Elveszített pénz, elbukott autó

2009.06.15. 11:53

A csúcsról lehet nagyot esni: az Opel Horvath Sopron egyik legsikeresebb autókereskedése volt − a válság előtt. Márkaképviseleti jogát mára visszavonták, utolsó autóeladásait a rendőrség vizsgálja.

A fertőrákosi Hirschler család utoljára 23 éve vett autót, akkor is újat, egy Skoda 105-öst. Ma is bent áll a garázsban, az órája alig mutat többet 50 ezer kilométernél, de a legutóbbi műszaki vizsgán a szakik már azt tanácsolták, ha tehetik, lassan cseréljék le.

Hirschler Éva és mozgássérült fia, Péter, aki egy szociális foglalkoztatóban dolgozik napi 4 órában, nyolc éve spórol az új autóra − soha semmit sem vettek hitelre. Elővigyázatosságukat és kissé talán ódivatú gondolkodásukat mutatja, hogy tavaly télen, amikor kitört a válság, és különböző pénzintézetek csődjétől volt hangos a sajtó, kivették megtakarításaikat a bankból, és otthon, a párnacihában tartották. Aztán tavasszal elkezdtek autót keresni − újat, persze.

Először a soproni Suzuki-kereskedésben néztek körül, de a szalonban nem akadt olyan, alapfelszereltségű Splash, amilyet szerettek volna. Ezért csak egy drágább, igényesebb, jobban felszerelt autót tudtak közelebbről megnézni. Olyat külön kellett volna rendelni, ami Hirschlerék büdzséjébe − kétmillió, akkortájt épp gyorsan értéktelenedő forint − belefért volna. Ráadásul Hirschler Éva hallott a televízióban egy csúnya történetet a budapesti Suzuki Ászról , ezért letettek az esztergomi kisautóról. Átmentek az út túloldalára, a szemközti Opel és Chevrolet szalonba, körülnézni.

És a Chevrolet Horvathnál, a szalon hátsó szegletében ott állt egy sötétkék, háromajtós Aveo, amely az akkor futó akciónak köszönhetően épp belefért. Megtetszett, mert hatalmasra nyíló ajtaján keresztül a mozgássérült, két bottal járó Péter viszonylag könnyen tudott beülni az utasoldalra. A rádióval is hamar megbarátkozott, gyorsan be is állította kedvenc adóinak frekvenciáját. Teljes volt az öröm: ez a konkrét, csillogó autó az övék lehet, pont ez, pont így, nem kell megrendelni és várni a megérkezésére, csak kifizetni és már vihetik − gondolták Hirschlerék.

Persze az öreg Skodát nem számították be a vételárba, mert a kereskedő számára csak nyűg lett volna: értéktelen vacak. Ez ugyan bántotta Hirschleréket, de sebaj, majd meghirdetik, és eladják úgy. Március 11-én kitöltötték a szükséges papírokat, és készpénzben befizették a Chevy teljes vételárát, 1 989 000 forintot. A kerekedés ígéretet tett, hogy a szükséges bürokratikus papírmunkát hamar elvégzik, és pár napon, legfeljebb egy héten belül átadják az autót. Hirschler Éva pedig elkérte a használati útmutatót, hogy addig otthon esténként nyugodtan ismerkedjen vele − az Aveo mégiscsak egy modernebb, bonyolultabb kocsi.

A használati útmutatóból szerzett ismereteket azonban eddig nem tudták hasznosítani Hirschlerék, a Chevrolet Horvath ugyanis a mai napig nem adta át az Aveót. A szalonban eleinte azzal magyarázták a késlekedést, hogy az üzembe helyezés és a névre íratás folyamata a szokásosnál tovább tart. Aztán Hirschler Éva fülébe jutott a városi pletyka, hogy a cég bajban van. Április végére elfogyott a türelmük, és feljelentést tettek a rendőrségen. Apró szerencse a tragédiában, hogy közben nem adták el az öreg Skodát, mert így legalább van autó a háznál.

