Hotrod Tomival a 11. Motorépítő bajnokságon találkoztam. Rendkívül szórakoztató akcentussal beszéli a magyart, kicsit mint mikor a Markos-Nádas parodizálja az amerikai turistát; így tud hosszasan szónokolni a hotrodkultúráról. Meghívott, ha egyszer ráérek, nézzem meg a műhelyt.
Kápolnásnyék határában pünkösdkor teljes a fájront, csak a főnök jött be a jókora zöld csarnokba, és időnként benéz a szomszéd, meg egy félmeztelen, kigyúrt illető bringával. Plusz két talált kutya, akikben az optimista becslés szerint legalább 20-25 százalék pitbullvér is csörgedez. A benti rend és tisztaság idősebb Paul Teutult is kielégítené, talán csak a szétszórt vasak miatt ordítozna egy kicsit. Aztán belátná, hogy azok igazából tematikusan csoportosított alkatrészek, és inkább visszamenne az irodába kávézni. A bejáratnál egy rakás epedás ülésváz, aztán Karcsi bácsi, akit állítólag ismernem kéne, de nem, szóval az ő Thunderbirdje. Kicsit beljebb egy bordó, már a tepsiérában fogant Buick, aztán lassan meglátjuk a borzalmakat.
Egy hotrodépítő műhely, már ahol eredeti alapokkal dolgoznak, elég rozsdatemetős tud lenni, még akkor is, ha egy-egy váz mellett halomban állnak az eredeti alkatrészek. Sőt, így még szomorúbb: úristen, egy autóból ennyi maradt. Az igazi hotrodok a 30-as évek amerikai autóból készültek, amiket én nem tudok megkülönböztetni, de talán majd ezután.
A lealapozott nagyorrú például egy 1948-as Ford kupé. Hatszemélyes, elöl három, hátul három, a modern egyterűekkel, Honda FRV-kkel, Fiat Multiplá kkal volt párhuzam természetesen olyan ízléstelen, amilyen idióta. A napfénytetős, csődtömegnek látszó tárgy, melyre a mókás kedvű dolgozók kis piros KIÁRUSÍTÁS táblát raktak, az egyik legnagyobb kincs. Az 1936-os háromablakos kupé értékét az adja, hogy abban az évben utoljára gyártott a Ford háromablakos kupét. Nagyszerű, milyen gyorsan ki tud alakulni a sznobéria, ahogy Tomi ezt kimondta, máris úgy éreztem, képtelen lennék egy kevésbé menő ötablakossal együttélni.
Tominak szerencsére a csarnok átellenes sarkában van egy ötablakos, 37-es kupéja is, az összehasonlítás végett. Tényleg, mit nem mondjak: ég és föld. Muhaha. Ugyanakkor egy teljesen új haszonnövény meghonosítása vállalkozókedvet, kitartást és találékonyságot igényel. Ausztrália első telepeseinek is évekbe került, mire rájöttek, hogy új hazájukban nem szar a föld, egyszerűen ki kell találni, mi szereti. És aztán pár évtized alatt az ország jelentős exportőr lett szőlőből és citrusfélékből.
Hasonló elhivatottsággal érkezett Hotrod Tomi (Bujna Tamás), hogy Magyarországon meghonosítsa a hotrodkultúrát. Meglepetésemre nem Amerikából, hanem Ausztráliából, ahová még első születésnapja előtt került. Így viszont vicces kiejtése egészen más dimenzióba kerül: csoda, hogy egyáltalán tud magyarul, és a helyében pl. valószínűleg csak néhány káromkodást tudnék. Canberrában és Perthben élt, végül, tavaly novemberben természetesen nem annyira a honvágy, mint magyar felesége hozta haza. Neki hiányoztak a magyar gyökerek, Tominak meg itt egy pompás cselendzs, feltörni a hotrodilag szűz ugart.
Viszont Ausztrália hotrodban Amerika után rögtön a második helyen áll. Tomi, aki eredetileg karosszérialakatos, de volt már néhány díjnyertes festése is, 35 évig készített hotrodokat, a restaurálások mellett átlagosan évi kettőt. Mindezt nagyjából egyedül. Ahhoz képest itt a Velencei-tó közelében alaposan bekezdett, kilenc dolgozója van a műhelynek. Mivel szakirányú hotrod-tapasztalata nem is nagyon lehet senkinek, maga tanítja "a gyerekeket", ami talán rájuk is fér, mert én eddig magyar építőktől csak azt hallottam, lehetetlen normális munkaerőt találni.
- Szerencsém volt, hirdetést adtam fel a Fehérvári Hírlapban, és
egyből öten jelentkeztek. Aztán keringett egy kicsit az információ, és
hamar összejött a létszám. Az egyik gyerek például olyan szépen
hegeszt, hogy...
- Mutass egy hegesztést!
- Hát várjál csak, tessék - mutat a szürke 1940-es Chevy kupéra.
- Ez itt?!
- Igen, mondjad, hol lett hegesztve.
Tényleg nem látok sehol varratot, mintha hibátlan lenne az
ablakkeret, csak az anyag túl világos.
Tomiban az a legszebb, hogy nem rejtegeti az információt, például minden kérdésre azonnal válaszol, minden technológiát megmutat, ilyet műhelyben ritkán látni. A tetőlevágók fő trükkje, a víz alatti üvegflexelés szóba se kerül, hiszen ebben az időszakban még bőven csak síküvegből készültek a szélvédők, de egyetlen kérdésemre se kezdett zavaros kormozásba és rejtelmes hümmögésbe.
A veteránautós szövetségen (MAVAMSZ) belül megalakította a hotrod szakosztályt, és ezúton is üzeni mindenkinek: ha hotrodokat szeretnének építeni, kérdezzék nyugodtan, mindenben segít. Kinevelni a konkurenciát számomra maga az öngyilkos piaci stratégia, de Tomi azt mondja, 35 év szakmai tapasztalata van, azzal nehéz felvenni a versenyt. És ha tényleg beindul Magyarországon a hotrodkultúra, az mindenkinek jó.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
