A ló durván környezetszennyező

2008.06.03. 07:15

pirelli
Hatmilliós várost mozgásban tartani lovakkal képtelenség. A londoni buszok gyakorlatilag a trágyától mentették meg a várost.

Reggeli után, míg megpróbáltam a tönkrement Mac-töltő helyett másikat vásárolni, kijöttem a piacról, ahol addig Csikós pólókat és fémtáblákat válogatott. Annyira belemélyedt, hogy esélyem sem volt megvárni a végét, így inkább elindultam egyedül. Amint kiléptem a piac épületéből a Covent Gardennél, szinte belebotlottam a Londoni Közlekedési Múzeumba. Félóra múlva egy működő notebookkal és temérdek pólóval birkózó Csikóssal már bent is voltunk a kiállításon.

Maga az épület elsőre állomásnak tűnik. A felismerés részben helyes, mert eredetileg tényleg egy állomás mintájára épített zöldség- és virágpiac volt itt 1871-től, ami a következő száz évben így is maradt. Ám amikor a piac végleg kinőtte a kereteit, elköltözött innen. Ezzel párhuzamosan éppen egy külterületen már ötven éve működő és több költözést és névváltoztatást megélt múzeum vette birtokba a helyet.

Csusszan az automata ajtó, belépés után hatalmas térkép-videó kombinációba ütközünk, amely az emberek által beküldött, közlekedést ábrázoló videókból, valamint különféle országok metrótérképeiből áll. Innen folyosó vezet fel a liftig, ami nem az emeleteket számolja felfelé, hanem az éveket visszafelé. 2008-ból indulunk, az 1800-as években már két emelettel feljebb találjuk magunkat. Fentről lefelé vonulunk végig a kiállításon, ha valaki a kijelölt útvonalat követi, büfé lesz londoni tömegközlekedés múltjából, jelenéből és jövőjéből, mire leér.

A legfelső emeleten tehát a kezdetektől, az 1800-as évektől indulunk, ekkor jelentek meg a Temzetaxik, ezek a velencei vaporettók mintájára polgári forgalmat bonyolítottak a folyón. Nem sokkal ezután alapították – ezúttal párizsi mintára – az első lovas iránytaxi-társaságot, azaz az omnibuszt. Azért ez egy kicsit több volt, mint iránytaxi, a dimenzió a főváros 100 kilométeres – miket beszélek! – 60-70 mérföldes körzete. A nagy zsúfoltság miatt már 1846-ban tervek születtek arra, hogy kétszintesre kellene építeni a várost, különben baj lesz. 1861-re a tágan értelmezett London – tehát az összes elővárossal együtt vett – lakossága elérte a hárommillió főt, ami a 20. század elejére megduplázódott. Komoly kihívás volt ekkora települést működésben tartani, de nem adták fel, mindig megtalálták a megoldásokat.

Smooth operator

Nem, nem Sade számára gondolunk, hanem a munkásokra, akik intézték a kocsik ügyes-bajos dolgait – eszközeik lámpa, síp, zászlók. Az volt a dolguk, hogy biztosítsák a folyamatos üzemet.

A lovakkal lószar is jár, konkrétan napi 1000 tonna jött abból az 50 ezer állatból, amelyik a buszokat és lóvasutakat mozgatta. A szareltávolítás hatalmas iparággá vált, munkások ezreit tartotta el. Igazából a lócitrom lett a változási kényszer fő mozgatórugója. Megpróbálkoztak akkumulátoros kocsikkal (1897!), de később jobban bejött nekik a Daimler-motorral szerelt motorbusz. A lovak teljes kiváltáshoz azonban még évtizedek kellettek. Londonban jelent meg először a nagyvárosokat azóta is szimbolizáló földalatti vasút, mely kinézetében a vonatra, funkciójában a metróra és a HÉV-re hasonlított.

Az oldalról ajánljuk

Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

tegnap, 16:54
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03