– Tegyük fel, hogy van pénzed autóra, és az átalakítás is sikeresen
lezajlott. Ezután már minden könnyedén megy?
Gábor:
– Én az első héten rögtön lementem Olaszországba, nagyon
élveztem, de azt nem mondanám, hogy minden könnyedén ment. Volt például
olyan benzinkút, ahol két lépcsőn is fel kellett volna mennem, hogy
autópálya-matricát vegyek, inkább kihagytam. Aztán levelezgettem
hónapokig az autópálya-kezelővel, míg végre nagy nehezen elengedték a
bírságot.
– Sajnos ma már SMS-ben is lehet matricát venni, jól kitoltak velünk! – tette hozzá János nevetve.
– Az emberek türelmesebbek, ha látják a kék matricát?
János:
– Nem használunk matricát. Nekem régen volt, de egyfolytában
dudáltak. Ma már legfeljebb azt gondolják, itt ez a paraszt a BMW-vel,
de nem látják, hogy mozgássérült vagyok. Egyébként ugyanúgy
közlekedünk, mint bárki más, szóval nem tartjuk fel a forgalmat.
– Mi a helyzet a parkolással?
Erre a kérdésre mindkét fiú szája ironikus mosolyra
húzódott, rögtön láttam, darázsfészekbe nyúltam.
János:
– Szörnyű történeteink vannak. Egy mozgássérült barátom elé
például bevágott egy bálnamerci, mikor le akart parkolni a neki
fenntartott helyre. Udvariasan megkérte a Merci kopasz, kigyúrt
sofőrjét, hogy álljon arrébb, mire az kikiabált az ablakon: „Mé', bazd
meg, te rokkant vagy?” „Igen, bazd meg, rokkant vagyok” – válaszolt
hasonló stílusban, mire a mercis egy szolid ja, bocs után odébbállt.
Rengeteg a hasonló szituáció.
Gábor:
– A hipermarketeknél a legrosszabb helyzet. Szinte mindig állnak
a helyünkön. Az emberek egyáltalán nem tartják tiszteletben a táblát,
és a rendőrök sem foglalkoznak ezzel. Engem egyszer megfenyegetett egy
srác, hogy lerúgja a tükrömet, amikor megkértem, hogy adja át nekem a
helyét. Mondtam, hogy szerintem ez elég fura helyzet, a mozgássérültek
ugyanis nem szoktak tükröket lerugdosni, mivel nem mozog a lábuk. Erre
megfenyegetett, hogy széttöri a gerincem, és akkor majd tényleg
tolószékbe kerülök. Mondtam, hogy ezzel már elkésett, mire nagy nehezen
kapcsolt, és el is állt a kocsival.
János:
– Az is sokszor problémát okoz, hogy ránk állnak.
Ha túl közel vannak a vezetőoldali ajtóhoz, nem tudunk odamenni
a székkel, és nem tudunk beszállni. Ezért ha lehet, mindig úgy állunk
meg, hogy csak a fal legyen balról, igaz, ilyenkor meg az a baj, hogy
túl sok helyet foglalunk az autóval, mivel a kényelmes ki-be szálláshoz
kábé másfél méterre van szükség.
Gábor:
– Parkolás szempontjából a Westendben a legjobb a helyzet. Itt
elkerített parkolót tartanak fenn, mindig van hely. Igaz, néha itt is
előfordul, hogy a legújabb A8-as, S-Merci meg 7-es BMW áll egymás
mellett, nyilván van köztük olyan is, aki jogtalanul birtokolja a
mozgássérült igazolványát. Egyébként rólam is hitte már azt a rendőr,
hogy nem vagyok igazi roki, sőt olyan is volt, aki azt hitte, el akarom
lopni a saját autómat.
A beszélgetés után még megcsodáltam a tolószékeiket. Mindkettő modern, igazi csúcstechnológiával készült, úgynevezett aktív szék, tényleg jól néznek ki. Az aktív székeket olyan mozgássérülteknek találták ki, akik nemcsak otthon közlekednek, hanem jönnek-mennek a világban.
A tolószékek között is van Merci meg FIAT, csak másképp hívják őket. Van terepjáró meg sport kivitel, sőt versenytolószék is. Gábor egy Küschall márkájú székkel érkezett, amelyre átszerelte a szénszálas műanyag könyöklőt egy Otto Bock székről, azt már nem használja. Ennek az ára újonnan 5-600 ezer forint körül van. Gábor azt mondta, autóra fordítva ez nagyjából egy 325-ös kupé BMW-nek felel meg. A váza alumínium, a tömege körülbelül 10 kiló. Könnyen csukható és nyitható, nagyon kevés helyet foglal, ezért szereti.
János Ti Lite széke még ennél is vagányabb. Ennek az ára körülbelül másfél millió forint, és amikor kértem, fordítsák le nekem autóra, hogy én is megértsem, gondolkodás nélkül, nevetve mondták: Ferrari. A titánvázas szék mindössze 5-6 kilót nyom, és egy pillanat alatt úgy szét lehet szedni, mint valami legót. János elmondta, hogy bár nincs rajta lengéscsillapítás, a titán annyira jól elvezeti a rezgéseket, hogy még macskakövön sem válik kényelmetlenné. További nagy előnye, hogy jól variálható a – mondjuk így – futóműve és a háttámlája, valamint könnyen kezelhető és jól fordul.
Egy alap, tb-támogatásra is kapható úgynevezett szobai szék ára körülbelül 80 000 Ft, tömege úgy 20 kilogramm. Széles, nehézkes, bonyolult összecsukni, és még csukva is rengeteg helyet foglal, vagyis a rosszabb anyagi helyzetben lévő mozgássérülteknek egy-egy nagyobb autóval bíró nagyobb darab férfi segítségére van szükségük, ha el akarják hagyni a lakhelyüket. Ne nehezítsék hát meg az életüket! Az ég szerelmére, NE ÁLLJANAK A HELYÜKRE! A nevükben is köszönjük.
Bevetés a csepeli Tescóban, olvasói levél
Hali!Szerencsére nem vagyok mozgássérült, de mivel az egyik fiam
születése óta csak a jobb szemével lát (már 27 éves és nagyszerűen
vezet), így úgy érzem kissé bele tudom érezni magam a
mozgáskorlátozottak problémájába. Engem rendszeresen felháborít,
amikor egy-egy bunkó nem veszi figyelembe a táblát. Sopronban
lakom, itt rendszeresen előfordul, hogy osztrák rendszámú autóval
beállnak a parkolóba, amikor szóváteszem, néhány esetben kiderül,
hogy annyira osztrák mint Te meg én.
Igazából hiányolom a rendőrség beavatkozását, nem tesznek
semmit, pedig ezt még könnyebb lenne bizonyítani, mint azt, hogy én
90 és féllel megyek az országúton. arról nem is beszélve, hogy aki
ennyire semmibe veszi a szabályokat, az -borítékolom- a többi
szabályt sem tartja be.
Jut eszembe miért is ellenőrizné a rendőr, hogy ki parkol számára tiltott helyen, mikor a mellékelt kép sem példaértékű.
Balesetmentes jó utat mindenkinek.
Üdv: Jóska

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
