Egyáltalán nem először eszlek meg

2007.09.25. 21:20

A BMW persze már akkor sem volt hülye: az E36 volt az első M3, amit a hatalmas amerikai piacon is értékesítettek, és jól tudták, hogy a velőtrázó pályaautót kereső emberekből sokkal kevesebb pénzt lehet csinálni, mint a demonstratív kupét kereső középkorú orvosokból és brókerekből. Az E30-ból 18 ezer kelt el: ebből 71 ezer.

Az amerikai modell gyengébb volt – 286 helyett 240 lóerős –, és automata váltót is lehetett hozzá rendelni.

Az autót 1999-ig gyártották, az évek során több különkiadás is készült belőle, az eredeti kupén kívül kabrióként és szedánként is árulták. Félúton megkapta azt a – 3 helyett 3,2 literes, 286 helyett 321 lóerős – motort, amiből aztán a harmadik generáció sokszoros Év Motorja-győztes S54B32-je lett.

A harmadik: E46

A Ferrari F430 hangján gondolkoztam néhány napja az utcán sétálva, azon, hogy mitől annyira más, mint a városban hallható összes más motorhang. A Karottával – aki vezetett már F430-at – egyszer beszélgettem erről, számára az volt figyelemreméltó, hogy a motor hangja százféle lehet: padlón, visszaváltáskor, alapjáraton; annyira hasonlítanak egymáshoz, mint padlizsánok a kovamoszatokhoz.

De van valami más is. A legtöbb autó hangja, ha utánafordulunk, egyértelműen arra a pár köbméterre lokalizálható, amit az autó a térből magának kiváj. Legyen ez egy hidegen, iszonyúan kerregő dízel, vagy egy S600 felszálló V12-ese: a hang jól körülhatárolható buborékot képez az autó körül.

Nem úgy az F430-é, ami olyan, mintha a környező köbkilométert használná rezonálásra. Nagy, tiszta, üres tér közepén jólhangolt fúvós hangszerek. Egyetlen hozzá fogható van utcai autók között: az S54B32, a 2000-ben bemutatott, harmadik generációs M3 motorja. A Ferrari V8-a helyett soros hathengeres, 4,3 helyett 3,2 liter, 490 helyett 343 lóerő: de ugyanaz a szabad, fémes rezgés, ami talán a literenként több mint száz lóerőt termelő szívómotorok sajátja.

„Már az is sokat elárult, hogy a nemzetközi bemutatót a jerezi versenypályára szervezték. Az autó elképesztően nézett ki. Visszatértek az E30 markáns hátsó kerékívei, megjelentek az első kerekek mögötti kopoltyúk, a hátuszonyforma antenna” – emlékszik vissza a Viktor. „Igazi, rendes sportautó, jó érzés volt vele a pályára menni, nem úgy, mint az elődjével, pláne ha bekapcsoltad az M gombot, ami még közvetlenebbé tette a gázreakciót, keményebbé a futóművet, pontosabbá a kormányzást. És kikapcsolta a DSC-t.”

„Az E46 ingaként állt meg a kvázi-versenyautó, és az erős, de nem sportautós kupé között. A pályán rettentő sportautó, aztán hazaindulsz, és kényelmes túrakocsi. Borzasztó nehéz ezt az egyensúlyt megtalálni. Talán csak a Porsche tudja.”

Az E46-nak nemigen volt vetélytársa. 2000 októberében az Evo magazinnak adott interjúban Klaus Schmidt, az autó fejlesztési vezetője, „turbós kombi”-ként utal csak az Audi akkori RS4-ére, ami hiába volt sokkal erősebb, és tapadt a Quattro miatt sokkal jobban, az orrnehéz, turbós autó jóval több réteget képzett a sofőr és az út között, mint az M3.

Az M3 CSL

Három évvel azután, hogy bemutatták az E46 M3-at, elkészült az E46 M3 CSL. Tizenkilenc colos, pihekönnyű kerekeket, nagy, ragadós Michelin gumikat, szénszál tetőt, erősebb motort, és mínusz kétszáz kilót kapott. Az eleve nem olcsó M3-nál további 8 millió forinttal került többe, két évig lehetett kapni, de ez szerencsére elég volt a Top Gear stábjának, hogy elvigye a Man szigetre, és elkészítse vele a műsor egyik legjobb epizódját:

Aztán történt valami. Két éve kijött az új RS4, ami teljesen más volt, mint az addigi RS Audik. Lomha turbómotor helyett 7800-ig pörgő, 414 lóerős V8-as szívómotort kapott (ugyanez a motor van a középmotoros R8 kupéban) és innentól a gyors Audik többé nem tompa rakéták, hanem szívbemarkoló sportautók.

Itt vagyunk most, 2007 őszén. Az új, E92 M3 és az RS4 összehasonlító tesztjeit olvasni az elme bomlásának folyamatos kísértése. Bekezdésről bekezdésre hol az RS4 a jobb, hol az E92 M3, és ezen a teljesítményadataik sem segítenek: azon kívül, hogy a BMW 8300-ig, míg az Audi csak 7800-ig forog, minden másban egymás statisztikai hibahatárai. Az Autocar szerint az Audi a jobb, az Evo szerint a BMW, bár ehhez tényleg az angol nyelv professzorait kell mindkét szövegre ráereszteni, mert mondatról mondatra billegnek ide-oda.

Melyik a legjobb?

És akkor ott van még az új Mercedes-Benz C63 AMG .

Búcsúzóul ismét Harry Metcalfe:

„Régebben úgy gondoltam, az M3 a tökéletes közbülső lépés a Golf GTI és a Porsche 911 között, de ez elmúlt. Elég néhány extrát megrendelni, és az új M3 közel annyiba kerül, mint egy új 911.”

„Az évek során az M3 észrevétlenül másik autóvá alakult. Még mindig izgalmas, de talán sokkal inkább az előző generációs M5 kupéváltozata, mintsem az általunk ismert M3 frissítése. Ez vajon fejlődés? Mondjuk alig várom az új CSL-t…”

Az oldalról ajánljuk

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16