
R.-nek Mazda MX-5-öse volt. Rajongásig imádta, tökéletesen elégedett volt vele, pont erre vágyott. Nirvánaszerű boldogságban átroadsterezett egy nyarat, babusgatta, ápolgatta. Másodévre már nyugtalanság kínozta. Szeretett volna foglalkozni az autóval, költeni rá, de nem volt mire. Jött a direktszűrő, a sportkormány, a nagyzene. Harmadévre már csak rontani tudott volna rajta. Elfogytak a buzulási lehetőségek, kihűlt a kapcsolat. Két évig csak porosodott a garázsban, így hát eladta, majd vett egy amerikai veteránt.

G. Mazda RX-7 vonalon mozgott. Néhány célzó lövés, értsd, fél tucat elbontott, feltámasztott, motorcserés példány után betalált a céltábla közepébe, beújított egy mókolatlan, hiteles, patinás, rozsdamentes gépet. Miután meglett a gyári rádió utolsó hiányzó kopásmentes gyári gombja, összegyűlt annyi eredeti dobozos alkatrésze, amennyi Hiroshimában sem volt 1982-ben, és a típus összes mikrofilmje megvolt már a pincében, nem tudott mit kezdeni magával. Ha kisütött a nap, megpucolta a gyertyákat, és az autó ment.
Nem látszott más kiút, mint az eladás. Hosszas vergődés következett, az egész univerzum használtautós kínálatának darabonkénti átlapozása, Porsche-álmok, plátói Nissan Z-s afférok. Végül öncsonkítással mentette meg magát a hálás Mazda: elfüstölte a motorját. A cseréhez összevásárolt két donor, az alkatrészek és üres kasznik elraktározása, a művelet lebonyolítása szerencsésen újramelegítette viszonyukat, de attól tartok, csak átmenetileg. G. már sosem fog úgy nézni az RX-7-esre, mint bimbózó kapcsolatuk hajnalán.

Z. megépítette a tökéletes AE86-ost. Hegyes belpiacos motor, ütőképes futómű, makulátlan kaszni. Valamennyi vonatkozó fórumbejegyzést kívülről fújta álmából felkeltve, pedig a hátsókerekes Corollának népes és aktív a rajongótábora. Meglett a harmonikus setup, a bukócső, az olajhűtő a diffire, minden, amitől a kis Toyota még tökéletesebb lesz. Akár pályázni, akár driftelni támadt kedve, a Hacsi gyönyörűen muzsikált. El is adta azon nyomban, hogy vegyen helyette valamit, aminek a motorja a vásárlás után három másodperccel felrobbant, majd néhány évvel és millióval később megint, akaratlanul is belebonyolódott egy zűrös adásvételbe.
A japán autó alattomosan, belülről kifelé rágja át magát az autóbuzi lelkén. A három sztori valós, legfeljebb kicsit színeztem, ahol nem emlékeztem pontosan. Éveken át figyeltem a jelenséget, hozzám közel álló kedves emberek keserves kínlódását, elhúzódó lelki válságát, meghasonulását és önsorsrontását. A japán autó gyilkos méreg, képtelenség védekezni ellene.
Ami közel áll az ember szívéhez, azzal törődni akar. A hobbi csak úgy tud hosszú távon kielégítést nyújtani, ha mindig új kihívásokat gördít elénk, és sosem érünk fel el a hóbort meredek bércének tetejére. Autó és autós viszonya akkor izzik egyre hevesebben, ha megvan az adok-kapok. Ez hiányzik a japán autót hobbiból tartó életéből, a gép nem követeli meg, hogy hetente hozzányúljanak, nem kényszeríti rendszeresen térdre tulajdonosát. Nem megy tönkre. Nagy baj.

Szegény japánautó-hobbista már az anyaszigetről rendeli az olajat is, de azt csak évente egyszer kell cserélni. Örülhet, ha kiszopósodik egy szilent, legalább elkölthet pár tízezrest, kajtathat kicsit az alkatrész után. A rendszeres mosás, takarítás, vakszolás, gyönyörködés monotonitása megöli a kapcsolatot. Menthetetlenül kihűl, kiüresedik, mert egyoldalúvá válik. Nincs ami egyben tartsa a párost, ha az egyik fél teljes passzivitásba süllyed.
A folyamat sokféle lehet, de végül ugyanoda torkollik. Van, aki elkezdi hetente cserélgetni a legritkább, három és fél példányban gyártott felniket a japán gépén, mások egyedi fényezésekkel, airbrushokkal próbálják elodázni a közelgő véget. A japán belpiacos tuningmotyók is megnyújthatják a szenvedést, sebtapaszként használhatók akár hiperritka, kandzsis matricák is. De ha semmi nem megy tönkre az autón, veszett az ügy. Egy jó kis vezérműlánc-szakadás, egy hónapokig kereshető rejtélyes elektronikai hiba, rendszeresen széthulló futóműelemek, az volna az igazi. De erre hiába vágyik a japánautós.
Megvetően gúnyolja persze az alfásokat, hogy többet szerelnek, mint autóznak. A BMW-seket, hogy annyi köbcentivel könnyű. A TDI-seket, akik mindig tudnak tekerni még egyet a füstcsavaron. Pedig milyen kiegyensúlyozottak is, ők rendszeresen etetik a bennük lakó, tettre éhes emberállatot, nehogy elviselhetetlenségig fokozódjon az étvágya. Bár a tökéletes japán gépén is végre elhasadna valami, amivel hosszasan lehetne foglalkozni.

Aki pályázni jár az autójával, arra fog hivatkozni, hogy túl gyenge. Továbblépne, túl kevés már a kicsike. Nehéz is belátni, hogy mindig van gyorsabb és erősebb, sziszifuszi a küzdelem, száz meg száz lóerővel odébb sem fog békére lelni. A valódi válóok, hogy egyszer sem szívatta meg az átkozott japán gép, sosem fog elhangzani a tulajdonos szájából, mert nem érzi így. Racionális énje még hálás is. De az ösztöne tudja, hogy valami rettenetesen hiányzik.
A megvilágosodás, a belátás a legritkább esetekben történik meg. A mondvacsinált érvek sokszor el sem hangzanak. A lelki válság szörnyű magányában felkerül a netre egy alulárazott hirdetés, vagy kéz alatt elmegy a japán gép egy haverhoz. Majd az összetört japánautós felüti a hahut, és megveszi az első Alfát. Esetleg BMW-t. Ne adj' isten TDI-t. Na, akkor kezdődik az igazi küzdelem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
