunába lököm.
Én azonban addigra már beszereztem egy javítási kézikönyvet, és egy további Zaporozsecet szintén alkatrésznek. A tulajdonosa "csak vigye innen, csak vigye innen!" kiáltásokkal adta át a kulcsot és nem fogadott el pénzt. A harmadik, piros Zapi érdekessége az egyik repedt kipufogószelep mellett a fordítva működő váltórudazat volt, tehát balra hátul egy, balra elöl kettő, és így tovább. Sportváltó, hehe.
A forgalmi jelzőlámpák valamennyi színében pompázó járműflottához már csak a megfelelő alkatrészek hiányoztak a Nagy Felújítás előtt. Az autósboltokban már ekkor sem lehetett túl sok mindent kapni a típushoz, egy Pest környéki, rég elfeledett Merkur- (vagy Autóker?) raktárban azonban igazi aranybányára leltem. Itt szinte valamennyi olyan eredeti, gyári alkatrész megtalálható volt, ami soha, de soha nem romlik el, tehát semmi szükség rá.
A kutyának sem kellő cuccot több lépcsőben árazták le, így jutottam például százötven forintért új felnikhez, talán kétszázért új hátsó szélvédőhöz, s legjelentősebb tételként mintegy ezerötszázért szószerint zsírúj váltóhoz. A számtalan viszonylag olcsó, ám haszontalan alkatrész mellett szerencsére új dugattyúkat, gyűrűket és szelepeket is kaptam, szinte minden együtt volt tehát.
A motorgenerálra egy fűzfa tövében került sor, minden egyes olyan alkatrészt kicserélve, amiből sikerült újat szerezni - gyakorlatilag függetlenül attól, hogy szükség volt-e rá, vagy sem. Nem volt olyan rokonom, barátom (későbbi ellenségem), aki ne segített volna ezidőtájt Zaporozsecet szerelni, húzni-tolni innen oda, onnan amoda. (Nekik utólag is köszi.) A sok szívás közül talán elég, ha azt említem, hogy a motor ki- és beszerelése sok más típustól eltérően nem fölfelé, hanem lefelé történt. Akna, emelő és tapasztalat híján a gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy motor alá fatuskó betol, Zapi sokan körüláll és motorról leemel. Aztán meg vissza. Ma is sajog a derekam, ha csak rágondolok.
Az idők folyamán a Zaporozsec-flotta jelentősen megfogyatkozott. A szabad ég alatt tárolás egyenes következménye volt a többszöri feltörés és ez-az elhordás (könyörgöm: ki a francnak kellett egy Zaporozsec műszerfal?!), közteresek által feljelentés. A foszöld tartalék tragacs motorja - némi túlzással - hajómotorrá lényegült át, a pirosból megmaradt darabok pedig a zúzdába kerültek. A lenyúlt műszerfal helyére álmodott gyönyörű, faragott rózsafa panel rózsaszín álom maradt csupán.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
