Háttal ült a mozinak, aki M3 helyett feldíszített 330-ast vett - szóltak a rossz nyelvek a 2000-es évek elején. Igen, a Clubsport lehet, hogy nem kőkemény sportmodell, de elérhető, és még 360 ezer kilométerrel is van benne spiritusz.

Kemény élete van a sportos autóknak, de megadják hozzá az alapot. A hot hatch-ek, könnyed roadsterek és nagymotoros kupék egyszerűen kívánják a hajtást, és cinkos vigyorral engednek közelebb a határokhoz, így aztán kész szerencse, ha megélik a sokadik tulajdonost, és velük együtt átvészelik az éveket kisebb horzsolásokkal és koccanásokkal, temérdek vidám kilométeren keresztül. Ezzel együtt járnak a jól beazonosítható korszakok is, amik úgy hagynak nyomot egy ilyen autón, mint a fák évgyűrűi.
Joggal érezhette magát az élet császárának az, akinek karnyújtáson kívülre esett ugyan az M3-as BMW, de ráment a 330Ci Clubsportra, ami egy árnyalatnyit közelebb vitte a sportkupésághoz a gran turismo stílusú 330-ast. Könnyű belelátni az Estoril kék metál E46-osba napi ingázások után jutalomként kapott délutáni autózásokat és hétvégi szerpentinezéseket. Aztán elmúlik az újdonság varázsa, és jön az alkony, vele együtt megjelennek a boyracer hordák, felkerül a hátuljára az indokolatlan AC Schnitzer matrica, a krómkeretes hűtőrácsok a kukában landolnak, helyükre karbon mintás vese kerül, rosszabb esetben M-es csíkokkal.

Alkatrészeket sem márkakereskedésből, hanem bontóból kap majd a 330-as, ezért aztán végül egy elszabott vásárlás után megborul az M-es futómű egysége, és az autó orra a földet szimatolja, a feneke pedig szokatlanul magasan áll. A legtöbb hasonló autó meg sem áll a matt fényszórókkal és pirosra pingált féknyergekkel kirakott lejtőn, de ez a 330Ci Clubsport fellelési állapotban van, mára megmenekült, terelgetik fölüle a viharfelhőket. Mert még így 360 ezer kilométerrel és SMG váltóval is tud valamit, ami miatt könnyű belehabarodni.
Minden idők egyik legszebb kupéja, amiből nézve az ember nem érti, miért is nevezik ma az X6-oshoz hasonló otromba krumplikat kupénak. 4,5 méter hosszú, tehát egy mai kompakt mérete, csak közben hosszában sorakozik benne hat henger, utána a váltó, kardán, és a sajnos nem önzáró differenciálmű. A jobb első sárvédő kivételével szépen futnak a vonalai és még a jellemző helyeken, tehát az íveken sincs nyoma rozsdának, csak a gépháztetőn ette meg a lakkot a napsütés.
Menőségrecept
Úgy tűnik, ez az az autó, amire mindenki vágyik. BMW a legjobbnak tartott sorozatból, a legkellemesebb felszereltséggel, az egyik legbéemvébb motorral. 212 ezerrel az órában.
Sokat sejtet a Clubsport név, de valójában itt nincs poroltó meg bukócső, mint a Porschékban, ellenben az M csomag mellett hátsó szárnyat és küszöbborítást kapott, akinek nem volt elég a sima 330-as, de kidobtak belőle 20 kilónyi hangszigetelést is. Talán egy picit tényleg intenzívebben hallani a háromliteres sorhatost, de ez igazán akkor derül ki, ha maga mögött hagyja a település vége táblát.
Öt év alatt két motorcsere: hidd el, megéri!
Minden, amit szeretünk az autózásban, a 911 GT3-ban benne van, de legalább tízszer. Mi másért kerülne használtan 35 millióba?
Mert a 330-as SMG váltója nem szereti az araszolást, ilyenkor néha hosszan forgatja a motort, majd lassan felkapcsol, és ettől darabos lesz az egész menet. Önmagától esetlennek tűnik a forgalomban, ezért a kormányon lévő fülekkel segítek neki eldönteni, hogy a kettes pont jó lesz. Ezek a fülcskék egyébként nyomásra lefelé, húzásra pedig felfelé váltanak. Az SMG valahogy kívánja a durva bánásmódot, hevítve és forgatva tudja felvenni a tempót az autózás ritmusával, és fordulaton tartani a nagyszerű karakterű sorhatost. Nem véletlenül alakítanak hagyományos kézisre ilyeneket, és lett sokkal inkább hírhedt, mint híres az SMG. Az M3-asból is ismerős rövidítés mögött a Sequential Manual Gearbox szavak állnak, ami annyit jelent, hogy az ötsebességes kézi váltót egy elektrohidraulikus szerkezet kezeli, aminek jellemzően a munkahengere fárad el a hajtáslánc hőjétől.

