Reggeli után, míg megpróbáltam a tönkrement Mac-töltő helyett másikat vásárolni, kijöttem a piacról, ahol addig Csikós pólókat és fémtáblákat válogatott. Annyira belemélyedt, hogy esélyem sem volt megvárni a végét, így inkább elindultam egyedül. Amint kiléptem a piac épületéből a Covent Gardennél, szinte belebotlottam a Londoni Közlekedési Múzeumba. Félóra múlva egy működő notebookkal és temérdek pólóval birkózó Csikóssal már bent is voltunk a kiállításon.
Maga az épület elsőre állomásnak tűnik. A felismerés részben helyes, mert eredetileg tényleg egy állomás mintájára épített zöldség- és virágpiac volt itt 1871-től, ami a következő száz évben így is maradt. Ám amikor a piac végleg kinőtte a kereteit, elköltözött innen. Ezzel párhuzamosan éppen egy külterületen már ötven éve működő és több költözést és névváltoztatást megélt múzeum vette birtokba a helyet.
Csusszan az automata ajtó, belépés után hatalmas térkép-videó kombinációba ütközünk, amely az emberek által beküldött, közlekedést ábrázoló videókból, valamint különféle országok metrótérképeiből áll. Innen folyosó vezet fel a liftig, ami nem az emeleteket számolja felfelé, hanem az éveket visszafelé. 2008-ból indulunk, az 1800-as években már két emelettel feljebb találjuk magunkat. Fentről lefelé vonulunk végig a kiállításon, ha valaki a kijelölt útvonalat követi, büfé lesz londoni tömegközlekedés múltjából, jelenéből és jövőjéből, mire leér.
A legfelső emeleten tehát a kezdetektől, az 1800-as évektől indulunk, ekkor jelentek meg a Temzetaxik, ezek a velencei vaporettók mintájára polgári forgalmat bonyolítottak a folyón. Nem sokkal ezután alapították – ezúttal párizsi mintára – az első lovas iránytaxi-társaságot, azaz az omnibuszt. Azért ez egy kicsit több volt, mint iránytaxi, a dimenzió a főváros 100 kilométeres – miket beszélek! – 60-70 mérföldes körzete. A nagy zsúfoltság miatt már 1846-ban tervek születtek arra, hogy kétszintesre kellene építeni a várost, különben baj lesz. 1861-re a tágan értelmezett London – tehát az összes elővárossal együtt vett – lakossága elérte a hárommillió főt, ami a 20. század elejére megduplázódott. Komoly kihívás volt ekkora települést működésben tartani, de nem adták fel, mindig megtalálták a megoldásokat.
Smooth operator
Nem, nem Sade számára gondolunk, hanem a munkásokra, akik intézték a kocsik ügyes-bajos dolgait – eszközeik lámpa, síp, zászlók. Az volt a dolguk, hogy biztosítsák a folyamatos üzemet.
A lovakkal lószar is jár, konkrétan napi 1000 tonna jött abból az 50 ezer állatból, amelyik a buszokat és lóvasutakat mozgatta. A szareltávolítás hatalmas iparággá vált, munkások ezreit tartotta el. Igazából a lócitrom lett a változási kényszer fő mozgatórugója. Megpróbálkoztak akkumulátoros kocsikkal (1897!), de később jobban bejött nekik a Daimler-motorral szerelt motorbusz. A lovak teljes kiváltáshoz azonban még évtizedek kellettek. Londonban jelent meg először a nagyvárosokat azóta is szimbolizáló földalatti vasút, mely kinézetében a vonatra, funkciójában a metróra és a HÉV-re hasonlított.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
