Az igazi neM3

Szerelem: BMW 330Ci Clubsport SMG – 2002.

2021.09.17. 06:08

Háttal ült a mozinak, aki M3 helyett feldíszített 330-ast vett - szóltak a rossz nyelvek a 2000-es évek elején. Igen, a Clubsport lehet, hogy nem kőkemény sportmodell, de elérhető, és még 360 ezer kilométerrel is van benne spiritusz.

Kemény élete van a sportos autóknak, de megadják hozzá az alapot. A hot hatch-ek, könnyed roadsterek és nagymotoros kupék egyszerűen kívánják a hajtást, és cinkos vigyorral engednek közelebb a határokhoz, így aztán kész szerencse, ha megélik a sokadik tulajdonost, és velük együtt átvészelik az éveket kisebb horzsolásokkal és koccanásokkal, temérdek vidám kilométeren keresztül. Ezzel együtt járnak a jól beazonosítható korszakok is, amik úgy hagynak nyomot egy ilyen autón, mint a fák évgyűrűi.

Joggal érezhette magát az élet császárának az, akinek karnyújtáson kívülre esett ugyan az M3-as BMW, de ráment a 330Ci Clubsportra, ami egy árnyalatnyit közelebb vitte a sportkupésághoz a gran turismo stílusú 330-ast. Könnyű belelátni az Estoril kék metál E46-osba napi ingázások után jutalomként kapott délutáni autózásokat és hétvégi szerpentinezéseket. Aztán elmúlik az újdonság varázsa, és jön az alkony, vele együtt megjelennek a boyracer hordák, felkerül a hátuljára az indokolatlan AC Schnitzer matrica, a krómkeretes hűtőrácsok a kukában landolnak, helyükre karbon mintás vese kerül, rosszabb esetben M-es csíkokkal.

Alkatrészeket sem márkakereskedésből, hanem bontóból kap majd a 330-as, ezért aztán végül egy elszabott vásárlás után megborul az M-es futómű egysége, és az autó orra a földet szimatolja, a feneke pedig szokatlanul magasan áll. A legtöbb hasonló autó meg sem áll a matt fényszórókkal és pirosra pingált féknyergekkel kirakott lejtőn, de ez a 330Ci Clubsport fellelési állapotban van, mára megmenekült, terelgetik fölüle a viharfelhőket. Mert még így 360 ezer kilométerrel és SMG váltóval is tud valamit, ami miatt könnyű belehabarodni.

Minden idők egyik legszebb kupéja, amiből nézve az ember nem érti, miért is nevezik ma az X6-oshoz hasonló otromba krumplikat kupénak. 4,5 méter hosszú, tehát egy mai kompakt mérete, csak közben hosszában sorakozik benne hat henger, utána a váltó, kardán, és a sajnos nem önzáró differenciálmű. A jobb első sárvédő kivételével szépen futnak a vonalai és még a jellemző helyeken, tehát az íveken sincs nyoma rozsdának, csak a gépháztetőn ette meg a lakkot a napsütés.

Kapcsolódó
Menőségrecept

Menőségrecept

Úgy tűnik, ez az az autó, amire mindenki vágyik. BMW a legjobbnak tartott sorozatból, a legkellemesebb felszereltséggel, az egyik legbéemvébb motorral. 212 ezerrel az órában.

Sokat sejtet a Clubsport név, de valójában itt nincs poroltó meg bukócső, mint a Porschékban, ellenben az M csomag mellett hátsó szárnyat és küszöbborítást kapott, akinek nem volt elég a sima 330-as, de kidobtak belőle 20 kilónyi hangszigetelést is. Talán egy picit tényleg intenzívebben hallani a háromliteres sorhatost, de ez igazán akkor derül ki, ha maga mögött hagyja a település vége táblát.

Kapcsolódó
Öt év alatt két motorcsere: hidd el, megéri!

Öt év alatt két motorcsere: hidd el, megéri!

Minden, amit szeretünk az autózásban, a 911 GT3-ban benne van, de legalább tízszer. Mi másért kerülne használtan 35 millióba?

Mert a 330-as SMG váltója nem szereti az araszolást, ilyenkor néha hosszan forgatja a motort, majd lassan felkapcsol, és ettől darabos lesz az egész menet. Önmagától esetlennek tűnik a forgalomban, ezért a kormányon lévő fülekkel segítek neki eldönteni, hogy a kettes pont jó lesz. Ezek a fülcskék egyébként nyomásra lefelé, húzásra pedig felfelé váltanak. Az SMG valahogy kívánja a durva bánásmódot, hevítve és forgatva tudja felvenni a tempót az autózás ritmusával, és fordulaton tartani a nagyszerű karakterű sorhatost. Nem véletlenül alakítanak hagyományos kézisre ilyeneket, és lett sokkal inkább hírhedt, mint híres az SMG. Az M3-asból is ismerős rövidítés mögött a Sequential Manual Gearbox szavak állnak, ami annyit jelent, hogy az ötsebességes kézi váltót egy elektrohidraulikus szerkezet kezeli, aminek jellemzően a munkahengere fárad el a hajtáslánc hőjétől.

