Sokkolóan hatott rám a hír, hogy a General Motors nem képes segíteni az Oldsmobile-on, így az elkövetkező két évben megszünteti Amerika legrégebbi autógyárát. Az Oldsmobile nevéhez fűződik többek között az első sorozatgyártású autó, és a kereskedői hálózat bevezetése.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gyáralapító Ransom Ei Olds. Az Oldsmobile után REO néven készített autókat. |
Ransom Ei Olds igazán törekvő ember volt. Bár
Amerikában 1895 táján már több tucatnyi ember próbálkozott
különféle motoros hintók és egyéb bolondságok építésével, ő más
oldalról indult el. Persze
neki sem sikerült elsőre, de 1901-re megtalálta a helyes
irányt. Ekkor mutatkozott be az Oldsmobile Curved Dash, amelyből az
első évben 425 darab készült, két éven belül pedig ennek a
mennyiségnek a tízszerese (!). Akkor amikor 100-150 már tekintélyes
sorozatnak számított bármilyen automobilból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Föld első sorozatgyártású gépkocsija, a szépvonalú Curved Dash |
A Curved Dash, azaz ívelt sárhányó a
képeken is jól látható lábtartó alakjáról kapta nevét.
Egyhengeres, vízhűtéses, másfél literes, 4.5 lóerős motor
hajtotta, amely a korabeli mondás szerint
távírópóznánkét pöffentett egyet. A Curved Dash
tulajdonképpen a Ford legendás T modelljének előfutára volt.
Sajnos Olds amilyen ügyes konstruktőr volt, annyira nem értett a pénzügyekhez, és 1907-ben a Curved Dash pályafutásának végén kilépett a cégtől. Az összeomlás határán levő Oldsmobile a következő évben a formálódó General Motors konszern része lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ég veled lovacska, itt az automobil korszaka... |
A GM égisze alatt második világháborúig
megbízható és kedvelt túrakocsik viselték az Oldsmobile jelvényét.
Ez a kép 1949-ben változott meg, amikor bemutatkozott a Rocket OHV
V8 motor. Ez volt a második sorozatgyártású OHV V8, az elsőt még az
első világháború éveiben a Chevrolet gyártotta. A Chevrolet
két négyhengeresből öntött egy nyolchengerest (lehet, hogy a
Volkswagennél is a történelemkönyveket bújták, mielőtt megalkották
volna a W18-ast?), az Oldsmobile azonban ennél sokkal modernebb
megoldáshoz folyamodott: hidraulikus szelepemelők, alumínium
dugattyúk, öntött főtengely ellensúlyokkal, stb.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A két világháború között épített túrakocsik egy példánya |
Az ötvenes évek folyamán, ahogy eljött
Amerikában a barokkos autószörnyek divatja, az Oldsmobile is
lépést tartott. A hatvanas évek elején pedig
kitört a teljesítmény-háború. A Pontiac bemutatta a
GTO-t, erre az Olds egy 290 lóerős kupéval válaszolt.
Az Oldsmobile legjelentősebb típusa azonban nem ez, hanem a Toronado volt. Míg Európában a Citroen a harmincas évektől a Traction Avant-tal már elfogadtatta az elsőkerékhajtás eszméjét, az Újvilágban egy-két elvetélt kísérlettől eltekintve erre nem került sor. Az Oldsmobile Toronado volt az első sikeres elsőkerékhajtású autó a háború után. A kísérletezõk problémája ott jelentkezett, hogy nem tudták az elöl elhelyezett motor teljesítményét, illetve forgatónyomatékát megfelelõen közvetíteni a kerekek felé, ugyanis egy hagyományos automata váltó nem fért el a nagy V8-as mellett. A problémát úgy oldották meg, hogy a váltó egyik részét a motor alatt, illetve mellett helyezték el. Korábban a Ford is próbálkozott hasonlóval, ám a szerkezet elõször a Tornadoban mûködött megbízhatóan.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Oldsmobile 98 kabriolet az '50-es évek elejéről |
A Toronado kijelölte az utat, amelyen egyre
többen haladtak. A '70-es években az Oldsmobile ismét
visszasüllyedt a középmezőnybe. Ez a tendencia a '80-as években is
fennmaradt, dacára annak, hogy az elsőkerékhajtású Cutlass Ciera
érdekességnek számított a családi autók között. Ekkor azonban
már a japánok is megjelentek a színen és taroltak. A General
Motors meglehetősen lassan reagált a kihívásra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utolsó sikeres modell, az elsőkerékhajtású Toronado |
1994. tavaszán mutatták be az új,
négyliteres motorral szerelt attraktív formájú Aurora-t.
Dacára, hogy ezt több más, hasonlóan szép vonalú elegáns közép-
és felsőkategóriás limuzin követte, a vásárlók továbbra sem
gyűltek a kellő számban. Ez vezethetett ahhoz a döntéshez, hogy
az egykor
a General Motors ékkövének tartott márka fölött
kimondják a halálos ítéletet.
Nem az Oldsmobile az amerikai autópiac változásainak első áldozata: a Chrysler először az Eagle, majd a Plymouth részlegét szüntette meg, a General Motors pedig a Geo-t állította le az elmúlt évek során.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
