Brókerek szopóágon

2008.11.07. 01:36

Egészen rövid ideig a Volkswagen AG volt a világ legértékesebb cége. Akadt azonban néhány tőzsdecápa, aki ezen milliárdokat vesztett.

Az egyre jobban begyűrűző gazdasági válság kellős közepén, 2008. október 27-én néhány órára a frankfurti tőzsdén jegyzett Volkswagen Aktiengesellschaft volt a világ legértékesebb cége. Egyetlen részvénye 1005,01 eurót ért, így a cég teljes értéke (vigyázat, nagy számokkal dobálózás következik!) 296 milliárd euró, vagy dollárban kifejezve 370,4 milliárd volt. A világ ténylegesen legértékesebb vállalatának akkortájt, ahogy most is, egy olajos multi számított.

Az Exxon-Mobil amerikai mamut október 27-ei záró árán 343 milliárd dollárt ért. Forintban jobban el tudná képzelni? Nem hiszem, mert ekkora összeget leírni is nehéz: mai árfolyamon 75 962 750 000 000, azaz kicsit kerekítve 76 billió forint volt a VW értéke a csúcson. Ahhoz, hogy ezt a kapitalizációt a vállalat fundamentumai is indokolják, a németeknek minimum fel kellett volna találniuk a vízzel működő autót, amit pár év használat után meg lehet enni. Vagy jövőre 62 millió kocsit kéne eladniuk, ami nagyjából háromszor annyi, mint a teljes világpiac.

Akkor mégis minek köszönhető, hogy ilyen gyatra gazdasági környezetben ilyen szürreális magasságokba szárnyalt a VW-részvények árfolyama? A történet régebben, 2005 szeptemberében kezdődött, amikor a Porsche bejelentette, hogy megvásárolta a VW-részvények 20 százalékát. Ez még akár sima pénzügyi befektetés is lehetett volna, bár már akkor is sejteni lehetett, hogy a sztármenedzser Dr. Wendelin Wiedeking vezette Porsche a VW feletti irányítás megszerzésére törekszik. Ezzel a lépéssel kezdetét vette a VW-saga, ami komoly viszályokat szított a Porsche családon belül, élesen megosztotta a német közvéleményt és európai uniós magasságokba csapó politikai csatározásokat hozott.

Egy kis történelem

Ferdinand Porschénak, az első Volkswagen, a Bogárhátú legendás tervezőjének unokái, elsősorban Ferdinand Alexander Porsche (becenevén Butzi) és Ferdinand Piëch (ő anyai ágon unoka, Louise Piëch, született Louise Porsche fia) közötti ellentétek több évtizedesek. A hatvanas években mindketten dolgoztak a nagyapa nevét viselő stuttgarti sportkocsigyártónál, amit akkor Butzi édesapja, Ferdinand Anton Ernst Porsche (vagy ahogy mindenki ismerte: Ferry Porsche) igazgatott.

A mérnök Piëch volt a motorsport és a fejlesztési részleg vezetője, míg a formatervezői ambíciókkal megáldott Butzi nevéhez fűződik a legendás 911-es Porsche vonalainak megrajzolása. A két unokatestvér rivalizálása az évek során aggasztó méreteket öltött, ráadásul úgy tűnt, Piëch a tehetségesebb, rátermettebb, erőszakosabb vezető. Az örökös családi viszálykodásnak elébe menve Ferry Porsche salamoni döntést hozott. 1971-ben részvénytársasággá alakította a céget, és az alapító okiratban rögzítette, hogy a családtagok nem lehetnek vezető tisztségviselők, csak a felügyelőbizottság tagjai.

Ezek után Butzi Porsche lett az osztrák székhelyű, órákat és egyéb divattárgyakat gyártó Porsche Design főnöke, míg Piëch előbb az Audi, majd a Volkswagen konszern élén szédületes karriert futott be. Nevéhez fűződik az Audi felzárkóztatása a másik két német prémiummárka, a Mercedes és a BMW mellé, amit elsősorban előremutató technikai megoldásokkal ért el. Az átrozsdásodástól védett, teljesen horganyzott karosszéria, az áramvonalas design (mindkettőt a "szivar" 100-assal vezette be a cég), illetve a Quattro összkerékhajtás sikereinek köszönhetően az Audi egyenrangú ellenfele lett a sváb és bajor konkurenciának.

E sikereknek köszönhetően került Piëch a VW igazgatótanácsának élére, ahol neve a platformstratégiával, a megalomán Bugatti Veyronnal és az egyliteres fogyasztású tanulmányautóval forrt össze. 2002-ben átadta a cég közvetlen irányítását, de sokak szerint a felügyelőbizottság elnökeként még mindig igen jelentős befolyással bír a konszernre, amit gyaníthatóan nem szívesen adna fel.

