A brit nagykövethelyettes Trabantja

2008.11.10. 00:46

TC: És miért lett éppen zöld?
SF: Amikor megvettem, fehér volt, az orrán matricacsíkok éktelenkedtek, szürkésfekete kosz- és kopásfoltok tarkították. Nem tetszett. Úgy gondoltam, British Racing Green (brit versenyautózöld) színben jól mutatna. Ez volt az ötvenes-hatvanas években a Jaguarok, Aston-Martinok, Austin-Healey-k színe a versenypályákon. Sajnos nem találtam pont olyat, ezért a legközelebbi árnyalatot választottam. Otthon festettem le szórópalackból, elemenként.

TC: Ez a szín fújt? Olyan mintha…
SF: …mintha ecsetelve lenne, igaz? Hát igen, én sem gondolom, hogy dicséretet érdemel…

TC: Első próbálkozásnak azért elég jó…
SF: …nem volt könnyű, ó, egyáltalán nem. A festék egyes részeken minduntalan megfolyt, másutt irtó gyorsan megszáradt, kiszámíthatatlan. Talán még a tető sikerült a legjobban. Három fiammal együtt festettük, otthon a háznál. Szeretem rájuk fogni: ahol csúnya a fényezés, az az ő hibájuk…

TC: És mikor kerültek rá a dísztárcsák és a vonóhorog?
SF: A vonóhorog rajta volt, amikor vettem, elég optimista tétel egy ilyen autónál. A dísztárcsákat magam vettem egy gumisnál, a kerekek alattuk nagyon csúnyák.

TC: Milyen gyakran használja?
SF: Majdnem mindennap ezzel járok. A nyarat nem szereti, mert dugóban – amint meséltem – túlmelegszik a motorja, de a telet imádja. Amikor tavaly megjött a hideg, három napig rakoncátlankodott, aztán magától megjavult. Azóta kulcsfordításra indul, akár meleg van, akár hideg.

Tizennyolc hónapja megvan, ezalatt megtettem vele bő háromezer kilométert. Turisták, magyarok egyformán fotózzák, a rendőröket is nagyon érdekli. Az első évben háromszor is megállítottak. Alapvetően a papírokat akarják ellenőrizni, hogy tényleg diplomáciai autó-e, nem egy házilagos rendszámot próbál-e elsütni valaki. Amikor látják, hogy minden rendben van, mindig látszik, tetszik nekik a dolog. Szerintem ők is ugyanúgy meglátják benne a viccet, mint én.

TC: Volt már korábban is öreg hobbiautója?
SF: Igazából nem. Az első kocsim ugyan öreg volt – egy 1966-os Ford Cortina MkII, mindez 1983-ban –, de egy csodásan megkímélt példányt fogtam ki, szinte új volt. Bőrülések, krómkarikás műszerek, nagyon szépnek láttam. Sajnos egy nap elrepedt a tankja, és telilocsolta benzinnel az édesanyám garázsfeljáróját. Azonnal eladta. Azóta csak átlagos kocsijaim voltak. A Trabant új élmény.

Az a néhány barátom, aki látta, szintén szereti. A múltkor itt volt egy barátom, aki egy Lotus sportkocsit használ – már amikor működik – és azt mondta, Trabanttal pont olyan Budapesten közlekedni, mint a Lotusszal otthon. Emellett sem megy el senki szó nélkül. A nagynénémnek mindenféle érdekes luxuskocsikkal van tele a garázsa, mégis egy régi, kéthengeres Fiat 500-assal jár – lehet, hogy családi vonás ez az elhajlás a kicsi, olcsó, öreg autók felé.

Egy nagykövethelyettes szájából talán furcsán hangzik, de általában véve kerülöm a státusszimbólumokat. Soha nem vágytam modern luxusautóra. Éppen a státusszimbólumságuk miatt kerülöm őket, de a formájuk sem tetszik. A Trabant egyszerű, kellemes meglepetést szerez az embereknek, igazán szimpatikus jármű. Persze nem vagyok én forradalmár – tudomásom szerint sokan vesznek buliból Trabantot.

És nem fogyaszt sokat, rendben van az összes papírja, a műszaki vizsgán hiba nélkül átment. Illik a városba, elfér az utcán, kifejezetten jól érzem magam, amikor vele közlekedek. Valahogy hitelesebbnek tűnik, mint valami modern autó.

