Megérkezett az ősz, a tél, a pára, a köd, a zúzmara. Az autó tetejéről a szárazabb raktárba távozott a iKamper Mini tetősátor, mivel elég sűrűk a napok és így nem nagyon van idő kóborolni, a hideg, párás levegő pedig hosszú távon lehet, hogy nem a legszerencsésebb tárolási szempontból, ráadásul így, hogy lekerült a raktárba, egy kis őszi karbantartásra is sor kerülhetett.

Persze elsőnek meg kellett oldani, hogy lekerüljön a mélygarázsba, úgy, hogy kizárólag olyan járműveim vannak (Berlingo van, Ssangyong Grand Musso), amire felrakva nem férek be. Végül baráti segítségként a poszt végén emlegetett József tulajdonát képező Vivaroban jutott le, bár annak a rakterébe is csak döntve fért be, de a furgon még pont becsusszan a magasságjelző alatt.
A gyártók mindig egyel több személlyel számolnak, mint a valóság. Vajon itt is így van?
Huhog-e az új terepgumi aszfalton? El lehet-e férni a legkisebb sátorban kényelmesen? Érdemes-e megvenni az elősátrat és mikor?
A sátort letéve érdemes átnézni az oldható kötéseket, hogy az anyák nem kezdtek-e önálló életet és meghúzni, átvizsgálni a ponyvát, esetleges szakadást keresve. Ha korábban nem vizesen csuktuk le, nem nagyon fog penészedni, de megelőzésképpen a téli elrakásnál nem árthat egy nedvszívó szilikon csomagot bedobni.
Lévén ez kemény tetős, abból is a ritka fehér és fényes verzió, így a gyári csomagban találunk egy szép nagy dobozt, ami vaxot rejt magában (feltételezem, ez minden fényes modellhez van). Elsőnek a burkolatot megszabadítottam a bogaraktól és egyéb szennyeződéstől. Előtte még volt egy "fellépésem", valaki meg akarta nézni, hogy felfér-e kényelmesen a Hilux platójára (fel), meg is jegyezte, a bogarakból is látni, melyik az eleje. Nem csak azért érdemes átkenni, mert így szép csillogó lesz, hanem a később érkező bogarakat is könnyebb eltávolítani. Mellékhatásként illatosított volt a vax, így most az egész raktár "virágillatban" úszik. Ha épp nincs ilyen kéznél, valószínűleg bármilyen viaszos polír megteszi.

Sok nagy szállítani való akad mostanság, így a platóba épített keret most elemeire szerelve pihen a polcon. Korábban aggódtam a csavaros rögzítések miatt, jelentem kiválóan tartottak, egyik összekötés se lazult meg a jó fél éves szállítás, kempingezés, ki-be pakolás során. És még szétszedett állapotból is - több, mint 30 elemből áll plusz az összekötők - is 30 perc alatt használható állapotú, beszerelt rendszert építek, szóval bevált.
Pár dolgot azért át kell tervezni. Az egyik probléma, hogy csak felül vannak összekötők, így alul a platóhoz rögzítés közben a rögzítőelem hajlamos széthúzni a vázat. Így bekerül majd alulra is pár keresztléc, plusz végre sikerült eljutnom a fatelepre a rétegelt lemezért, amiből majd a teteje/oldala is lesz a konstrukciónak.

A másik tapasztalat, hogy a nagyáruházas műanyag dobozok bár olcsók, de nem alkalmasak a folyamatos használatra, egyszerűen elporladnak, össze-vissza repedeznek, így ezek helyett jövőre valami izmosabb ládaszettet kell beszerezni.
Ha már a platónál jártam, ott is volt némi karbantartás jellegű tevékenység. Egyfelől átnéztem a dobozon összes csavart (erre amúgy matrica is figyelmeztet), szerencsére egyik se kezdett önálló életet élni. A teleszkópok - az oldalablakok miatt 6 van - szárait megpucoltam, ezt se árt néha megtenni, főleg ha poros környezetbe vagyunk, így a kis szimmeringek tovább bírják. Az ajtók kéderei pedig kaptak egy kis glicerines kezelést, hogy nehezebben fagyjanak be.
Van egy 86-os Eriba Nova lakókocsim, gyakorlatilag semmi baja, nem ázik be, nem esik ki, fűt és bónuszként még klíma is van benne. Egyszerű ablakklíma, de amikor a jellemzően 30-40 fokban megrendezett TB24 versenyen és a Sziget fesztiválon backstage-ként funkcionál, a kollégák igen hálásak ez utóbbiért.

A lakókocsi gyárilag nem rendelkezik túl bonyolult vízrendszerrel, csak egy kis szivattyúval ellátott marmonkanna van benne, amiből a mosdóba és a mosogatóba nyomja a vizet. Melegvíz és wc nincs, de néha jól jönne, így vagy egy kazettás wc-t kell belefaragni, vagy az egyszerűbb megoldás, hogy egy mobil szobawc-t (Porta Potti és barátai) rakok be. Ilyen lehetett benne korábban is, mert a rögzítési pontja még mindig ott díszeleg a fürdőben.
A másik jelenség a gáztartálynál van, egy finom kis beázás jelent meg. Elsőre azt hittem, a gáztartályról kicsapódó víz, de sajnos nem az, így ezt is ki kell nyomozni, mert a lakó halála a beázás. Szerencsére a lakónak nem szerves része a tartály tárolója, így nagy veszély még nincs, de azért most kapott egy ponyvát is télire.

Mivel a vízrendszert sose használtam és munkaakku sincs a lakóban, így a téliesítés annyiból áll, hogy a matracokat felhajtom, hogy jól szellőznek, behelyezek egy dupla, illatosított Ceresit párátlanítót (vannak akik alternatívaként macskaalmot használnak), és bezárom a nyílásokat, mivel a pára jellemzőn ilyenkor kintről jön be. És persze jó alaposan leponyvázom, bár ezt csak idén, az eddigi pár évet ponyvátlanul élte a jármű, szerencsére nem volt semmi gond. A ponyva anyaga belülről páraáteresztő, így remélhetőleg nem pállik be.
Hogy ne legyen drága a téli leállás
Hogyan állítsuk le télire a lakókocsit, lakóautót?
Azért a kempingezés nálam jellemzően nem áll meg a szezon végével: egyfelől a lakókocsiban igen jól működik a körfűtés, másfelől a tetősátorhoz van téli bélés és elősátor, ráadásul most úgy néz ki, egy kis téli lakóautózás is befigyel majd.
Télen is van élet!
Lakóautózás, lakókocsizás télen.
Technikai támogatók:
- a Ssangyong Grand Musso hazai forgalmazója (WAE Kft)
- az iKamper tetősátrak forgalmazója, az Impar Kft.
- a Hymer lakóautók, Eriba lakókocsik és Reimo kempingcikkek magyarországi forgalmazója, a VPT Caravan, ahol a Totalcaron is bemutatott lakóautók bérlésére is lehetőség van.
- a CSER Adventure a kézzel készített hátizsákok, táskák és expedíciós tárolórendszerek gyártója
- Bigzee az elektromos dolgokban
- József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel
- a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
- a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport
Vadmusso a Totalcaron
- Ide nekem a trágyahordót
- Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
- Kempingezés a magasban
- Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
