Mint mindennek, a Vadmusso felkészítésének is kicsit bekavartak a le- és bezárások. De mindenre van (vagy lesz) megoldás.
Az előző részben vázoltam a terveimet a Grand Mussoval kapcsolatban, vagyis egy vad- és kevésbé vadkempingezésre, de közben a rendezvényes és egyéb munkára is alkalmas pickupot faragok.
Vadkemping a magasban
Miből lesz a cserebogár, avagy hogyan lesz egy pickupból multifunkcionális lakóautó
Most ott tartok, hogy a típusspecifikus (iKamper sátrakhoz való) rögzítő még nem jött meg, viszont a tetősátor már igen. Így egyelőre az a lehetőség maradt, hogy leveszem a Ssangyong Grand Musso-ról a Madrack-ot, és hátra felkerül a hagyományos keresztléc, akárcsak korábban az XCovernél. Itt eljátszottam azzal a gondolattal is, hogy a tartó átkerül a fülkére, de akkor jócskán kell faragni, plusz a 165 cm hosszú rack szép kis kalapként lengedezne felettem. Ráadásul a fülke felett a keresztléceket maximum 55 centire lehet rakni egymástól, ami a Mininek még pont elég is lenne, így praktikusan akkor már inkább a hagyományos keresztsínes megoldással raknám fel oda is, a Madrack meg marad az egyéb kiegészítőknek (vizes tartály, pótkerék, stb.).
A legmenőbb kiegészítő
Ezzel tuti mindenki megnézi a kocsidat és új barátokat szerzel.

A B változat a sátor méretei miatt nem játszik: elgondoltam, hogy a keret szélére teszem fel, akkor kicsit magasabban lesz a sátor (ez a kisebbik baj), és jó eséllyel a keret közel 5 centis magassága miatt nem tudom használni a könnyen szerelhető 2.0-ás rögzítőt (max 3 cm), csak a klasszikust a végtelen mennyiségű csavarral. Ráadásul első körben a Mini sátor lesz, így a hosszanti elemek mérete 133 cm, míg a Madrack 165 cm hosszú, vagyis marad a sínbe illeszthető tartó.

Ha meglesz a tartó, azért akkor is vár egy kis szerelés. Mivel a Madrack tető hosszanti sínes, a tartó pedig keresztsínhez van, így át kell helyezni két elemet, hogy a sínek jó helyen legyenek. Ez nem nagy történet, összesen 8 csavart kell máshova fúrni, az alátámasztásról pedig gondoskodik a keresztléc. Amúgy lehet kapni plusz alátámasztó kereszt elemeket az ilyen típusú tetőtartókhoz, ha túl nagy lenne a sátor alatt a szabad hely (mondjuk csak a két szélső végén rögzítjük), és esetleg fenáll a veszély, hogy behajol, de valójában házilag legyártani se nagy cucc, hisz gyakorlatilag egy alu idom.

A sátor (iKamper Skycamp Mini) szerencsére problémamentesen landolt, így aznap kicsit újra karácsony volt. Ha az autóra még nem (talán a jövő héten), de egy szerelőkeretre gyorsan feldobtuk a műhelyben, hogy körbenézzem. A korábban nálunk járt Skycamp 1.0-t Göbi tesztelte, így nekem emlékeim leginkább a 8 csavaros tartó végtelen szerelgetéséről vannak. Ez annak a kisebb változata, sokkal inkább személyautós méret. Persze ezzel együtt jár, hogy leginkább két személynek elegendő a beltér. A súlya is jóval kisebb (azonos az XCoverrel), ketten már viszonylag könnyedén tudjuk mozgatni, míg az eredetit négyen küzdöttük fel a tetőre.



A gyors szemle során a méretén kívül nem sokban különbözik a többi iKamper sátortól. Ami elsőre szemet szúrt, a szúnyoghálós/átlátszó műanyaggal zárható ablakon az XCoverrel ellentétben kívül van a sötétítő elem, ami egyben az árnyékoló is (kivéve a bejáratnál). Ez a korábbi sátoron úgy volt megoldva, hogy belül volt egy leengedhető sötétítő (ami amúgy nagyon jól működött, még tűző napon se jutott be fény) plusz kívül leengedhettük az árnyékolót. A külső változat talán hővédelmi szempontból is jobb megoldás, ha hideg időben kempingeznénk.
A téli/hűvös időben történő kempingezéshez érkezett egy érdekes kiegészítő, afféle belső sátor, amivel javíthatjuk a hőérzetünket a sátron belül. Remélhetőleg lesz még lehetőség kipróbálni, lassan jön a tavasz és tapasztalatom szerint az éjjeli 5-8/nappali 15-20 foknál már simán el lehet lenni egy hálózsák+takaró kombóval. A belső sátron kívül érkezett egy elősátor a hosszabb tartózkodásokhoz, illetve egy előtető is várható.
Ezeket majd használat közben meglátom, mennyire praktikusak, akárcsak a legérdekesebb kiegészítőt, ami az AIOKS (All-in-one Outdoor Kitchen System) névre hallgató kis gurulós láda, ami amellett, hogy tárolóhely, egy hosszú, ámde alacsony (valaki magyarázza már el, miért ilyen alacsony a most kapható kempinges cuccok többsége) asztalkává hajtogatható bónusz főző fejekkel. Az asztalkákat hepehupás talajon is ki lehet szintezni, mivel mindegyik külön magasságállítós lábat kapott.

