A BMW persze már akkor sem volt hülye: az E36 volt az első M3, amit a hatalmas amerikai piacon is értékesítettek, és jól tudták, hogy a velőtrázó pályaautót kereső emberekből sokkal kevesebb pénzt lehet csinálni, mint a demonstratív kupét kereső középkorú orvosokból és brókerekből. Az E30-ból 18 ezer kelt el: ebből 71 ezer.
Az amerikai modell gyengébb volt – 286 helyett 240 lóerős –, és automata váltót is lehetett hozzá rendelni.
Az autót 1999-ig gyártották, az évek során több különkiadás is készült belőle, az eredeti kupén kívül kabrióként és szedánként is árulták. Félúton megkapta azt a – 3 helyett 3,2 literes, 286 helyett 321 lóerős – motort, amiből aztán a harmadik generáció sokszoros Év Motorja-győztes S54B32-je lett.
A harmadik: E46
A Ferrari F430 hangján gondolkoztam néhány napja az utcán sétálva, azon, hogy mitől annyira más, mint a városban hallható összes más motorhang. A Karottával – aki vezetett már F430-at – egyszer beszélgettem erről, számára az volt figyelemreméltó, hogy a motor hangja százféle lehet: padlón, visszaváltáskor, alapjáraton; annyira hasonlítanak egymáshoz, mint padlizsánok a kovamoszatokhoz.
De van valami más is. A legtöbb autó hangja, ha utánafordulunk, egyértelműen arra a pár köbméterre lokalizálható, amit az autó a térből magának kiváj. Legyen ez egy hidegen, iszonyúan kerregő dízel, vagy egy S600 felszálló V12-ese: a hang jól körülhatárolható buborékot képez az autó körül.
Nem úgy az F430-é, ami olyan, mintha a környező köbkilométert használná rezonálásra. Nagy, tiszta, üres tér közepén jólhangolt fúvós hangszerek. Egyetlen hozzá fogható van utcai autók között: az S54B32, a 2000-ben bemutatott, harmadik generációs M3 motorja. A Ferrari V8-a helyett soros hathengeres, 4,3 helyett 3,2 liter, 490 helyett 343 lóerő: de ugyanaz a szabad, fémes rezgés, ami talán a literenként több mint száz lóerőt termelő szívómotorok sajátja.
„Már az is sokat elárult, hogy a nemzetközi bemutatót a jerezi versenypályára szervezték. Az autó elképesztően nézett ki. Visszatértek az E30 markáns hátsó kerékívei, megjelentek az első kerekek mögötti kopoltyúk, a hátuszonyforma antenna” – emlékszik vissza a Viktor. „Igazi, rendes sportautó, jó érzés volt vele a pályára menni, nem úgy, mint az elődjével, pláne ha bekapcsoltad az M gombot, ami még közvetlenebbé tette a gázreakciót, keményebbé a futóművet, pontosabbá a kormányzást. És kikapcsolta a DSC-t.”
„Az E46 ingaként állt meg a kvázi-versenyautó, és az erős, de nem sportautós kupé között. A pályán rettentő sportautó, aztán hazaindulsz, és kényelmes túrakocsi. Borzasztó nehéz ezt az egyensúlyt megtalálni. Talán csak a Porsche tudja.”
Az E46-nak nemigen volt vetélytársa. 2000 októberében az Evo magazinnak adott interjúban Klaus Schmidt, az autó fejlesztési vezetője, „turbós kombi”-ként utal csak az Audi akkori RS4-ére, ami hiába volt sokkal erősebb, és tapadt a Quattro miatt sokkal jobban, az orrnehéz, turbós autó jóval több réteget képzett a sofőr és az út között, mint az M3.
Az M3 CSL
Három évvel azután, hogy bemutatták az E46 M3-at, elkészült az E46 M3 CSL. Tizenkilenc colos, pihekönnyű kerekeket, nagy, ragadós Michelin gumikat, szénszál tetőt, erősebb motort, és mínusz kétszáz kilót kapott. Az eleve nem olcsó M3-nál további 8 millió forinttal került többe, két évig lehetett kapni, de ez szerencsére elég volt a Top Gear stábjának, hogy elvigye a Man szigetre, és elkészítse vele a műsor egyik legjobb epizódját:
Aztán történt valami. Két éve kijött az új RS4, ami teljesen más volt, mint az addigi RS Audik. Lomha turbómotor helyett 7800-ig pörgő, 414 lóerős V8-as szívómotort kapott (ugyanez a motor van a középmotoros R8 kupéban) és innentól a gyors Audik többé nem tompa rakéták, hanem szívbemarkoló sportautók.
Itt vagyunk most, 2007 őszén. Az új, E92 M3 és az RS4 összehasonlító tesztjeit olvasni az elme bomlásának folyamatos kísértése. Bekezdésről bekezdésre hol az RS4 a jobb, hol az E92 M3, és ezen a teljesítményadataik sem segítenek: azon kívül, hogy a BMW 8300-ig, míg az Audi csak 7800-ig forog, minden másban egymás statisztikai hibahatárai. Az Autocar szerint az Audi a jobb, az Evo szerint a BMW, bár ehhez tényleg az angol nyelv professzorait kell mindkét szövegre ráereszteni, mert mondatról mondatra billegnek ide-oda.
És akkor ott van még az új Mercedes-Benz C63 AMG .
Búcsúzóul ismét Harry Metcalfe:
„Régebben úgy gondoltam, az M3 a tökéletes közbülső lépés a Golf GTI és a Porsche 911 között, de ez elmúlt. Elég néhány extrát megrendelni, és az új M3 közel annyiba kerül, mint egy új 911.”
„Az évek során az M3 észrevétlenül másik autóvá alakult. Még mindig izgalmas, de talán sokkal inkább az előző generációs M5 kupéváltozata, mintsem az általunk ismert M3 frissítése. Ez vajon fejlődés? Mondjuk alig várom az új CSL-t…”

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
