Az első magyar gyártású automobilnak tekintett Csonka tricikli megszületésének 100. évfordulója alkalmából exkluzív sorozatot indítunk a Totalcar olvasói számára, amelyben a magyarországi motorizáció históriáját tekintjük át a kezdetektől napjainkig.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Csonka-Bánki-Lázár-féle
stabilmotor az 1890-es évekből. Az egyik lendítőkeret nem ábrázolták a metszeten, hogy a részletek jól látszódjanak. |
Csonka János (1852-1939), aki a József Királyi
Műegyetemen (ma Budapesti Műszaki Egyetem) tanított, és
szabadidejében különféle stabilmotorok megalkotásán fáradozott.
Munkásságára a Ganz gyár is felfigyelt, néhány évvel később,
1893-ban a Ganz és Társa Vasöntő- és Gépgyár Rt. díszes
prospektusban hirdette "A mezőgazdasági és kisipar legmegfelelőbb
és legolcsóbb mótora" szlogennel a Petroleum-motort, amelyet Csonka
János Bánki Donáttal közösen alkotott.
A Csonka-Bánki pároshoz kötik a petroleum-motorban már felhasznált porlasztót, "melyen keresztül a petroleum finom köd alakjában jut a hengerbe". Egyes szakírók még azt is hozzáteszik, hogy a Ganz gyár hanyagsága miatt nem sikerült mindenütt szabadalmi védettséget szerezni e remek újdonságra. Az igazság ezzel szemben sokkal prózaibb: porlaszót már egy 1888-ban Angliában készült "Petrol-Cycle" nevű benzinmotoros háromkerekűhöz készített annak alkotója, Edward Butler. Csonka János érdemeit ez nem csökkenti, hiszen a magyar autóipar első totyogó lépéseinél ő vigyázott, hogy hasra ne essen az újszülött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Csonka János és Bánki Dónát kísérleti motorkerékpárjáról készült rajz. |
A Magyar Posta munkatársai, Haltenberger Samu
vezetésével nemsokkal azután, hogy az új közlekedési eszköz iránt
lelkesedő magánemberek, mint Hatsek Béla, vagy Törley József
megjelentek első "ördögszekereikkel" Budapest utcáin, a
Kereskedelemügyi Minisztérium ösztönzésére elkezdték tanulmányozni
a gépjármű felhasználhatóságát. A századfordulóra megérett a terv:
a kézbesítők munkáját megkönnyítendő a kerékpárok és a triciklik
mellé motoros tricikliket is munkába állítanak.
"A legszűkebb utczákban és a legnagyobb kocsiforgalom közepette is mindenütt könnyen közlekednek; fenntartásuk és javításuk ... kisebb költséggel jár".
Az iparvédelem első halvány jegyei már ekkor feltűntek, bár még hét évet kellett várni a magyar ipar védelméről szóló törvényig. A beszerzett 22 darab tricikliből kettőt a Ganz gyár szállított Csonka János tervei alapján. A Csonka-féle egyhengeres 260 köbcentis motorral szerelt háromkerekű motoros levélgyűjtőt a többi, francia gyártmányútól a porlasztó különbözteti meg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első magyar gyártású gépjármű: Csonka-féle tricikli, 1900. |
Amiről a dicsérő leírások csak egy-egy
mellékmondat erejéig szóltak, az az apró hátrány volt, hogy a jármű
a zab-üzemanyaggal hajtott
párjától az ágaskodás szeretetét is örökölte. A levelekkel
megpakolt triciklik első kereke nem egyszer emelkedett fel, de
nagyobb baleset nem történt. Így a Posta az évek során több, mint
50 darabot rendelt a járműből.
A Posta mellett a közös Hadügyminisztérium, majd nem sokkal később a Gázművek is rákapott a motoros járművekre. Rajtuk kívül Láncy Leó, a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank elnöke 1899-1907 között Európa szinte összes létező nagyobb autógyártó üzemét megpróbálta rávenni, hogy e lángoktól ölelt kis hazában létesítsenek összeszerelő üzemet - eredménytelenül.
Eközben a fentebb említett lelkes sportemberek sem tétlenkedtek. Az 1895-ös Herkules sportlap "A mozdonykerékpár" címmel számolt be a német Hildebrand&Wolfmüller motorkerékpárról, amelyből hamarosan szintén került Magyarországra egy példány. Két évvel később már az első magyar nyelvű túra-beszámoló is megszületett Janitsáry Iván tollából. Ő később a születő Magyar Automobil Klub körül is bábáskodott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Autótúrára készülő nemesek a századfordulón. |
Autóklub alapítására az első kísérletet
Janitsáry egyik barátja, Ruttner Kálmán tette, aki a Weszely István
orvosi műszergyártó és sebkötöző cég cégvezetője volt (Janitsáry
pedig patikus). A baráti körhöz tartozott még Győri Farkass Lajos,
továbbá feltételezhetően Bláthy Ottó Titusz és Fényi Béla is.
Előbbit azt gondolom nem szükséges bemutatni, bár az már kevésbé
ismert, hogy a századfordulón
De Dion háromkerekűjével rótta a poros magyar utakat, később
pedig ismert automobiltulajdonossá vált. Fényi Béla később az egyik
legelső magyar automobilkereskedő lett, ő szállította a Postának az
első 20 triciklit. Győri Farkass Lajos neki dolgozott. Ők és még
néhány "szent őrült" 1899. folyamán Magyar Automobil Club néven
egyletet alapított, amelyet azonban még nem jegyeztettek be.
Az első törvényszékileg is hitelesített Magyar Automobil Klubot Reiman Gyula szervezőkészsége hozta életre. A Belvárosi Takarékpénztár főnökeként és báró Kohner Alfréd dúsgazdag földbirtokos bizalmasaként szinte az egész magyar arisztokráciát ismerte. Nem okozott számára nagy nehézséget meggyőzni a minden újdonság iránt könnyen lelkesedő Szapáry Pál grófot, hogy álljon a mozgalom élére, így az 1900. november 30-i alakuló ülésről a társasági lapok is színes hírekben számoltak be. A Magyar Automobil Club elnöke Szapáry Pál lett, főtitkára pedig Reiman, aki gőzerővel vetette magát az automobilizmusba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első autókiállításon összegyűlt automobilok. |
Kereskedést alapított, Budapest-Bécs-Graz
túrautat szervezett. Ez utóbbiból nem lett semmi, helyette 1901.
június 20-23 között a pesti lóversenypályán, a Tattersall
csarnokaiban összegyűjtötte a kiszámú magyar autó- és
motorkereskedőt, ráadásul több osztrák céget is átcsábított. Az
első magyar automobil-kiállítás fényes sikert aratott - nem
volt olyan újság, képes magazin (már ekkor is létezett a képes
riport fogalma), amely kisebb-nagyobb terjedelemben ne számolt
volna be az eseményről.
A kiállítás katalógusa szerint az egyetlen magyar gyártmányú jármű Szám Géza mechanikus háromkerekűje volt, amelyről a készítő maga is úgy nyilatkozott, hogy minden ízében magyar készítmény. Csupán néhány rosszmájú lap utalt a motor francia eredetére. A századfordulón a motorsport is szárba szökött: a Magyar Kerékpáros Szövetség éves ülésein kerékpárversenyek betétfutamaiként 1899-ben motoros háromkerekűek is indultak, majd az Autókiállítás utolsó napján, 1901. június 23-án már négykerekűek is kergetőztek. Az igazi áttörésre azonban még éveket kellett várni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Olajdoktor
10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