Eközben a családi vállalkozás, a Porsche AG élén több külsős vezető is megfordult, de a kilencvenes évek elején botrányosan rosszul állt a cég szénája. Végül az igazgatótanács élére Dr. Wendelin Wiedekinget nevezték ki, elsősorban a család Porsche ága, Butzi és testvére, Peter nyomására. A csőd vagy felvásárlás elől menekülő vállalat élén Wiedeking csodát tett. A legendás 911-es gyártásának költségeit jelentősen lefaragta azzal, hogy részegységeiből létrehozott egy olcsóbb, nagyobb sorozatban fogyó, ezért gazdaságosabb modellt is. Ez lett a kirobbanó sikerű Boxster. Ugyanakkor az ikonikus 911-es töretlen népszerűségét is meg tudta őrizni, ráadásul a Cayenne szabadidő-autónak köszönhetően döbbenetesen nyereségessé tette a vállalatot. Olyannyira, hogy a Porsche az elmúlt években szó szerint dúskált a pénzben.

Kézenfekvő volt, hogy a pénzt egy másik autógyár megvásárlására költsék. Különösen mert az Európai Unió előírásai szerint 2012-re a gyártóknak modelljeik átlagos szén-dioxid-kibocsátását 120 g/km-re kellett volna csökkenteniük. Ez pedig egy Porsche számára lehetetlen küldetés; kínálata kizárólag nagy fogyasztású, ezért magas károsanyag-kibocsátású sportkocsikból és szabadidő-autókból áll. Bezzeg ha a portfólióba beszámítanak az extratakarékos dízel Lupók, Golfok és Polók! Elkezdték hát vásárolni a VW részvényeit.

Nem mindenki nézte jó szemmel a Porsche terjeszkedését. Elsősorban a munkavállalók érdekvédelmi tömörülései tiltakoztak. Attól tartottak, hogy a könyörtelenül profitorientált Wendelin Wiedeking a nyereségesség érdekében a létszámleépítéstől sem riadna vissza. Hogyan is riadna, hiszen azt a megbocsáthatatlan szentségtörést is elkövette, hogy költségtakarékossági okokból egy időre Finnországban, bérmunkában végeztette a Porsche Boxsterek összeszerelését. Hát német az ilyen?! Meg egyáltalán, akitől ilyesmi kitelik, az eladná a saját anyját is. A szakszervezetek pedig Németországban elég hangosak, azaz befolyásosak tudnak lenni.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy Alsó-Szászország kormánya időtlen idők óta tulajdonosa 20,25 százaléknyi VW-részvénynek. Egy speciális, VW-törvény néven emlegetett jogszabály értelmében egyötödnyi részesedésével az állam vétójogot gyakorolhatott – például a létszámcsökkentésekről hozott döntésekben. Pontosabban: hiába szerezte volna meg valaki a részvények nagyobb részét, nem tudta volna átvetni a konszern felett a teljes irányítást, mert még 75 százalék részvény mellé is legfeljebb húszszázaléknyi szavazati jog járt volna. Ez a jogszabály viszont ellentmond a szabad versenyes kapitalizmus eszméjének, de ami talán ennél is fontosabb, az EU irányelveinek is. 2007 februárjában az Európai Közösség Bírósága vizsgálatot indított e törvény jogszerűségéről.

Ennek örömére a Porsche folytatta a VW-részvények vásárlását, és 2007 márciusára 31 százalékra növelte részesedését. Törvényi előírás (ez EU-konform), hogy amikor egy tulajdonos átlépi a 30 százalékos küszöböt, a többi részvényre nyilvános vételi ajánlatot kell tennie. Ezt áprilisban a Porsche meg is tette, de a VW-részvényesek nem éltek a lehetőséggel.

Kisvártatva megalakult a Porsche Holding, azzal a céllal, hogy a különböző Porsche nevű és érdekeltségű cégeket, illetve a későbbiekben a VW-t is, egy megavállalatba tömörítse. A Porsche családi viszály főként abból állt, hogy Ferdinand Piëch nem ugrált örömében, amint Wendelin Wiedeking, a család másik ágának bérence megkísérelte átvenni az irányítást az ő imádott birodalma fölött.

Illetve gyaníthatóan nem sikerült Piëch szája íze szerint meghatározni a tulajdoni viszonyokat a Porsche Holdingban. (A Porsche AG-ben Piëch 12,8%-ot, Butzi Porsche 13,6%-ot mondhat magáénak). Ezért Piëch unszolására a VW igazgatótanácsa kísérletet tett a Porsche Holding megtorpedózására. A vezetők 2007 szeptemberében pert indítottak, mondván: ilyen felállásban nem látják biztosítva a VW alkalmazottainak jogait. Kedves a topmenedzserektől, hogy aggódnak a munkásokért.

Alig telt el egy hónap, jött az újabb fordulat: az Európai Bíróság hatályon kívül helyezte az ügynevezett VW-törvényt. A német állam többé nem tudta megvédeni a felvásárlástól a Volkswagen konszernt. Szinte ezzel egy időben a Porsche megnyerte a pert, amit a VW igazgatótanácsa indított ellene. Ezzel minden jogi akadály elgördült a teljes felvásárlás útjából. Ráadásul 2008 márciusában a Porsche felügyelőbizottsága is zöld utat adott, hogy a cég 50 százalék fölé emelje részesedését a wolfsburgi konszernben. Ugyanis mostanra a családi viszály is elcsitult, Piëch valószínűleg belátta, hogy sokkal jobban jár, ha közreműködik a felvásárlásában. Azt nem jelentik be pontosan, hogy ez az 50 % fölé emelés pontosabban 51 vagy 79 százalékot jelent-e.

De hol vannak az orálszexelő brókerek? Lapozzon, és kiderül!

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16