Az autóipar markában vagyunk. Ahogy fütyül, úgy táncolunk. Ránk erőltethet bármit, és elveheti, amit megszoktunk.
Képzeljük el, hogy valaki piacra dob egy olyan cipőt, amelyik szorít, meleg és olyan széles, hogy csak terpeszben lehet járni benne. Viszont jól néz ki, beépített ventilátor hűti, és kiválóan mássza a legmeredekebb szirteket. Megvennénk? Nem, akkor sem, ha tudnánk, hogy ilyet hord Beckham, és a cipőipar fennállása óta ez a legmodernebb konstrukció. Engem még az sem hatna meg, ha magától kúszna fel a Himalájára, mert gyalogszerrel megtett lépéseim 99,9 százalékát a főváros sík - bár repedezett - aszfaltján teszem meg.
Autósként viszont deaktiválódik agyunk racionalitásközpontja, és dalolva sétálunk az autógyárak agymosó részlegei által épített elefántcsapdákba. Zokszó nélkül tűrjük, hogy elveszik tőlünk, ami jó, és helyette kényelmetlen, drága, és sokszor veszélyes megoldásokat kényszerítenek ránk. Nincs még egy iparág a világon, ami a rosszat ilyen zseniális ügyességgel süti el a bamba vásárlóinak, miközben nemcsak a zsebeit forgatja ki, hanem évekre a bankok foglyává teszi.
Lázadni persze lehetne, de valamiért nem lázadunk. Elfogadjuk, hogy legújabb évjáratú autónkban olyan kompromisszumok tömkelegével kell élnünk, amiből negyedszázada akárcsak egy is eladhatatlanná tett volna egy típust. Nem emlékszünk már? Rezisztensekké váltunk? Vagy vakokká? Az ördög tudja.
Talán még nem késő, ezért most sorra vesszük az elmúlt évtizedek legnagyobb autóipari gaztetteit. Persze nem lesz itt minden, és nem minden, ami itt áll, bosszant mindenkit. Azért csak olvassák el, és gondolkodjanak egy kicsit. Ha van kedvük, utána lázadjanak.
Vízszintes övvonal
Az egészet valamikor a nyolcvanas évek elején cseszték el. Addig egy autó eleje és háta nagyjából egyforma magas volt, a kölykök még ma is olyat rajzolnak három évesen. Aztán jött a szélcsatorna és az idióta szemüvegkeretes dizájnerek hatalomra törése. Persze racionális indokot is előrángattak: nagyobb lesz a csomagtartó. Az eredmény az ék formájú autó lett, ami sokak szerint szép, csak egy alapvető hibája van: nem lehet belőle kilátni. A régi autóknál pontosan lehetett látni, hol a kocsi vége és a mögöttünk parkoló autó. Egy mai autóval - az Alfa 156-ostól a Mercedes S osztályig - az égboltot fürkészhetjük a hátsó ablakon keresztül, és megpróbálhatunk érzésre parkolni. Vagy rendelhetünk tolatóradart, jó sok pénzért.
Elefántfülablak
Ajtó becsuk, kulcs elfordít, elefántfül kinyit - ez volt apám indítási rituáléja a hetvenes években, amíg Volkswagen 1600 TL, később pedig Zsiguli állt a Belgrád rakparti házunk előtt. Nagyszerű dolog volt a háromszög alakú ablakocska, huzatmentesen lehetett szellőztetni. Elfordításának szögével lehetett szabályozni a beáramló levegő mennyiségét, és mivel nagy keresztmetszeten áramoltatta a levegőt, gyorsan át lehetett szellőztetni az utasteret. Aztán kitalálták, hogy rontja a légellenállást, és az ívelt oldalüveg elterjedése is megpecsételte a sorsát. Persze van helyette pótlólagos megoldás: légkondicionáló, jó sok pénzért.
Meredek szélvédő, egyenes oldalablakok (szedánban)
Vajon miért lett olyan népszerű a légkondi az utóbbi évtizedekben? Nem bírjuk már úgy a hőséget? Esetleg melegebbek lettek az autók? Az első kérdésre csak sejthetjük, a másodikra tudjuk is a választ. A bizonyosságot a szögmérő és a centiméter használata hozza meg. A jobb légellenállás érdekében ugyanis módszeresen tönkretették az utastér klímáját, és az árnyékos kabinból izzasztó üvegházat csináltak. Először csak a szélvédőt döntötték egyre erősebben, aztán elkezdtek ívelt oldalablakokat használni.
Az üvegfelületek óriásira nőttek, a tető viszont szinte zsebkendőnyi méretűre csökkent. Ha felülről megnézünk egy mai autót, a tető fém felülete jóval kisebb a karosszériához képest, mint a harminc-negyven éve épített autókon. A nap szinte akadálytalanul süt az utastérbe, felforrósítva a műszerfalat és az üléseket. Erre is van - persze közel sem tökéletes, viszont drága - megoldás: a légkondicionáló és a hővédő üveg.
Meredek szélvédő, egyenes oldalablakok (kabrióban)
Nyitott autót azért veszünk, hogy körülöleljen bennünket a természet. Illetve ezért vettünk, a döntött szélvédő előtti korszakig. Manapság a tömeggyártók csak nevetséges kabriókat kínálnak, melyeknek felső szélvédőkerete erősen hátranyúlik. A kabrióérzést adó látószöget szinte kitakarja a vastag szélvédőkeret, a szem ugyanazt látja, mint egy zárt szedánban. Akinek ez nem tetszik, annak nemrégiben elkészítették a - például az Astra GTC-hez rendelhető - panorámaszélvédőt. A pillantás útját nem állja semmi, viszont a szél sem fúj. Lábmosás gumicsizmában.
Otthon cserélhető fényszóróizzók
Az autósiskolában még kötelező tananyag, pedig az autók nagy részénél már kivitelezhetetlen a saját kezűleg végrehajtott izzócsere. Ehelyett szépen be kell gurulni a márkaszervizbe, ahol egy Focus esetében 6000 forintért cserélik ki az autósboltban ezresért kapható izzót. És még nem is a pofátlanul magas összeg vagy a feleslegesen elpocsékolt órák jelentik a legnagyobb bajt. Hanem hogy egy kiégett bal oldali tompítottal közlekedő autó igazi veszélyforrás.
Az autógyárak milliárdokat költenek a legmodernebb balesetmegelőző rendszerekre, közben pedig a legalapvetőbb biztonsági szempontokat hanyagolják el. Gondoljunk csak bele. Családdal, csomagokkal ki éjszakázna csak azért az autóban, vagy egy szállodában, hogy másnap reggel a szervizben kicseréltethesse az izzót. Senki. Inkább mindenki továbbhajt, vállalva a veszélyt. A felelősség persze az övé, nem a konstruktőré.
Tartós fényszóróizzók
A múltkor bementem a Miskey autósboltba. Szeretek oda járni, még nem mondtak nemet semmire. Adtak már raktárról az 1967-es amerikai Fordomhoz ablaktörlőlapátot, és a Verhovinámhoz is találtak benzincsap-tömítést egy kék ládikóban. Szóval bízom bennük, ezért megkérdeztem, tudnak-e olyan H7-es halogénizzót adni, ami sokáig nem ég ki. Az eladó fájdalmasan rám emelte tekintetét és így fakadt ki: "Nem uram, nem. Ez ugyanis egy elcseszett konstrukció, mindig kiég. Próbáltuk már a legjobb márkákat, azok sem bírták tovább, mint az olcsóbbak. Bezzeg a H4-es annak idején! Azt csak akkor cseréltük, ha már untuk. De ezek..."

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
