1966-ban a 24 órás LeMans versenyen az első három helyet a Ford GT40 versenyautói szerezték meg. Egy évvel később megismétlődött a végeredmény. Ezzel a GT40 beírta magát az autótörténet legendáriumába, dacára a szinte reménytelen kezdeteknek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A GT40-et rohamléptekben fejlesztették ki, így
aztán nem is csoda, hogy amikor 1964-ben először betoncsíkra
engedték,
szinte kezelhetetlennek bizonyult. Pedig Lee Iaccocca, a
Ford agilis alelnöke csak jót akart.
A hatvanas évek elején a Fordot megbízható, de csöppet unalmas családi autók készítőjeként ismerték. Iaccocca kicsit fel akarta dobni a hangulatot, ezért felkarolta Caroll Shelby kezdeményezését. A jellegzetes texasi kovbojkalapot viselő Shelby, aki a csirkenevelésről tért át autóversenyzésre, az angol AC Ace-ben látott kiaknázható lehetőségeket és ezért sorra kilincselt a nagy amerikai autógyáraknál megfelelő erőforrás végett. Végül a Fordtól kapott egy V8-as motort és innen indult a Cobra története.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Cobra láttán persze mindenki felkapta a
fejét, de az nevéhez méltóan nem egyszer kisiklott sofőrje
irányítása alól. Szükség lett volna egy kifinomultabb, elegánsabb
sportkocsira. Amilyen például a Ferrari.
Egy röpke modenai látogatás végén Enzo Ferrari majdnem
eladta cége tulajdonjogát az amerikaiaknak. Végül persze
meggondolta magát és ekkor Iaccocca eldöntötte, hogy ideje saját
lábra állni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Fordnak fikarcnyi tapasztalata sem volt
versenyautók építése terén, ezért a fejlesztéshez
az angol Lola segítségét vette igénybe. A munkálatok
meggyorsítása érdekében a Ford újonnan megalapított versenyrészlege
beköltözött a Lola angliai főhadiszállására, majd 1963 végén
kicsivel odébb berendezték saját "műhelyüket", így a GT versenyautó
munkálatait már ott fejezték be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1964 áprilisára rohammunkában készült el a Ford
GT40 első példánya, és a New Yorki Autókiállításon hatalmas
szenzációt okozott. A 4.2 literes V8-as motorral szerelt kétüléses
rakéta
40 inches (kb. 1 méteres) magassága után kapta nevét. A
design kialakításánál a 320 km/h körül tervezett végsebesség volt a
legfőbb vezérelv. A Lola tapasztalatait is felhasználták, így
alakult ki a lágy hajlatokkal teli, hátul meredeken ívelő forma. Az
első légbeömlőnyílások kialakítása is komoly kihívások elé
állította a mérnököket.
A felmerülő technikai problémák miatt a GT40 első éve a toldozás-foldozás jegyében telt el. Először egy hátsó szárnyat kellett ráaggatni, hogy 200 km/h felett ne győzelmi zászlóként repkedjen. Majd a motor hűtése miatt le kellett cserélni a teljes első részt. A könnyűfémből készült motor azonban még ekkor sem bírta a terhelést, így először egy 4.7 literes öntöttvas blokkot, később hétliteres erőforrást építettek be helyére.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után következett a váltó:
a német ZF nem készült el határidőre, így kezdetben más
gyártmányú váltóművel kísérleteztek, hasztalan. Amikor már úgy
tűnt, hogy minden részegység megfelelő, akkor derült ki, hogy az
egytonnás rakéta nem hajlandó ott megállni, ahol azt sofőrje
szeretné. Sokkal vastagabb hűtött féktárcsákra volt szükség.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek után jöhetett végre a versenykarrier,
melynek koronája a két LeMans győzelem. Eközben
az arculatépítésről sem feledkeztek meg. Rájöttek, hogy
akadnak olyan megszállott és vastag pénztárcájú vásárlók, akik
számára érdekes lehetne egy kisszériás, exkluzív sportkocsi. A GT40
iránt főleg Amerikában mutatkozott érdeklődés.
Sok olyan autóőrült akadt, akinek nem számított, hogy akár 7-8 "normális" családi autót is vehettek volna egy zajos, kényelmetlen, drága sportkocsi helyett. 265 km/h végsebesség, 6 másodperces gyorsulási érték, egyes sebességfokozatban elérhető 90 km/h - ők erre figyeltek. Akkoriban a műanyag kocsitest alkalmazása is forradalminak számított, nem beszélve a középmotoros elrendezésről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mivel a Ford 1968-ra úgy döntött, hogy a
kitűzött célokat elérték,
visszavonultak a versenyzéstől és a GT40 karrierje
befejeződött. John Wyers, aki oroszlánrészt vállalt a
munkálatokban, egy ideig benevezett különféle futamokra és próbált
vevőket találni, de hamarosan ő is belátta erőfeszítései
haszontalanságát.
A végeredmény? Alig több mint 100 elkészült darab és a mai napig ható legenda. Elég csak arra gondolni, hogy időről időre felröppen a pletyka: jön a GT40 utóda!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
