A légszűrő betétjét általában az olajcserével együtt váltják, hiszen a pórusai eldugultak, mégpedig mivel? Bizony, a szálló porral! Amit honnan máshonnan szűrtek volna ki, mint a levegőből.
A szálló por munkanéven futó PM 10 (particulate matter 10, 10 mikronnál kisebb átmérőjű, levegőben lebegő anyag) fő veszélye, hogy a hagyományos, rendes porszemet az ember hagyományos, rendes légzőrendszere ki tudja választani és el tudja távolítani. Egy 10 mikrométeres porszemet kitüsszentünk, kiköhögünk, vagy kikaparjuk az orrunkból. Ugyanekkora, porszemnyi tömeg 100 nanométeres átmérőjű részecskékből egymilliót jelent, kiköhöghetetlenül. A nagyobb részecskék természetesen hamarabb leülepednek, mint a kisebbek. Az 1 mikrométernél kisebbek akár hetekig is lebegésben maradhatnak, a 10-nél nagyobbak néhány óra alatt elhelyezkedhetnek a földön, már amennyiben nem húz el felettük egy autó.
A PM10-es részecskéket az orrnyálkahártya sem szűri ki, ez a méret könnyedén eljut a tüdő kis léghólyagjaiba is. A 100 nanométernél kisebb részecskékbe, melyek a hörgőkön keresztül az érrendszerbe kerülhetnek és érszűkületet okozhatnak, most ne is menjünk bele. Na jó, menjünk: már az is kiderült, hogy a 100 nanométernél kisebb részecskék a sejthártyákon keresztül egészen az agyig vándorolnak, és szerepük lehet az Alzheimer-kór kialakulásában.
A részecske önmagában még nem is feltétlenül veszélyes, de mivel hordozófelületnek tökéletesen alkalmas, nagyvárosi környezetben rengeteg káros anyag tapadhat meg rajta, ami a légzőrendszerben gyulladásokat vagy akár rosszindulatú daganatot is okozhat, nem beszélve az asztmás rohamokról. Egy amerikai vizsgálat során a Seattle-ben vett szállópor-mintákon 80-féle különböző molekulát találtak. Még a szálló porban töltött rövidebb idő is jelentősen növeli a szívbetegségek kockázatát.
A dízelek által kibocsátott részecskék (Diesel Particulate Matter – DPM) a 100 nanométeres tartomány jellegzetes képviselői. Túl azon, hogy milyen könnyen belélegezhetők, azért se jó vicc részecskeszűrő nélküli dízelt venni, mert a dízel koromszemcséi a felületükön egy rakás rákkeltő anyagot hordoznak.
Mennyivel drágább a szűrt dízel?
Az Audinál a mai kínálatban egyedül az A3-as modell , ahol az 1.9-es PD TDI dízelhez nem széria a DPF. A modellpaletta összes többi dízelautójánál már alapból jár a szűrő, hiszen azokat már csak a CR TDI motorral forgalmazzák. Az 1.9-es PD TDI-hez tehát extrafelszereltség a DPF, aminek felára 168.000 Ft, de még így is több autó fogyott szűrővel, mint nélküle. DPF-el 149, nélküle 73 1.9-es PD TDI Audi A3-ast szállítottak ki a 2008-as év során.
A Volkswagen modellpalettáján már csak három modell kapható DPF nélkül PD TDI motorral ( Polo, Touran, Sharan). Ezek közül a Touranhoz lehet rendelni DPF szűrőt (DSG váltóval együtt), ám tavaly mindössze egy ilyen autót adtak el. Az új dízel modellek ezeken kívül már mind CR TDI motorral és szűrővel szereltek.
A Skodánál jellemzően még PD TDI motorral szereltek az autók, ám mindegyikhez rendelhető extraként a DPF szűrő. 1.9-es dízelmotorhoz max. 162.000 Ft, a 2.0 literes PD TDI-hez pedig max. 250.000 Ft értékben. Ennél a márkánál elenyésző azoknak az autóknak a száma, amelyeket DPF szűrővel rendelnek. Természetesen a Skodánál is érkeznek a CR TDI motoros autók, ahol már értelemszerűen a szűrő is széria.
A Seat Leon, az Altea és az Altea XL autók 1.9-es PD TDI motorral szerelt modelljéhez rendelhető DPF, azonban csak DSG váltóval együtt. A DPF felára ebben az esetben kb. 132.000 Ft, de itt a DSG váltó miatt pluszköltséggel is kell számolni. Az új modellek és a nagyobb motorú autók a Seatnál is már CR TDI motorral szereltek, tehát itt is egyre több autó lesz kapható már szériában DPF-fel.
