Külön környezetvédelmi kedvezményt a turbós autóknak (feltöltő!), hiszen minden nagy gázra tölteni kezd a turbó, mi mással, mint PM10-zel teli levegővel, de tényleg rengeteggel (nagyjából annyi plusz levegő kell a turbósnak, amennyivel több benzint fogyaszt), amit aztán bravúrosan megtisztít a légszűrő, a leömlőbe került gázokat pedig szépen átfésüli a katalizátor.
A közlekedés azért is növeli a szálló por koncentrációját, mert a sok autó nem hagyja leülepedni a szemcséket. Meg persze a gumik és fékbetétek kopása sem tesz jót a levegőnek. Ezért fontos, hogy kevés autó legyen, de az nagy – kevés porzás, maximális hatékonyság. Természetesen érdekes, hol húzzuk meg a határvonalat: mi az a hengerűrtartalom, ami felett már szmogriadókor is közlekedhetne valaki. A három liter talán már elég hatékony, ebbe az én igen alacsony PM10-emissziójú, 3,4 literes Toyotámmal már bele is esnék. Ráadásul a legborongósabb napokon is láthatnánk-hallhatnánk a legszebb orgánumok közé tartozó V6-os Alfákat, V8-as Ferrarikat .
Szmogriadókor a lehető legrosszabb taktika kizárni a páros vagy páratlan rendszámúakat – cseppet sem tükröz differenciáltabb gondolkodást, mint a szőnyegbombázás vagy a fűnyíró-elv. Tehát páros-páratlan elfelejt, környezetvédelmi osztály alapján osztogatott matrica szintén, hiszen azt CO, CO2, NO2 alapján osztogatják, és a világon semmi köze a szálló porhoz, ami a leggyakrabban lépi át az egészségügyi határértéket. Leszámítva természetesen a DPF nélküli dízeleket, melyeket épp ezért pontoznak le, és hát tényleg, szmogriadó esetén mit keresne már az úton bármilyen, részecskeszűrő nélküli dízel?
Vezényeljék inkább környezetvédelmi őrjáratra a városok összes Hummerét és V8-as nagyvasát, hiszen egy big block, vagy egy szolid, 6,2-es Cadillac Escalade környezetvédelmi szempontból felér hat egyliteres Suzukival. Tudjuk, hogy egy ötvenéves bükkfa évi egy tonna port képes megkötni, de honnan a fenéből akasszunk le hirtelen több ezer daliás bükkfát?
Melyekből amúgy is 29 kéne, hogy feldolgozzák egy ilyen modern Avensis által évi tízezer kilométeres városi közlekedés során termelt két tonna szén-dioxidot. És persze a bükkfa nem úgy köti meg a port, hogy fotoszintetizál belőle valamit – egyszerűen csak megtapad az 1500 m2-nyi felületen, aztán az eső lemossa, bele a talajba. Ilyen alapon tehát Kóbor János is megköti a port. A fejlődés szerencsére nem is a fásítás irányába megy, az önkormányzatoknak a parkfenntartás puszta költség, míg az ún. ingatlanfejlesztés során értékesített telkek költségvetési bevételt jelentenek, a beépítetlen zöldterület elsumákolása pedig zsíros vesztegetési pénzeket. Egyre kevesebb hát a magas, lombos fa.
A PM10-zel legsúlyosabban szennyezett városok (2004)
Kairó
(169 mikrogramm/köbméter)
Delhi
(150)
Kalkutta
(128)
Tianjin, Kína (
125)
Chongqing, Kína
(123)
Kanpur, India
(109)
Lucknow, India
(109)
Dzsakarta, Indonézia
(104)
Shenyang, Kína
(101)
(_)
Budapest, Teleki tér, január 12 14.00.
(76,0)
Nagy, hörgő V8-asok viszont szerencsére vannak. Megnyugtató, hogy városainkban egyre több az erősen felhúzott, lefúvószelepéből is tiszta, pormentes levegőt tüsszögő Subaru Impreza STI és Mitsubishi EVO. Legyen hát a szmogriadó a benzin és a nagy köbcenti ünnepe, egyfajta pályanap, egyfajta jutalomjáték azoknak, akiket nem kizárólag a kapzsiság vezérel, amikor autót választanak.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a cikk blogposztján !
Meg lehetne aztán húzni a vonalat 4 liternél is, akkor jól járnának azok az audisok, akik nem a V6TDI-vel akarták megfogni a pénzt. És persze lehet rinyálni, hogy az autók nem termelik, hanem épp ellenkezőleg: fogyasztják az oxigént, de a szállóporos szmogriadók nem a szén-dioxidról szólnak, és ha célirányosan tiltunk ki a forgalomból egy csomó autót, a belvárosi ősfák valósággal zihálva kapkodnak majd a szén-dioxidért.
Páros-páratlan?! Az isten szerelmére, legyünk már egy kicsit környezettudatosabbak!
A Szálló Por (PM10 és PM2,5) egészségügyi kockázatai
(Az index számok az egy köbméterben található mikrogramm értékeket jelölik )
EEA levegőminőségi index | Élettani hatás | Veszélyességi szint a részecskék mérettípusai szerint* | |
---|---|---|---|
PM2.5 (Finom por) | PM10 (Durva por) | ||
0 - 50 | Jó | Nincs | Nincs |
51 - 100 | Elfogadható | Nincs | Nincs |
101 - 150 | Érzékenyek számára egészségtelen | A szívelégtelenséggel vagy légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek, kisgyermekeknbak jelent rizikót. | Asztmások, vagy más egyéb légzőszervi bántalmakkal élők számára jelent veszélyt, hosszas kint tartózkodás esetén. |
151 - 200 | Mindenki számára egészségtelen | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot. |
201 - 300 | Erősen egészségkárosító | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. | A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot. |
301 - 500 | Veszélyesen káros | A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen. | A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Asztmával, szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen. |
*A "szálló por" részecskeméret szerint két
csoportba bontható:
– Legfeljebb 2.5 mikrométer átmérőjű részecskék (PM2.5)
– Legfeljebb 10 mikrométer átmérőjű részekcskék (PM10)
A budapesti levegő aktuális értékelése, vagy legalábbis az előző napok adatai itt olvashatók .

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
