A Párizsi Autókiállításról hazafelé beugrottunk a Sinsheim Múzeumba, ahol többszáz különleges automobil, tankok, repülőgépek, traktorok és más járművek is találhatók. Még élénken élt bennem a Porsche Cayenne-nel kapcsolatos büszke kijelentés, mely szerint ez lenne az első terepjáró a zuffenhauseni cégtől. Azért az ott látott 597-es típusjelzésű Porsche márkajelzésű autó felélesztette kételyeimet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Porsche 597-es jó pár évtizeddel megelőzte a Cayenne-t. A
hivatalos Porsche történetírás azonban hajlamos megfeledkezni a
típusról: a Totalcar szerkesztőségi archívumában található közel
500 oldalas Porsche történeti munkában egy kukk sincs erről az
érdekességről.
Az ötvenes évek elején az NSzK hadügyminisztériuma pályázatot írt ki könnyű katonai terepjárók beszerzésére. A pályázók közt volt az ekkor már Stuttgartban székelő Porsche műhely is. Ferdinand Porsche fia, Ferry Porsche már a második világháború során is részt vett harci járművek tervezésében - többek között az ő munkásságának köszönhető a Volkswagen Schwimmwagen (úszó autó) és a Kübelwagen (parancsnoki autó) létrejötte is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Kübelwagen, hivatalos nevén Type 82 megelőzte az amerikai
Jeep-et. Az első prototípusok még 1938-ban készültek el, 1939.
folyamán már meg is indult a tömeggyártás. A Type 82
az ős-Volkswagen bogár 24 lóerős, egyliteres motorját és
négysebességes aszinkron váltóját kapta, hátsókerék hajtással.
Ennek ellenére összkerékhajtású járművekkel szemben is megállta a
versenyt. A háború során a spontán Jeep-Kübelwagen párhuzamos
teszten a németek alkotása könnyebb volt, kevesebbet fogyasztott és
egyszerűbben lehetett kezelni. A Jeep csak extrém terepviszonyok
között győzedelmeskedett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Később, 1942-1944 között a Kübelwagen alvázára készült az
összkerékhajtású, kétéltű Schwimmwagen avagy Type 166 is. Járt utat
járatlanért el ne hagyj, volt a Porsche-család jelmondata, így az
NSzK pályázatára benyújtott munkájuk,
az 597 Jagdwagen sokban hasonlított a második világháborús
Kübelwagen-hez. Nemcsak a lemezek formájában, de egyes műszaki
megoldásokban is. Még tíz év sem telt el a második világháború óta,
akkoriban a műszaki fejődés nem volt olyan gyors. Úgyhogy a
Kübelwagen meghajtás-rendszerét szinte egy az egyben átemelték az
597-be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első négy Jagdwagen teljesen kétéltű volt, valószínűleg mind a
mai napig ez
az egyetlen Porsche melyhez az alapfelszereltség részeként
evezőlapátot adtak. Sajnos a Jagdwagen soha nem lett a német
hadsereg hivatalos járműve. A DKW által benyújtott pályamunka
sokkal egyszerűbb szerkezetet ábrázolt (példának okáért a motorban
mindössze 7 mozgó alkatrészt építettek be), így a jóval olcsóbb és
könnyebben szervizelhető DKW Munga terjedt el.
Ezek után a Porsche megpróbálta hobbiterepjáróként értékesíteni összkerékhajtású alkotását. Azonban akkoriban az amerikai ifjúság éppen kétüléses angol sportkocsik iránt lelkesedett. Így az 597 Jagdwagen gyártását 1958-ban beszüntették. Mindössze 71 darab készült el, amelyből talán ha 10 maradt fenn.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezzel azonban nem ért véget a Kübelwagen pályafutása.
Egy évtizeddel később a Volkswagen hasonló utat járt be:
részt vett egy katonai pályázaton, ahol a Kübelwagen-alapra épített
terepjárójuk nyert. Ezt követte egy civil verzió és ekkor már a
hippilázban égő Amerika örömmel fogadta az Európában Type 181, az
Újvilágban viszont egyszerűen csak Izé (The Thing) névre keresztelt
hobbiautót.
Újabb három évtizednek kellett eltelnie, hogy a Porsche és a Volkswagen ismét közös úton járjon terepjáró-fejlesztés terén. A mostanában virágzó SUV-őrület bírta rá a két cég vezetőségét, hogy megalkossák a Cayenne-Touareg párost, amelyek eladása nemrég kezdődött. Az újdonságok fényében azonban a dicső elődök sem halványulhatnak el.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