TC: De vehetett volna egy Fiestát is, az elég kicsi. Vagy a másik véglet: miért nem lett egy igazi kétütemű?
SF: A Fiestából hiányzik a báj, nincs történelme, eszembe se jutna. A kétütemű Trabant nagyon érdekelne, sose vezettem még olyat, de amikor felvetettem, hogy vennék egy Trabantot, mindenki azt mondta: remélik, négyüteműre gondolok. A kétütemű öregebb, állítólag többet kell foglalkozni vele, ez a keverékes tankolás is kicsit furcsa nekem, néha trükkös az indítása, nekem viszont sokszor pontosan oda kell érnem megbeszélésekre. És a teljesítménye is szerényebb, meg nagyon füstöl is. Egy nemzetközi tárgyalásra pedig nem lehet beállítani kipufogószagúan. És a négyütemű a maga módján különleges is: ha jól tudom, csak bő egy évig gyártották. Ráadásul nyugtatja a lelkiismeretemet, hogy ez a fajta csak csekély mértékben szennyezi a környezetet.

TC: Mit szólt az eladó?
SF: Szerintem nem tudta, ki vagyok. Ő csak eladta az autóját egy angol embernek, kapott százezer forintot, örült neki. Egy fiatal srácnak szép költőpénz ez. A nagymamája a lelkére kötötte, hogy megmondja nekem: ennek az autónak lelke van.

A brit nagykövethelyettes, közelebbről

Steven Fisher (43) 2006 szeptembere óta a második ember a Brit Nagykövetségen. Az oxfordi egyetemen végzett történelem és modern nyelvek szakon, majd köztisztviselő lett, onnan vezetett az út a nagykövet-helyettességig. Hivatalosan nem jár neki szolgálati autó, saját kocsija egy Kia Carnival, illetve a tárgyalt 1990-es Trabant 1.1. Három fia van, a családja nem él Magyarországon. Kedvenc zenéi: Clash, The Smiths, Amy Winehouse. De mint hozzátette: a Trabanthoz nincs meg a rádió, abban a motor hangját élvezi.

TC: Persze, a rosszautó-tulajdonosok régi maszlagja. Tényleg, mennyit költött rá eddig?
SF: Másfél év alatt talán negyvenezer forintot. Ki kellett cserélni valamit a kormánynál, talán egy összekötőt, meg vettem rá vadonatúj hátsó lámpaburákat. És persze olajcserék, beállítások, ilyenekre is költöttem. Nagyon olcsó a fenntartása.

Legalább egy órányi fontos diplomataidőt elraboltam az interjúval. Tudtam előre, hogy így lesz, megpróbáltam egy meglepetéssel kompenzálni az elvesztegetett időt. Erre a napra kölcsönkértem egy jó állapotú, 1985-ös, kétütemű, kombi Trabantot . Tíz perc múlva lenn állunk az Erzsébet téri mélygarázsban a sárga 601 Universal előtt.

Valódi izgalmat látok a brit nagykövet-helyettesi arcon. Beindítom az autót, megmutatom a váltó kezelését (aki nem ismeri: a négy- és a kétütemű Trabant nagyon más, utóbbinak műszerfali váltókarja van), és kihajtunk.

„Ez a normális hangja?” – kérdezi Steven Fisher, meghallva az érces pörömmm-pömmölést. „Persze, kétütemű, kéthengeres” – válaszolok, és arra gondolok, milyen jó, hogy a tulajdonos most tett fel új kipufogót, mennyivel férfiasabb így a Trabant-orgánum.

A mai, finom autókhoz szokott embernek fura a Trabi használata. Hirtelen fog a kuplung, a pedálok jobbra esnek, majdnem az autó középvonalába, a váltó finom, de az egyes-kettes és a hármas-négyes síkját nem határolja rugó. A féket is erősebben kell nyomni az átlagosnál, a zaj lehengerlő, a rövid áttételek furcsák. De minden simán megy, másfél perc múlva körbe is autóztuk az Erzsébet teret, és teljes gőzzel a Szabadság tér felé robogunk.

A dolgok húsba hatoló közvetlenségétől kicsit talán feszülten, de annál nagyobb örömmel tereli a keletnémet technikát a nagykövet-helyettesi kéz. A Parlament mellett már felszabadultan csevegünk.

„Hát igen, ehhez képest az én autóm tényleg modern. Kanyarban stabilabbnak érzem, bár úgy sejtem, nem kellene hozzá sok idő, hogy ezzel is öröm legyen az autózás. Így is remek” – kapom a helyzetelemzést. „És a fékek nem is rosszak, de ez a zaj döbbenetes” – mondja, miközben már lenn, a pesti alsó rakparton húzzuk a kékesszürke Castrol 2T füstcsóvát.

„Egyébként gondolkozom egy másik autón is, esetleg vennék egy olyat. Milyenek ezek a Moszkvicsok?” – teszi fel a kérdést, miközben már a nagykövetség előtt parkolja le a sárga Trabit a zöld négyütemű mellé.

Érzik a hozzáállást? Ezek után képzeljék maguk elé egy magyar miniszter arcát, amikor megvonják tőle a magas rangú állami hivatalnokoknak tizennyolc éve kötelezően járó Audit…

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Neked ajánlott