Lentről nyomatékból tol az M54, fent pedig élesen húz, és közben mélyen zengő hangja van, mintha hat udvari trombitás fújna rekviemet az elégetett 100-as benzinnek. Előttem a döbbenetesen neon zöldes sárgás MINI Cooper JCW kabrió művi dörmögéssel, ami valószínűleg sokkal inkább van közel a 231 lóerőhöz, mint a 330-as, mégis van annyira motivált és érzékien vezethető ez a 360 ezret futott E46, hogy ott vadászok vele a nyomában. Rendesen él az autó a kezemben, megvan a gépiessége és a feszessége, a jó pozíció a fekete bőr sportülésekben, a szárny látványa a belső tükörben. Teljesen máshogy mozog, mint a 330 kabrióm, hiszen a fémtető miatt egészen máshol van a súlypontja és könnyebb is a rongytetősnél (1,5 tonna). Kikapcsolt kipörgésgátlóval egyszerűen a gázpedállal lehet táncba hívni, aztán nagyon vigyorogni. Hiába felejtettem el visszakapcsolni, van annyira beszédes, hogy meglegyen, hol a határ.

Kapcsolódó
Szép ember vagy? Itt az autód!

Szép ember vagy? Itt az autód!

Már az ős Miniből is volt Cabrio, és a lényeg semmit sem változott az évtizedek során. Vannak hibái, de amit ez tud, azt nem tudja más.

Persze, a 3-as mindig örül, ha meglepik pár új lengéscsillapítóval (300 ezer forint körül remek Koni Sport szett kapható hozzá), stabpálcákkal és a rossz utakon hamar csereérett lesz az alsó lengőkar és a hátsó szilentje. Érdemes ránézni a futómű hátsó bekötési pontjaira és még időben orvosolni, ha repedni kezd a bódé.

Beltere sokféle lehet, ez itt éppen fekete bőrbe húzott, sportülésekkel és fekete tetőkárpittal (hogy ne tükröződjön a szélvédőn), aminek jellemző baja, hogy a finom szövet leválik az oszlopokról. Újra lehet húzni, de nagyon sok helyen megy mellé az anyagválasztás. Máskülönben kellemes minőségi szintet üt meg az utastér a puha műanyagokkal, a vezető felé fordított középkonzol meg mindig kedves a szemnek, ahogyan az ezüst gyűrűs óracsoport látványa is. A bőrülések gondozása, a műanyag rekeszek felújítása, és kiadós takarítás után még nagyon sokáig öröm beleülni egy ilyen 330-asba.

Nagy baj nem érheti az M54B30 kódú sorhatost, mert üzembiztos konstrukció, de azért az évek és a kilométerek, a Facebookról autót szerelő ismerősök hozhatnak meglepetéseket. Ha elkezdi enni az olajat, akkor a szelepszárszimmeringek cseréje orvosolhatja az étvágyát, mely nagyjából 200 ezer forintos kiadás. 80 ezer forintért jöhet bele az az elöregedett kartergáz-szellőztető szelep helyett új, kevesebb mint 20 ezer forintból orvosolható a DISA-szelep hibája. Ebben egy kis műanyag tengely törik el, és ezért nem működik a szívócsőhosszváltás.

Akinek ez csak egy makrancos váltóval szerelt öreg BMW, az csak a kiadásokkal teli Excel-táblát látja majd benne, és ezzel nincs is baj. Az viszont egészen meglepő volt, hogy ennyi kilométerrel, hetekig tartó állásból felébresztve is mennyire zsigerien jó autó, a Clubsport apróságai és az SMG váltó pedig tényleg olyan autóvá teszik, amihez egy kicsit függőnek kell lenni. Én továbbra is maradok a granturizálós, kézi váltós kabriónál, de a listámon bérelt helye van egy kupénak. És egy sperrnek.

Ezt a 330 Clubsportot az Erhard Car-tól kaptuk, hamar gazdára talált, de nem ez volt a világ utolsó E46-osa. Hajrá!

Az oldalról ajánljuk

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
  • Események

Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!

Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.

1 órája
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47