A történtekről egy olvasónk által beküldött cikkből szereztünk tudomást. A Kisalföld online írása alapján pedig nyomozni kezdtünk. Egyrészt miután a Totalcaron megjelent a márkakereskedések csődje miatt az újautó-vásárlókra leselkedő veszélyeket bemutató cikk, jó pár érintettől kaptam olyan hozzászólást , hogy az egész egy felesleges hangulatkeltés, mert ilyesmi Magyarországon nem fordulhat elő. Másrészt az is felrémlett, hogy évekkel ezelőtt, amikor még viszonylag gyakran jártam Sopronba, mennyire feltűnő volt a magyar átlaghoz képest sok új autó, és a köztük arányaiban sok új Opel. Az Opel Horvath egy gazdag város jól menő autókereskedése − volt, gyanússá vált, hogy a történtekre önmagában nem magyarázat a válság.

Mi történt az Opel Horvath-tal?

A Kisalföld május 20-án megjelent cikkében Erich Horvath, a soproni Opel és Chevrolet Horvath osztrák tulajdonosa még úgy nyilatkozott, hogy „akik befizették az autójukat, hamarosan megkapják azokat, már szállítják a járműveket”. Azt is elmondta, hogy nem kapott hivatalos értesítést sem a rendőrségi feljelentésekről, sem a felszámolási eljárásról, amit a Kisalföld információi szerint a beszállítók kezdeményeztek a cég ellen. Elismerte ugyanakkor, hogy az autóipart sújtó nemzetközi válság miatt vannak gondjaik. „A gazdasági válság okozta nehézségek miatt azt fontolgatjuk, hogy banki segítséget kérünk.”

Erich Horvath megerősítette, hogy felvetődött a soproni szalon eladásának gondolata is. Mint mondja, már vannak érdeklődők, akik megvásárolnák a Győri úti kereskedést. Hozzátette: Ausztriában nyitva vannak a szalonjai, és Sopronban is 25-30 alkalmazottal dolgoznak, a szerviz ugyanis működik.

Sajnos ezekkel a kijelentésekkel akadnak problémák, például hogy május 4-én jelent meg az osztrák sajtóban a hír , miszerint Erich Horvath osztrák cégei fizetésképtelenek, és csődvédelmet kértek. Az 1968 óta Opel-márkakereskedő Horvathnak négy szalonja is működött Burgenlandban: Andauban, Eisenstadtban, Oberpullendorfban és Mattersburgban. Az osztrák csődeljárás 46 alkalmazottat érint, a kinti cégnek körülbelül 7,28 millió eurónyi forrása (adóssága) és mintegy 3,68 millió eurónyi eszköze (vagyona) van. Az osztrák hírügynökségi jelentés szerint a kinti gondok két okra vezethetők vissza.

Egyrészt Ausztriában 2006 óta folyamatosan csökken az Opel piaci részesedése, másrészt a 2008 második felében kitört válság drasztikusan visszavetette az autók iránti keresletet.

Amikor én próbáltam Erich Horvath-tal beszélni, nem volt túl közlékeny. Annyit mondott, hogy a magyar ügyekkel kapcsolatban a soproni kft. ügyvezető igazgatójához kell fordulni. Amikor pedig az iránt érdeklődtem, hogy mi történt, hogyan jutottak idáig, akkor csak egy könnyen félreérthető választ kaptam arról, hogy Magyarországon furcsán működnek a dolgok. Arra már nem adódott lehetőség, hogy az osztrák vállalkozás csődjére is rákérdezzek, mivel idősebb Erich Horvath letette a telefont.