Tartozik hozzá egy akasztó, amire mondjuk este lámpát lehet akasztani, illetve a dupla főzőfej. Ez utóbbi alaphelyzetben csavaros szelepű EN417 palackkal (a klasszikus kempingpalack és barátai) működik, égőfejenként eggyel. Ennek előnye a könnyű hordozhatóság és hogy van belőle tisztán propános a téli üzemekre. Sajnos szállítás közben nem tud rajta maradni a rendszeren (gondolom, üzembiztonsági okai is lehetnek), mivel pont a csatlakozókra hajtjuk rá a többi asztallapot. Mivel én is hasonló, gázfőzővel kombinált gurulós éjjeliszekrény szerű cuccot terveztem a platóra, így azt gyanítom ez se haszontalan, de majd jól kipróbáljuk akció közben.
Ha már plató: a keret még csak tervezési fázisban van, de ebbe is beleszólt a vírushelyzet. A lezárás miatt a szállító most csak 2 méteres szálakat tud küldeni, így erősen kellett matekozni, hogy miként jön ki jól. Végül az eredetileg 55 cm-es függőleges elemeket 50 cm-re csökkentettem, így pont kijött. A keret alá így még pont befér a saját tervezésű kempingdobozom vagy az AIOKS.
Az első tervek szerint a platóra felkerül egy hűtőláda (ahogy a dolgok most állnak, egy kompresszoros lesz a VPT-től, de lehet, hogy tartalék ételtárolóként megmarad a Lidl-s is, majd kiderül használat közben, ennek mennyi értelme lesz, szerencsére a pickup platója sokat elbír), egy iKamper AIOKS kinyitható tároló/főző/asztalka és majd a saját dobozom. Hátul jobbra egy poroltó kap helyet, míg bal oldalt a tervek szerint a semmi közepén is energiaellátást biztosító rendszer lesz.
Ezt igyekszem meglévő dolgokból összerakni, így az alapokat egy korábban beszerzett 60W-os napelem tábla és annak vezérlője adja, az energiatároláshoz végül az eredetileg tervezett 72 Ah-s helyett technikai okokból (cellazárlat) egy komolyabb 100 Ah-s munka akku lesz. Mivel a vezérlőn van két USB port, így azzal már nem kellett törődni, a 12V kimenetbe pedig első körben egy dupla szivargyújtó aljzat kerül.
Mivel még a laptophoz is van 12 voltos töltő, így mindent tudok tölteni/üzemeltetni a meglévő csatlakozókkal, de ha mindenképp 230V kéne, tartalékban van egy papíron 300 W-ot tudó kis inverter. Nem vagyok meggyőződve, hogy tényleg bírná-e, de alkalmi jelleggel pont elég lesz (vagy nem, de akkor legalább azt is tudjuk).
A folytatásban mobil erőmű tesztelése és finomítása jön. Így tippre még egy napelemtábla kell majd és esetleg egy izmosabb vezérlő. A kivitelezésnél az akku és a töltők-kramancok a platón lesznek, az akku dobozára integrálva, míg a napelemtábla opcionálisan, a kábel hosszától és a napfény állásától függően mozgatható. A tervekben szerepel a menet közben az autóról való töltés (a Musso platóján van egy 12 voltos aljzat) és a kempingben 230V-ról töltés lehetősége (a töltő épp a cikk íráskor érkezett meg, így a jövő hét folyamán összeáll a doboz, tehát gyakorlatilag megvalósítom a klasszikus lakóautós elektromos rendszert ;) ).
És ami már elkészült, az természetesen a legegyszerűbb dolog, a poroltó. A különböző események, rendezvények rendezésekor, de akár menet közben vagy kempingezéskor se árt, ha van az embernél egy jó poroltó. Mivel az autót nem nagyon lehet szétfurkálni, így végül maradék fémből faragtunk egy csinos kis tartót, ami a traktoros poroltó tartóval kombinálva pont a platódoboz sínébe illeszkedik és tart azóta is rendületlenül.
Aztán lassan csak megérkeznek majd a maradék cuccok, de addig is hamarosan felkerül a sátor és meg-megindulok túrázni. Aztán majd ahogy megjönnek a dolgok, folytatom a beszámolót, hamarosan élesben is kipróbálom a rendszert és lesz itt minden, ami a vadkempingezéssel, kempingezéssel, szabadban sütéssel-főzéssel kapcsolatos.
Technikai támogatók:
- a Ssangyong Grand Musso hazai forgalmazója (WAE Kft)
- az iKamper tetősátrak forgalmazója, az Impar Kft.
- a Hymer lakóautók, Eriba lakókocsik és Reimo kempingcikkek magyarországi forgalmazója, a VPT Caravan, ahol a Totalcaron is bemutatott lakóautók bérlésére is lehetőség van.
- a CSER Adventure a kézzel készített hátizsákok, táskák és expedíciós tárolórendszerek gyártója
- Bigzee az elektromos dolgokban
- József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel
- a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
- a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport
Vadmusso a Totalcaron
- Ide nekem a trágyahordót
- Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
- Kempingezés a magasban
- Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
