Emigrált márkák

2005.08.19. 09:19

A néphit szerint a japán autó megbízható, a német alaposan össze van rakva, a svéd biztonságos, az olasznak meg lelke van. Nyilván megesik, hogy ilyesfajta általánosságok is beleszólnak az autóválasztásba, pedig manapság egyre gyakrabban előfordul, hogy a német autó valójában soha nem járt Németországban, a japán kocsi pedig nem Japánból származik.

Az autógyártók ugyan nem csinálnak titkot belőle, hogy termékeik jó része az otthontól távol születik, de azért elég ritka, hogy a kereskedésben az orrunkra kötik: a kiválasztott Toyota mondjuk Törökországban készült, vagy hogy leendő Opelunk voltaképpen lengyel gyártmány.

Pontos adatok persze nincsenek arról, hogy a vásárlók hány százaléka áll tovább, ha meghallja, hogy - csak a példa kedvéért - a kiválasztott Honda nem Japánból, hanem Angliából vagy Thaiföldről származik, de találkoztunk már olyan hazai márkaképviselettel, amelyik kifejezetten kérte, hogy ezeket az információkat ne nagyon szellőztessük, így nem alaptalan a feltételezés, hogy a probléma létezik, és nem is nevezhető jelentéktelennek. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a népi hiedelmeknek van-e valami alapjuk, vagy csupán elavult előítéletekről van szó.

A gyártók láthatóan sohasem zavartatták magukat: szinte az iparág megalakulása óta alapítanak üzemeket külföldön. Az idők során változtak a módszerek, a cél azonban mindig ugyanaz maradt: a lehetséges legnagyobb haszon. Régebben elsősorban a szállítási költséget és a vámokat igyekeztek megspórolni, ezért gyakran előfordult, hogy egy-egy nagyobb cégnek minden fontosabb piacon volt valamiféle leányvállalata vagy gyártó partnere. Ebből a szempontból a második világháború után az amerikai cégek játszották a főszerepet Európában.


Fiat 500

Az 1950-es években a Fordnak például Anglia és Németország mellett egyebek közt Franciaországban is saját, önálló fejlesztési részleggel és gyártókapacitással rendelkező leányvállalata volt, de a Chryslernek és a General Motorsnak is több, jórészt önálló érdekeltsége volt a régióban. Ugyanakkor még az európai gyártók sem exportáltak, ha megtehették, inkább a helyi gyártást választották: így készülhetett Fiat 500-as Ausztriában, vagy az Austin Mini Olaszországban. Később, ahogy lassan megszűntek az Európán belüli gazdasági határok, ezek a cégek megszűntek, új tulajdonoshoz kerültek, vagy összeolvadtak, de egyes gyártók nemzeti jellege már ekkor, az 1970-es évek elején jócskán meggyengült.

A gyártás kihelyezésének második hullámát a japán autógyárak offenzívája hozta meg az 1970-es és 80-as években. Európa döntéshozói hamar rájöttek, hogy a távol-keleti autók kedvező áraikkal és praktikus kialakításukkal komoly veszélyt jelenthetnek a helyi autógyártásra nézve. A védővámokkal és a behozatali kvótákkal azonban csak azt érték el, hogy a japánok áttelepítették a gyártást Európába.


Nissan Micra Angliából

A hídfőállás Nagy-Britannia lett, ahol a haldokló helyi autóipar számos szakképzett munkást és kiépített infrastruktúrát hagyott hátra: a Honda, a Nissan és a Toyota a mai napig itt készíti számos nagy sorozatú, elsősorban Európába szánt típusát. Innen származnak például a Nissan Primera és Micra, a Honda Civic csapott hátú változatai, illetve a 3 és 5 ajtós Toyota Corolla és a Toyota Avensis.

Az 1980-as évek vége felé aztán az európai cégek is rájöttek, hogy növelhetik a nyereségüket, ha alacsonyabb munkabérekkel dolgoztatnak. Ekkortájt a diktatúra nyomása alól nem sokkal korábban felszabadult Spanyolország volt a sláger; a Renault, a Ford, az Opel és a Nissan is ekkortájt kezdett itt komolyabb termelésbe. Spanyolországban jelenleg elsősorban kisautók készülnek, például a Renault Modus, az Opel Meriva és Corsa, a Ford Ka, a Ford Fiesta és a Mazda2-es, de itt állítják elő a nagyobb méretű Ford Focus egyes változatait is.

EU-autó

Az egyik legújabb jelenség az európaiuniósítás. Erre a legjobb példa a litván GAZella esete. A GAZ ugye sohasem volt litván, szegény ízig-vérig orosz, a Volga partjáról, az alsóújvárosi Nyizsnij Novgorodból származik. Egyelőre Oroszország nem EU-tagállam, ezért mit csináltak a leleményes testvérek?, összeszerelő üzemet létesítettek az uniós Litvániában, és kijelentették, hogy a Gazella litván jármű. Természetesen ezért egy csomó EU-s alkatrészt szereltek bele, hogy meglegyen a megfelelő európai részarány. Ezért került bele EU-ban gyártott lengyel motor és egy rakás EU-s alkatrész: Bosch üzemanyagrendszer és elektronika, Garrett turbó, Exide akkumulátor, és még ki tudja mi minden. Így lett az oroszból litván teherautó.

