Július 5-én, tehát a FM által elismert szavatossági határidő előtt 11 nappal a Thesis tönkrement. Az SPQR szétszedte, és látta, hogy oda az összes főtengelycsapágy. Az óra 63 000 kilométert mutatott. A horrorisztikus költségekkel járó javítást a szerviz nem vállalta, mert a Fiat Magyarország szerint nem bizonyítható, hogy a 40 ezres szerviz valóban megtörtént.
Csiki úr ekkor különböző hivatalos és kevésbé hivatalos fórumokon utánanézett az autó előéletének. Kiderült, hogy a szervizkönyv, hát, nem teljes részletességgel közölte a garanciális javítások listáját. Szemben az ott említett egyszeri átvizsgálással (mindössze ennyi állt a füzetben) a gyári nyilvántartás szerint a Thesis korábban többször lett csapágyas, főtengelyt és szelepeket is cseréltek benne, az automata váltót és a kormánykapcsolót is javították, mindösszesen 13 289 euró értékben. Sikerült telefonvégre kapni a korábbi tulajt, egy német orvost is, aki megerősítette az adatokat.
A Thesis Németországban is csak hivatalos márkaszervizben járt, a garanciális javításokat minden esetben hivatalosan regisztrálták. A móka kedvéért még egy olyan szervizszámla is előkerült, ami igazolja, hogy korábban az egyik nagyobb hiba kijavításakor igenis megtörtént a 40 ezres karbantartás. Nahát. Csiki úr mindezek fényében úgy gondolja, hogy a Fiat Magyarország nem jár el helyesen, amikor megpróbálja őt lerázni és nem teljesíti garanciális kötelezettségeit egy nagyértékű presztízsautóval kapcsolatosan. Én is így gondolom.
A másik oldal
Deák Tibor, a Fiat Magyarország vevőszolgálati képviselője-Az ügyfél a gépkocsit Németországban vásárolta használt, sérült
állapotban. Az a probléma, hogy a szervizkönyv szerint a német
márkaszervizben nem végezték el a 40 ezres szervizt, és nem
tüntették fel a garanciális javításokat. Ebben egyértelműen ők
hibáztak, ugyanakkor ezt tudhatta az ügyfél, amikor megvette az
autót.
-De a Fiat Magyarország márkaszervizénél elvégezték a 40 ezres
szervizt.
-Igen, 55 ezer kilométernél. Mi csak javasoltuk, hogy
csináltassa meg, mert a mai autós világban eléggé ki vannak
hegyezve az olajcsereperiódusok. A motor plusz 15 ezer kilométertől
könnyen tönkremehet.
-Ha már nem volt érvényes a garancia, miért cserélték ki mégis
garanciálisan, ingyen a 700 ezer forintos navigációt?
-A prémium márka vásárlására, valamint arra való
tekintettel, hogy a navigáció elektronikai hiba, tehát nem lehet
köze az elmaradt olajcseréhez, ítéltük meg a díjmentes javítást.
Ebből kiindulva vonta le tévesen azt a következtetést , hogy az
autója újra garanciálissá változott, holott ennek ellenkezőjéről
tájékoztattuk . Az ügyfélnek alapvetően a német márkaszervizzel van
problémája , és mivel társaságunkkal jogi kapcsolatban nem áll,
valamint garanciális jogai elévültek, elhatározta, hogy lejáratja a
márkát.
Két dolgot kell hozzátennünk a fentiekhez. Egyrészt Csiki úr birtokában van egy német márkaszerviz számlamásolata, melyen az épp aktuális súlyos motorhiba javítása mellett szerepel egy időszakos szerviz 33000 kilométernél. Másrészt Csiki úrnak nem a németekkel, hanem a Fiattal van baja. Miért ne orvosoltathatná ezt a bajt a Fiatnál, Magyarországon? Erre való az EU.
A FM-ot nem hatották meg a bizonyítékok, Csiki úr pereljen Németországban, mondják. Csiki úr az ügyet mindenképp jogi útra tereli, valószínűleg tényleg a német kereskedőt fogja majd perbe, hiszen a kocsihoz mellékelt szervizkönyv és a gyári nyilvántartás adatai közti különbség létrehozása (a szervizfüzet "kimosása") kizárólag neki állt érdekében. De elszánt, fejlett igazságérzettel rendelkező jellem és idejével többé-kevésbé szabadon rendelkező személy lévén nem elégszik meg ennyivel.
Szerinte - és ezzel nem tudok nem egyetérteni - ebben a hatalmas, egy és oszthatatlan EU-ban, a nagy, egységes piacon, ha egy vállalat elad valamit, azzal kapcsolatban mindenütt ugyanolyan felelősségek terhelik. Egy tizenegy és félmilliós autó a garanciaidő alatt vagy elromlik, vagy nem. Ha elromlik, az is épp elég szégyen.
De ha már elromlott, a gyártónak - függetlenül attól, hogy a vásárló, vagy az aktuális tulajdonos magyar vagy német - jogi és erkölcsi kötelessége mindent megtennie azért, hogy minél kevesebbet szívjon a vevő, aki bízott benne annyira, hogy nem kevés pénzt fizetett a termékért. Nehogy már az egyszeri ember járkáljon EU-tagállamról EU-tagállamra ügyintézni, pereskedni, vitázni, amikor a mamutnak mindenhol van vezérképviselete, ahol az adott ország, az adott ügyfél nyelvét beszélik és elvileg ugyanazt a céget és ugyanazokat a célokat, érdekeket képviselik. Jó hírnév, elégedett ügyfelek, márkahűség megalapozása, ilyenek.
Ezért hát Csiki úr sima kézírásos levélben bejelentette a BRFK-nak a Fiat Magyarország, a hazai vezérképviselet irodája előtti tüntetést. A demokrácia működik, a gyülekezési törvény szent, a véleménynyilvánítás szabad: annak rendje s módja szerint megjött a rendőrség válasza: rendben, a járdára nem állhat fel az autó, de a parkolóban mehet a móka.
Augusztus 21-ig szól a rendőrség területfoglalási engedélye, de ez kérésre meg is hosszabbítható, Csiki úr pedig mindenre elszánta magát. Úgy tervezi, napernyőt és székeket is hoz majd az autó mellé, barátokkal beszélgetve mégis gyorsabban telik a demonstráció. Hogy meddig tart kis tüntetése, még nem tudja, de ha a FM elismerné garanciális igényét és megjavíttatná autóját, elégedetten távozna.
Hogy így lesz-e: ki tudja. A Lancia, vagyis a Fiat Magyarország, de tágabb értelmezésben a Fiat mindenképp kínos helyzetbe hozta magát. Akárhogy is, de a Fiat szervezete, a márkaképviseletekből, kereskedőkből, szervizekből álló hálózat termelte ki ezt a jókora selejtet, aminek most Csiki úr a szenvedő alanya. De ő nem szeretne szenvedni. Zajlik a türelemjáték.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
