Megadodzsem

2002.09.12. 07:22

Rövidesen kezdődik a verseny, de ennek a versenyautók mellett még semmi nyoma. A szervizpark nyitott, nyugodtan sétálhatok bármerre a versenygépek között. Mindenki boldogan mosolyog a lencsébe. Vagy nyolc szerelőoverálos összeáll, és hirtelenjében oldalára fordítják a versenyparipát.

 
   
 

-Ne azt fotózza, ezt nézze meg, ilyet még nem látott! - csábít egy hasonlóan öltözött középkorú úr. Azt hiszem egy Ladához kísér. Kissé bizonytalan vagyok, mert az autó meglehetősen amorf formát mutat. A szélvédőt helyettesítő rácson egy Laca apóca tábla virít, a motorháztetőn meg jókora légbeömlő. Valami nagy csodát várok, de cseppet csalódok. A feltáruló motorháztető alatt egy Merci motor figyel. Némi átalakítással.

 
   
   

-2 hétig csak azon gondolkoztam, hogy is fog ez ide beférni. Aztán bekerült. A váltóval együtt. Némi tuning is került a motorra, csak negatív előjellel. A befecskendező helyén két porlasztó figyel. Így nagyobb az esély a túlélésre a versenyen. Elektronika itt nem bírná sokáig.

Gyál, az ütközéses roncsderbi sorozat szeptember 8-i versenyén. Először keveredtem ilyen őrületre, de máris jól szórakozok. Hihetetlen vasipari művek ácsorognak körülöttem nagyjából négy keréken. Nem is olyan rég autók voltak, de utolsó útjukról a bontókba valahogy eltévedtek, és most versenyautókká nemesedtek.

 
   
 

Körülöttem a tipikusan városszéli, ház aljában a garázsban dolgozó autószerelő szakik tucatjai ügyködnek nemesen elnyűtt overáljaikban. Ők azok, akik nem vágynak a nagy műhelyekbe, mindig olajos a kezük, a ruhájuk. A motorvezérlő elektronika makacskodásával nem hozzájuk kell fordulni, de egy féltengelycserét az 1200-es Ladán 10 perc alatt megcsinálnak. Csak azt nem értem, hogy hol vannak a versenyzők?

 
   
   

Egy erősen csapott farú Ladán festékspray-vel írt reklámfelirat: ácsmunkák, alatta telefonszám. A kocsi körül békés sátortábor. Egy platós IFA-ra van ügyesen felapplikálva egy szürke mezőgazdasági fólia, ez adja az árnyákot. Alatta népes csapat érzi jól magát. Egy felderítők által hordott terepszínű kezeslábasba öltözött fiatalember a fantás üvegen mutatja, mennyi páleszt is sikerült tegnap legurítani két pezsgő között. Közben az asszonynép valami harapnivaló körül foglalatoskodik.

Két apró lányka, ketten együtt talán tíz évesek, a nagyobbik kezében papírtekercs, kéz a kézben indultak a legközelebbi bokor felé. -A véce arra van, tessék odamenni! - éri utol őket az anyai szigor, és a két lányka szófogadóan el is indul a kijelölt irányba.

A büfé mellett mentőkocsi. A személyzet békésen pihen, nem készülődnek különösebben a versenyre, ami kicsit meglep, a körben-körben látható igencsak megtört kocsik tükrében.
-Nem szokott komoly sérülés lenni. - jön a megnyugtató válasz. Tegnap egy kislány valamit beledörzsölt a szemébe, egy másiknak fájt a foga. A legveszélyesebb sérüléseket az a hölgy szerezte, aki véletlenül belenyúlt a forró levesbe.
-És a versenyzők közül nem sérült senki?
-Hát, tegnap az egyik hölgysofőrnek vérzett egy kicsit az ujja. Tényleg ennyi. Egy futóversenyen ehhez képest a résztvevők hullanak, mint a legyek. Ott sokkal több a dolgunk.

 
   
 

Egy egyészen felismerhető Fordban egy fiú a kormánykereket agyusztálja. Kiszól mellette figyelő barátnőjének:
-Most végre egyenesbe állítom a kormányt. Szerintem ma kinyírom ezt a Fordot. Legközelebb az Audival jövünk.
A barátnő csak áll, és kedvesen mosolyog tovább. Mit is lehetne erre mondani?

 
   
   

A katlan felé indulok, ahol a nagy összecsapás lesz. Velem szemben a zsűri, mellette egy teherautó platóján sárga-lilára festett Barkas első 30 centije. Ebben foglal helyet a DJ-műsorvezető-hangosanbeszélő.

A versenyzőket invitálja egy időmérő körre. Némi fenyegetésképpen hozzáteszi, hogy aki most nem jön, az később már nem is jöhet versenyezni, nem úgy, mint tegnap, amikor suttyomban beálltak a mezőny végére. Nohiszen.

 
   
 

Megoldódik a rejtély, hol is vannak a versenyzők. Az egyik olajos-földes overallos hirtelen bukót ragad, bemászik a kocsiba, és elkezd versenyezni. Nincs tűzálló ruha, homologizált sisak, meg bevizsgált versenyülés, ez annál sokkal csóróbb dolog.

A rém egyszerűnek tűnő pálya abszolválása szemmel láthatóan komoly feladatot jelent egyik-másik autónak. A sárban őrülten tapadnak a bütykös gumik, a motorok egyesben küszködnek, és a sofőrök annyit tekergetik az egyenes szakaszon is a kormányt, mintha a számítógépük előtt nyomatnák a colinmekrékettőt. Keresem az időmérő berendezést, aztán meglátom a zászlós pályabíró kezében a stopperórát. Hát itt nem a századok fognak dönteni.

 
   
   

Elsőnek a kicsik gyorsasági futama indul. Itt nem szabad ütközni, legalábbis nem olyan nagyokat - itt minél gyorsabban meg kell tenni a köröket. Persze a pálya kicsi, a tumultus nagy, van bőven taszigálás, kicsúszás, még borulás is. Nem rossz, kezdek lelkesedni.

Aztán ugyanez a nagyokkal. Kevés az induló, gond nélkül kergetőznek. A legszebb az egészben a Volvo mély motorhangja, és a brutális erő, amivel kiássa a homokot a kanyarokban.

 
   
 

A lila-sárga Barkas kicsit fokozza a hangulatot, és az első ütközéses futamra hívja a résztvevőket. Némi szabálymagyarázat következik. Minden autót egy-egy bíró figyel és pontoz. Ütközés, kitolás, taszajtás mind hoz a konyhára. A legtöbbet az ér, ha a másikat felborítjuk. Na és az utolsó 2 percben jöhet az önborítás. Jól hangzik.

Röviden így tudnám jellemezni: megadodzsem! A 10. méter végén már óriási adok-kapok folyik a pályán. Mindenki ugyanazon az íven akar fordulni, ha valaki már ott van, annál jobb. A fémek reccsenését a visító motorok miatt alig hallani. A nézők körülöttem lelkesen kommentálják a látottakat, engem is elkap a hév. Ha itt a pálya szélén is beindul az adrenalintermelés, mi lehet a kocsikban?

Az oldalról ajánljuk

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
A Sanghaji Autószalon képeken
  • Technika

A Sanghaji Autószalon képeken

Képgyűjteménnyel jelentkezünk a helyszínről.

31 perce
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14