Nem sokkal később, a Szovjetunió felbomlását és a csatlósállamok demokratizálódását követően Közép-Európába is megérkeztek az első autógyártók. Lengyelországban az 1970-es évek óta jelenlevő Fiat és az Opel létesített üzemeket, a Szlovákiában a Volkswagen vetette meg a lábát, Magyarországon pedig a Suzuki, az Opel és az Audi rendezkedett be. Ezeket a cégeket elsősorban az olcsó munkaerő, a jelentős kedvezmények, és nem utolsósorban az új piacok ígérete vonzotta a régióba, és a folyamat - az Európai Unió bővítése óta gyorsuló ütemben - a mai napig tart.


A KIA zőldmezős beruházása a Szlovák Zilinában

Az utóbbi öt-hat évben több új gyár építését is megkezdték a környező országokban. A csehországi Kolinban a Toyota és a PSA Peugeot Citroën épített egy közös üzemet, amely nemrég kezdte meg három kisautótípus, a Toyota Aygo, a Citroën C1 és a Peugeot 107-es gyártását, Szlovákiában pedig a dél-koreai Hyundai-Kia és a PSA épít új gyárakat.



Renault Thalia

Valószínűleg még ennél is több autógyár költözött volna Közép-Európába, ha időközben meg nem jelenik egy újabb szereplő a színpadon: Törökország. A török autógyártás korábban levitézlett nyugati típusok készítésére korlátozódott. A legnépszerűbb típusok a Fiat 131-es (Tofas Dogan) és a Ford Taunus némileg átalakított változatai voltak, de az 1990-es évek közepén itt is megjelentek a legnagyobb autógyártók; a Renault, a Ford, a Fiat és a Toyota is innen látja el egyes típusaival egész Európát. Innen származik például a Ford Transit/Tourneo Connect típus, a Toyota Corolla Verso , illetve a Corolla kombi, de az utóbbi évek magyar slágerterméke, a Renault Thalia is.


Ahogy az eddigi - korántsem teljes - felsorolásból is látható, Európán belül is nagy a zűrzavar, és még meg sem említettük a Hollandiában gyártott Mitsubishi Coltokat, a francia Toyota Yarisokat, a belga gyártású Fordokat. Ráadásul nem egyszer előfordul, hogy egy-egy gyártó más kontinensről hoz autókat Európába. Így kerül a VW Bogár Mexikóból, a BMW X5-ös és a Mercedes ML az Egyesült Államokból, a Mitsubishi L200 és a Honda Jazz Thaiföldről az itteni autókereskedőkhöz.


Toyota Corolla törökből

Persze így is vásárolhatunk Japánban készült japán autót, Németországban összeszerelt német kocsit, Olaszországi olasz autót vagy egy minden ízében francia összeszerelésű franciát. Még mindig vannak ilyenek bőven, de egyrészt az alkatrészek ettől még simán származhatnak olyan beszállítótól, amely éhbérért dolgoztat Kínában, Törökországban vagy Magyarországon, másrészt az összeszerelést is végezhetik vendégmunkások, így ez sem jelent garanciát semmire.

Ráadásul a megbízhatósági statisztikák alapján úgy tűnik, az autók minősége és a gyártás helye közt alig van összefüggés. Az ilyen listák élén rendszerint japán gyártók neveit találjuk: a különféle meghibásodási adatok alapján úgy tűnik, a Toyota, a Mazda, a Honda és a Nissan típusai romlanak el a legritkábban, pedig autóik jelentős részét túlfizetett, erős szakszervezetekbe tömörülő és híresen trehány angol munkások csavarozzák össze. (Ámbár a japán típusok szerelői előszeretettel kárognak a nem japánban gyártott autókra, érezhetően gyengébb minőséget emlegetve - de ez a statisztikákban kevésbé látszik. Ott ugyanis az európai japán is japánabb az európainál.)


Ha maradunk az általánosításoknál, és megnézzük, hogy a brit munkások mit műveltek a saját autóiparukkal (az MG-Rover csődben, a Lotus a Protoné, a TVR orosz, a Bentley a Volkswagené, a Rolls-Royce a BMW-é), és mit művelnek most is például a Land Rover üzemében - a drága és híres angol terepjárók az emlegetett megbízhatósági listák sereghajtói már évek óta -, akkor ez egész lehetetlen helyzetnek tűnik. De ugyanezzel az erővel megemlíthetnénk a megfelelően összerakott francia Toyota Yarisok és a szalonból kifele jövet alkatrészeket potyogtató egyéb francia modellek példáját, ami ugyanarra a következtetésre vezet.

Számít, hogy hol készült?

Némi spekuláció után arra juthatunk, hogy a gyártás helyénél sokkal lényegesebb az adott autógyártó vállalati kultúrája: a dolgozók megfelelő motivációja, a jó vagy rossz minőségbiztosítási rendszer, az üzem korszerűsége, és persze az is, hogy az autó, amely az adott üzemben készül, mennyire átgondolt, jó konstrukció.

Az oldalról ajánljuk

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

1 órája
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16