A 30-as évek amerikai legendái is hasonló barkácsolással kezdődtek, mint az európaiak. Tuningolt T-Modellek, tökéletes Duesenberg, aztán rejtélyes menekülés a maffia elől Európába.
1924. Auburn városa (Indiana): az Auburn Automobile Co. több mint 700 eladatlan autója vesztegel a társaság telepén, a cég a csőd szélén áll. A mindössze harmincéves E. L. Cord átveszi a vezetést. 1925: az Auburn prosperál, többségi tulajdonosa E. L. Cord. Az amerikai autóipar egyik legnagyobb sikertörténete veszi kezdetét, hogy 12 évvel később hasonlóan nagy bukásba torkolljon.
Errett Lobban Cord egészen fiatalon, 15 évesen került kapcsolatba az autóiparral, amikor - jó tanulmányi eredménye ellenére - az iskolapadot otthagyva egy Los Angeles-i használtautó-kereskedésben helyezkedett el. Mindent megtanult a rábízott autókról, de még többet az autók eladásáról.
Pályafutását egy benzinkút autószerelő műhelyében folytatta, ahol munkaidőn kívül Ford T Modelleket épített át - ma azt mondanánk, tuningolt. T-Speedsterei gyorsan népszerűek és sikeresek lettek a korabeli versenyeken. Cord felismerte, hogy a győztes autókat jobban el tudja adni, de már az is jó reklám, ha egy autóról elhiszik a vevők, hogy képes a győzelemre. Tulajdonképpen az arculatépítés szerepére jött rá, és ezt a tudását később is kamatoztatta.
1918-ban újra belevetette magát az autókereskedelembe: Chicagóban a Moon-gyártmányokat forgalmazó ügynökség eladója lett, és öt év múlva az igazgatói pozícióig küzdötte fel magát. Komoly vagyonnal kezdett felvásárolható autógyártót keresni, hogy újra saját autóit adhassa el. Talált is egy megszorult indianai céget, az Auburnt.
Auburn
A múlt század első harmadában Indiana állam virágzó autóiparral büszkélkedhetett, még Detroittal is felvette a versenyt. Charles Eckhart jónevű kocsiépítő cégét fiai, Frank és Morris vitték tovább. 1900-ban aztán ők alapították meg az Auburn autógyárat, amely székhelyéről kapta a nevét. A testvérek vezetése alatt a cég jelentős gyártóvá nőtt, de csak mérsékelt sikerrel működött. Az I. világháború végén aztán nyersanyaghiány miatt csődbe ment, és egy chicagói befektetői konzorcium kezébe került.
Auburn Boattail Speedster 8-125
A francia-orosz származású Alexis de Saknoffsky által tervezett autó indította el a 30-as években oly népszerű csónakfar divatját. Az első modell a 8-115 volt, ezt a 8-125 és a 8-130 követte, a 8 a soros 8 hengeres Lycoming motorra, a második szám a teljesítményre utalt. Az 1929-es 125 lóerős modell felettébb kedvező, 1895 dolláros áron hazavihető volt.
Az új tulajdonosok (köztük a rágógumikirály, William Wrigley Jr.) által megbízott vezetés átszervezte a céget, és új modelleket dobott piacra, de elhanyagolták a marketinget és a dealerhálózat fejlesztését, emiatt 1924-ben ismét csőd fenyegetett.
Ekkor kérték a sikeres kereskedői hírnevet szerzett E. L. Cord segítségét, felajánlva neki az Auburn vezetését. El lehet képzelni a pénzemberek elképedését, amikor Cord lesöpörte az asztalról az ajánlatukat. Helyette teljhatalmat kért, a profit 20%-át és opciót a cég teljes felvásárlására. Mivel más választás nem volt, a konzorcium némi morgolódás után ebbe is belement.
Auburn 851/852 Boattail Speedster
Az 1935-36-os modell már Gordon Miller Buehrig műve, talán a legszebb csónakfarú autó. 4,6 literes feltöltéses motorja 150 lőerős, végsebessége meghaladta a 120 mérföld/órát. Kár, hogy csak 490 darab készült belőle.
E. L. első dolga volt megszabadulni az eladatlan készletektől: pár olcsó módosítás, új festés - ma szolid modellfrissítésnek mondanánk - és jelentős árengedmény: a türelmetlen hitelezőket máris volt miből kifizetni. A következő évben olyan jól ment a bolt, hogy Cord beválthatta az opciót, és ő lett a többségi tulajdonos. Bővítette a dealerhálózatot, felfuttatta az exportot, és megfizethető luxusautóként pozícionálta az Auburnt. "Nem lehet mindenki arisztokrata, de bárki nézhet ki úgy" - szólt az ars poeticája.
Tíz éven belül Cord valóságos vállalatbirodalmat épített ki: karosszériaépítő cégeket, motorgyártót (Lycoming), légitársaságot, taxihálózatot vett, saját neve alatt is autót gyártott. A birodalom ékköve pedig az 1926-ban bekebelezett Duesenberg lett. Cord cégcsoportját "mini GM-ként" is emlegették, hozzátéve, hogy a GM-nél jóval magasabbra pozícionálta autóit.
Mit, hol?
USA, Indiana állam, Auburn: Az Auburn egykori főhadiszállásának art deco stílusú épületében ma az Auburn-Cord-Duesenberg Múzeum működik. A korai Auburnök és verseny-Duesenbergek mellett a Cord-éra autói is láthatók, de itt parkolták le a '66-os Ghia-Duesy prototípust is.
Németország, Sinsheim, Autó- és Technikamúzeum: A múzeumban áll egy fehér csónakfarú Auburn Speedster, de ez csak egy replika. Van viszont egy eredeti '35-ös piros példány, és egy sárga Cord 810 is. A hét évvel ezelőtti múzeumi könyv szerint volt egy időszaki kiállítás is négy(!) Duesenberggel. A szerző mindezekből csak a replikára emlékszik, így kér mindenkit, aki arra jár, nézzen utána!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Ez lett a taplóságból: a Tesla lényegében kiesik a kanadai piacról
Túl drágák a kanadai Teslák. Ráadásul ott van a bojkott is.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