Lentről nyomatékból tol az M54, fent pedig élesen húz, és közben mélyen zengő hangja van, mintha hat udvari trombitás fújna rekviemet az elégetett 100-as benzinnek. Előttem a döbbenetesen neon zöldes sárgás MINI Cooper JCW kabrió művi dörmögéssel, ami valószínűleg sokkal inkább van közel a 231 lóerőhöz, mint a 330-as, mégis van annyira motivált és érzékien vezethető ez a 360 ezret futott E46, hogy ott vadászok vele a nyomában. Rendesen él az autó a kezemben, megvan a gépiessége és a feszessége, a jó pozíció a fekete bőr sportülésekben, a szárny látványa a belső tükörben. Teljesen máshogy mozog, mint a 330 kabrióm, hiszen a fémtető miatt egészen máshol van a súlypontja és könnyebb is a rongytetősnél (1,5 tonna). Kikapcsolt kipörgésgátlóval egyszerűen a gázpedállal lehet táncba hívni, aztán nagyon vigyorogni. Hiába felejtettem el visszakapcsolni, van annyira beszédes, hogy meglegyen, hol a határ.
Szép ember vagy? Itt az autód!
Már az ős Miniből is volt Cabrio, és a lényeg semmit sem változott az évtizedek során. Vannak hibái, de amit ez tud, azt nem tudja más.
Persze, a 3-as mindig örül, ha meglepik pár új lengéscsillapítóval (300 ezer forint körül remek Koni Sport szett kapható hozzá), stabpálcákkal és a rossz utakon hamar csereérett lesz az alsó lengőkar és a hátsó szilentje. Érdemes ránézni a futómű hátsó bekötési pontjaira és még időben orvosolni, ha repedni kezd a bódé.
Beltere sokféle lehet, ez itt éppen fekete bőrbe húzott, sportülésekkel és fekete tetőkárpittal (hogy ne tükröződjön a szélvédőn), aminek jellemző baja, hogy a finom szövet leválik az oszlopokról. Újra lehet húzni, de nagyon sok helyen megy mellé az anyagválasztás. Máskülönben kellemes minőségi szintet üt meg az utastér a puha műanyagokkal, a vezető felé fordított középkonzol meg mindig kedves a szemnek, ahogyan az ezüst gyűrűs óracsoport látványa is. A bőrülések gondozása, a műanyag rekeszek felújítása, és kiadós takarítás után még nagyon sokáig öröm beleülni egy ilyen 330-asba.

Nagy baj nem érheti az M54B30 kódú sorhatost, mert üzembiztos konstrukció, de azért az évek és a kilométerek, a Facebookról autót szerelő ismerősök hozhatnak meglepetéseket. Ha elkezdi enni az olajat, akkor a szelepszárszimmeringek cseréje orvosolhatja az étvágyát, mely nagyjából 200 ezer forintos kiadás. 80 ezer forintért jöhet bele az az elöregedett kartergáz-szellőztető szelep helyett új, kevesebb mint 20 ezer forintból orvosolható a DISA-szelep hibája. Ebben egy kis műanyag tengely törik el, és ezért nem működik a szívócsőhosszváltás.

Akinek ez csak egy makrancos váltóval szerelt öreg BMW, az csak a kiadásokkal teli Excel-táblát látja majd benne, és ezzel nincs is baj. Az viszont egészen meglepő volt, hogy ennyi kilométerrel, hetekig tartó állásból felébresztve is mennyire zsigerien jó autó, a Clubsport apróságai és az SMG váltó pedig tényleg olyan autóvá teszik, amihez egy kicsit függőnek kell lenni. Én továbbra is maradok a granturizálós, kézi váltós kabriónál, de a listámon bérelt helye van egy kupénak. És egy sperrnek.
Ezt a 330 Clubsportot az Erhard Car-tól kaptuk, hamar gazdára talált, de nem ez volt a világ utolsó E46-osa. Hajrá!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
