Rövidesen kezdődik a verseny, de ennek a versenyautók mellett még semmi nyoma. A szervizpark nyitott, nyugodtan sétálhatok bármerre a versenygépek között. Mindenki boldogan mosolyog a lencsébe. Vagy nyolc szerelőoverálos összeáll, és hirtelenjében oldalára fordítják a versenyparipát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Ne azt fotózza, ezt nézze meg, ilyet még nem látott! -
csábít egy hasonlóan öltözött középkorú úr. Azt hiszem egy Ladához
kísér. Kissé bizonytalan vagyok, mert az autó meglehetősen amorf
formát mutat. A szélvédőt helyettesítő rácson egy Laca apóca tábla
virít, a motorháztetőn meg jókora légbeömlő. Valami nagy csodát
várok, de cseppet csalódok. A feltáruló motorháztető alatt egy
Merci motor figyel. Némi átalakítással.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-2 hétig csak azon gondolkoztam, hogy is fog ez ide beférni.
Aztán bekerült. A váltóval együtt. Némi tuning is került a motorra,
csak negatív előjellel. A befecskendező helyén két porlasztó
figyel. Így nagyobb az esély a túlélésre a versenyen. Elektronika
itt nem bírná sokáig.
Gyál, az ütközéses roncsderbi sorozat szeptember 8-i versenyén. Először keveredtem ilyen őrületre, de máris jól szórakozok. Hihetetlen vasipari művek ácsorognak körülöttem nagyjából négy keréken. Nem is olyan rég autók voltak, de utolsó útjukról a bontókba valahogy eltévedtek, és most versenyautókká nemesedtek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Körülöttem a tipikusan városszéli, ház aljában a garázsban
dolgozó autószerelő szakik tucatjai ügyködnek nemesen elnyűtt
overáljaikban. Ők azok, akik nem vágynak a nagy műhelyekbe, mindig
olajos a kezük, a ruhájuk. A motorvezérlő elektronika
makacskodásával nem hozzájuk kell fordulni, de egy féltengelycserét
az 1200-es Ladán 10 perc alatt megcsinálnak. Csak azt nem értem,
hogy hol vannak a versenyzők?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy erősen csapott farú Ladán festékspray-vel írt
reklámfelirat: ácsmunkák, alatta telefonszám. A kocsi körül békés
sátortábor. Egy platós IFA-ra van ügyesen felapplikálva egy szürke
mezőgazdasági fólia, ez adja az árnyákot. Alatta népes csapat érzi
jól magát. Egy felderítők által hordott terepszínű kezeslábasba
öltözött fiatalember a fantás üvegen mutatja, mennyi páleszt is
sikerült tegnap legurítani két pezsgő között. Közben az asszonynép
valami harapnivaló körül foglalatoskodik.
Két apró lányka, ketten együtt talán tíz évesek, a nagyobbik kezében papírtekercs, kéz a kézben indultak a legközelebbi bokor felé. -A véce arra van, tessék odamenni! - éri utol őket az anyai szigor, és a két lányka szófogadóan el is indul a kijelölt irányba.
A büfé mellett mentőkocsi. A személyzet békésen pihen, nem
készülődnek különösebben a versenyre, ami kicsit meglep, a
körben-körben látható igencsak megtört kocsik tükrében.
-Nem szokott komoly sérülés lenni. - jön a megnyugtató válasz.
Tegnap egy kislány valamit beledörzsölt a szemébe, egy másiknak fájt a
foga. A legveszélyesebb sérüléseket az a hölgy szerezte, aki véletlenül
belenyúlt a forró levesbe.
-És a versenyzők közül nem sérült senki?
-Hát, tegnap az egyik hölgysofőrnek vérzett egy kicsit az ujja.
Tényleg ennyi. Egy futóversenyen ehhez képest a résztvevők hullanak,
mint a legyek. Ott sokkal több a dolgunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy egyészen felismerhető Fordban egy fiú a kormánykereket
agyusztálja. Kiszól mellette figyelő barátnőjének:
-Most végre egyenesbe állítom a kormányt. Szerintem ma
kinyírom ezt a Fordot. Legközelebb az Audival jövünk.
A barátnő csak áll, és kedvesen mosolyog tovább. Mit is
lehetne erre mondani?
![]() |
|
![]() |
![]() |
A katlan felé indulok, ahol a nagy összecsapás lesz. Velem
szemben a zsűri, mellette egy teherautó platóján sárga-lilára
festett Barkas első 30 centije. Ebben foglal helyet a
DJ-műsorvezető-hangosanbeszélő.
A versenyzőket invitálja egy időmérő körre. Némi fenyegetésképpen hozzáteszi, hogy aki most nem jön, az később már nem is jöhet versenyezni, nem úgy, mint tegnap, amikor suttyomban beálltak a mezőny végére. Nohiszen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Megoldódik a rejtély, hol is vannak a versenyzők. Az egyik
olajos-földes overallos hirtelen bukót ragad, bemászik a kocsiba,
és elkezd versenyezni. Nincs tűzálló ruha, homologizált sisak, meg
bevizsgált versenyülés, ez annál sokkal csóróbb dolog.
A rém egyszerűnek tűnő pálya abszolválása szemmel láthatóan komoly feladatot jelent egyik-másik autónak. A sárban őrülten tapadnak a bütykös gumik, a motorok egyesben küszködnek, és a sofőrök annyit tekergetik az egyenes szakaszon is a kormányt, mintha a számítógépük előtt nyomatnák a colinmekrékettőt. Keresem az időmérő berendezést, aztán meglátom a zászlós pályabíró kezében a stopperórát. Hát itt nem a századok fognak dönteni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elsőnek a kicsik gyorsasági futama indul. Itt nem szabad
ütközni, legalábbis nem olyan nagyokat - itt minél gyorsabban meg
kell tenni a köröket. Persze a pálya kicsi, a tumultus nagy, van
bőven taszigálás, kicsúszás, még borulás is. Nem rossz, kezdek
lelkesedni.
Aztán ugyanez a nagyokkal. Kevés az induló, gond nélkül kergetőznek. A legszebb az egészben a Volvo mély motorhangja, és a brutális erő, amivel kiássa a homokot a kanyarokban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A lila-sárga Barkas kicsit fokozza a hangulatot, és az első
ütközéses futamra hívja a résztvevőket. Némi szabálymagyarázat
következik. Minden autót egy-egy bíró figyel és pontoz. Ütközés,
kitolás, taszajtás mind hoz a konyhára. A legtöbbet az ér, ha a
másikat felborítjuk. Na és az utolsó 2 percben jöhet az önborítás.
Jól hangzik.
Röviden így tudnám jellemezni: megadodzsem! A 10. méter végén már óriási adok-kapok folyik a pályán. Mindenki ugyanazon az íven akar fordulni, ha valaki már ott van, annál jobb. A fémek reccsenését a visító motorok miatt alig hallani. A nézők körülöttem lelkesen kommentálják a látottakat, engem is elkap a hév. Ha itt a pálya szélén is beindul az adrenalintermelés, mi lehet a kocsikban?

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