Volt alkalmazottak, ügyfelek és partnerek elbeszélései, valamint városi legendák alapján beigazolódni látszik, hogy a soproni cég gondjait sem kizárólag a válság okozta. Az alábbi sztorit több, egymástól független, de magát megnevezni nem kívánó forrásunk is megerősítette, de azért érdemes fenntartásokkal kezelni. Biztosan valahogy így történhetett, mint ahogy biztosan nem pontosan így.

Tavaly tavasszal a magyar kft. akkori ügyvezető igazgatója felmondott, azzal az elképzeléssel a tarsolyában, hogy saját − Suzuki − kereskedést alapítson, illetve vegyen át. Vitt magával néhány értékesítőt is, de a terv nem sikerült, nem kapta meg hozzá a szükséges hitelt. Távozása után az osztrák tulajdonosok ugyan kineveztek egy új, magyar ügyvezetőt, de gyakrabban jöttek Sopronba, és közvetlenebb irányítás alá vonták cégüket.

Egykori alkalmazottak elmondása alapján korábban havonta átlagban egyszer jött át Erich Horvath, megivott egy kávét, nyugtázta az eredményeket, majd hazatért Ausztriába. Jól ment a bolt, de a haszon nagyobbik részét Ausztriába vitte, a fejlesztéseket hitelből finanszírozták.

Az ügyvezető távozása után, a tüzetesebb ellenőrzés alapján az osztrák tulajdonos úgy találta, volt munkatársai őt bizony korábban meglopták, és ennek a meglátásának hangot is adott. Feljelentés nem született az ügyben, de Erich Horvath vélekedése − amiről utólag és kívülállóként már nyilván nem tudhatjuk meg az igazságot − nem tett jót a cég hírnevének.

Horvath ugyanis odáig ment, hogy cégének megkárosításával kapcsolatban partnereire − elsősorban a finanszírozóira − is gyanakodni kezdett. Sőt, akadt olyan ügyfél, aki készpénzben fizette ki új Opeljét, de egy mulasztás okán a pénztárkönyvből a befizetés tényét nem vezették át a kereskedés mérlegébe. Miután Horvath a mérlegkönyvben észrevette a hiányt, magyar kollégái megkérdezése nélkül, rögtön ügyvédi felszólítást küldött az ügyfélnek, hogy vagy fizet, vagy végrehajtják rajta az autót. Az ilyesmi nem használ az ügyfélkapcsolatoknak.

Mint ahogy az értékesítők távozása is súlyos gondokat okozott, különösen miután balesetet szenvedett, majd szintén kilépett a kereskedés értékesítési vezetője is. Az Opel és a Chevrolet Horvathnak már akkor is voltak nehézségei, amikor kirobbant a válság, ami persze csak tetézte, súlyosbította a problémákat.

Mindez azonban a cég működésén addig nem látszott, vagy csak a bennfentesek tudtak róla, amíg az egyre reménytelenebbül várakozó ügyfelek a soproni rendőrséghez nem fordultak. Az Opel Horvath finanszírozói − a beruházási hitelt adó CIB Bank és a készletfinanszírozó Erste Leasing, valamint az importőr saját pénzintézete, a GMAC Kft. − a törlesztések elmaradozásaiból, illetve a forgalom drasztikus visszaeséséből sejthették ugyan, hogy a soproni cégnek pénzügyi gondjai vannak, de kivártak, amíg úgy tűnt, hogy van remény.

Az importőr például szigorította az alkatrészellátás feltételeit, a soproni szerviz két-három hónapja ugyanis csak azonnali fizetéssel rendelhetett a központi raktárból. Mára azonban megvonták a cégtől a márkaképviseleti jogokat, legalábbis az opel.hu internetoldalon már csak szervizként szerepel az Opel Horvath, és ha egy ügyfél új autót szeretne vásárolni náluk − teljesen korrekt módon − a viszonylag közeli Csornán található szalonba irányítják.

De hogyan folytatódott a Hirschler család története, és mi a helyzet a többi károsulttal? És mit szól mindehhez az importőr? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16