A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetőséget elpasszoló autógyár, nem ment bele olyan csacskaságokba, mint Az Angyal című film szponzorálása. A producerek először elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nyerő páros: Moore és autója |
Mi történt a héten az automobil históriájában?
A bejegyzések között szinte világít: január 27, a Volvo P1800
debütálása az Amszterdami Autókiállításon. Hmmm, merre van a Volvo
történeti összefoglaló jegyzetem? Na nézzük: P1800: 1959-ben jelent
meg az első prototípus, két évvel később indultak az eladások.
Aha, szóval éppen 40 éves az angyali svéd sportkocsi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Volvo elnöke és büszkesége, az új sportkocsi |
Mielõtt valaki meggyanúsítana, hogy nõi autónak
tartom a Volvo elsõ komoly sportkocsiját, gyorsan elárulom, csakis
Az angyal címû filmsorozat és az abban fõszerepet játszó kétüléses
autó (na meg Roger Moore) járt a fejemben. Simon Templar, az
elbûvölõ modorú rabló-pandúr megfilmesítésének gondolata a '60-as
évek elején pattant ki angol tévések agyából.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fõszereplõ, mindannyiunk kedvenc Roger
Moore-ja (nem Sir õ már véletlenül?) után már csak a regénybeli
Hirondel autójának "megszemélyesítõjét" kellett megtalálni. A
megoldás roppant egyszerû volt: a szexi Jaguar E-típus, minden
autórajongó álmainak netovábbja.
A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetõséget elpasszoló autógyár, persze nem ment bele ilyen csacskaságokba. A producerek elõször elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi. A Volvo vezetõi pedig nem is tudták hova kapjanak örömükben - a P1800 így örökre beírta magát a film- és autótörténelembe is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A típus indulása nem ment valami könnyen. Az
'50-es évek közepén a leginkább robusztus családi autókat és
taxikat gyártó Volvo úgy döntött, hogy
az Alfa Romeo nyomába ered. Elsõ kísérletük, a
mûanyagkarosszériás P1900 rövid életûnek bizonyult. Sem a mûszaki
tartalom, sem a csomagolás nem volt túl meggyõzõ.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az Amazon, amely a Volvót a Föld elismert
autógyárainak sorába emelte, már megfelelõ alapot adott egy
szívdobogtatóbb modell elkészítéséhez. 1957 áprilisából datálódik a
levél, amelyben
Gunnar Engellau, a Volvo új elnöke felkérte a Ghia-t (azt az
olasz tervezõstúdiót, amely Volkswagen bogárból a Karmann-Ghia nevû
csodát is megrajzolta), hogy az Amazon alapjaira készítsenek egy
igazán dögös jármûvet.
A Volvo mérnökei házon belül is igyekeztek valami okossággal elõjönni. Ráadásul a Ghia által megálmodott formát a Fruánál valósították meg. A P1800 tehát három különbözõ cég együttmûködéseként született meg, és hatalmas szenzációt okozott 1959-es nyilvános bemutatóján.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ekkor derült csak ki, hogy a göteborgi
gyártelepen nincs elég hely újabb típus gyártására. Így került a
képbe az exkluzív sportkocsikat gyártó
Jensen, amelynek éppen akkor járt le a szerzõdése az
Austin-Healey 3000-es típusának összeszerelésére. Így 1961-tõl az
angolok építették össze a P1800-t.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Új első ülések 1964-ből |
100 lóerõs négyhengeres motorjával, korához
képest agilis jellemével
gyorsan meghódította Európát. Persze Roger Moore is
hozzájárult az eladások számának megugrásához, talán õ volt a
legsikeresebb Volvo-értékesítõ... Két évvel késõbb a Volvo
megelégelte a Jensen hanyagsága miatt egyre szaporodó minõségi
problémákat és saját kezébe összpontosította a gyártást. A P1800S
típusjelzésû variáns sokkal összeszedettebbnek hat. Ezzel egyidõben
még kényelmesebb elsõ üléseket építettek be, a motor teljesítményét
pár lóerõvel megnövelték. Már háromféle szín közül lehetett
választani: fehér, vörös és sötétszürke.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az eredeti szellem 1971-ben tûnt el, amikor az 1800ES jelû furcsa kombivariáns váltotta fel az eddigi kecses vonalú szériát. Két év múlva ez is kikopott a kínálatból, és csak a '90-es években, a C70 kupé megjelenésével emlegették újra a Volvót a sportkocsigyártók között.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