(forrás: Porsche Hungaria)
A Peugeot-nál nincs valódi felára a részecskeszűrőnek, mivel nem választható opcionálisan. Bizonyos motorok részecskeszűrősek, más motorok nem. Vannak olyan motorok amelyek mindig részecskeszűrővel szereltek (1.6 HDi 110 LE, 2.0 HDi 136-140 LE, 2.2 HDI 170 LE, 2.7 V6 HDI) illetve olyanok, amelyek egyelőre abszolút nem léteznek szűrős változatban (1.4 HDi, 1.6 HDi 75 LE). Bizonyos motorokat gyártanak szűrős illetve szűrő nélküli kivitelben is (pl. 1.6 HDi 90), ezeknél a szűrős kivitelt olyan országokban forgalmazzák, ahol ehhez valamilyen adózási előny vagy kötelező érvényű környezetvédelmi előírás tartozik. Amennyiben pl. a 90 LE-s 1.6 HDi esetén át kellene térni a részecskeszűrős verziókra, az nagyjából 100 000 Ft-tal növelné az árat. (Ebből következik, hogy ahol nem kötelező, mindenki a szűrő nélküli változatot igyekszik forgalmazni.)
Az értékesített dízel személyautókon belül a
részecskeszűrővel felszerelt dízelek aránya:
206: 0%, nincs részecskeszűrős motor
207: 10%
308: 70%
407, 607, 807: 100% (csak részecskeszűrős motor van)
Partner szgk.: 5%
Bipper szgk. : 0%, nincs részecskeszűrős motor
Mocsai Zoltán, a Peugeot Hungária termékfelelőse azt is elmondta, hogy két éve egy kerekasztalbeszélgetésen több importőrrel közösen javasolták a Környezetvédelmi Minisztériumnak, hogy alakítsa át az adózási rendszert. Ösztönzi szerették volna a kedvezőbb paraméterekkel rendelkező (pl. részecskeszűrős) változatok forgalmazását, mondjuk a regisztrációs adón keresztül. de azóta sem történt semmi az ügyben. Jelen pillanatban a piac egyetlen szereplője sem érdekelt abban, hogy a környezetbarátabb változatok kerüljenek forgalomba, hiszen az ügyfelek nem hajlandók megfizetni a technológia felárát, főképp a kisebb kategóriákban. Így az importőrnek (gyártónak) sem érdeke, hogy ezeket forgalmazza.
Egy dízel nagyjából nyolcszor annyi PM10-et juttat a levegőbe, mint egy hasonló kategóriájú benzines. A nálunk leggyakoribb korszerűtlen buszok és teherautók pedig körülbelül negyvenszer többet, mint egy benzines személyautó. Ha tehát azt mondják, szálljunk buszra, mert úgy csökkentjük a szálló por mennyiségét, nézzünk körül a buszon. Elvégre ha azon negyvennél kevesebben tartózkodnak, nekünk pedig benzines autónk van, máris megdőlt az elmélet, nem beszélve arról az esetről, hogy az általunk megszámolt első negyven autó valamelyikében utas is ül.
Egy másik kellemes elmélet, hogy a motoroknak árt a levegőből beléjük kerülő por, ami ellen általában légszűrő védi őket. A légszűrő betétjét általában az olajcserével együtt váltják, hiszen a pórusai eldugultak, mégpedig mivel? Bizony, a szálló porral! Amit honnan máshonnan szűrtek volna ki, mint a levegőből. Így tehát egy alacsony PM10-kibocsátású benzines vagy egy részecskeszűrős dízel akár közhasznú porszívóként is felfogható.
Nézzük a nagyságrendet. Vegyünk egy kétliteres benzines motorral rendelkező autót. A kétezer köbcentis égéstér a városban normális, 2000-es fordulatszámon percenként 1000 munkaütemet végez, papíron tehát ezerszer két liter, az annyi mint két köbméter beszívott levegő. A valóságban a töltési fok miatt ezt inkább 0,9-cel kell szorozni, tehát percenként 1800 liter, azaz 1,8 köbméter. Egy óra alatt (x60) az 108 köbméter – naponta ennyi levegőt tisztít tehát meg a szálló portól, aki kétliteres Toyota Avensisével fél óra alatt ér be a munkahelyére és vissza.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
