Jártam én már Lappföldön, a Skoda Octavia 4x4 bemutatóján. Lappföld tud valamit, mert bár eddig a lappok fő nemzeti kincse a rénszarvas volt, most e mellé felzárkózott a hideg is. A Skoda a Lappföld Finnországba átnyúló részén tesztel, a BMW a svéd Lappföldön, Arjeplogban.
Mit keres a BMW a sarkkörnél? Aki utoljára a hatalmas BMW-kampányt látta – arról szólt, mennyire okos dolog a hátsó kerekeket hajtani – kicsit le van maradva. A BMW ugyanis időközben meglátta a fényt. Összkerékhajtás! Volt már régen is összkerekes BMW, 1985-ben a 325 ix, de az inkább még csak egy kósza kísérlet volt, hiányzott mögüle a trend.
Hogy miért vártak mostanáig a 4x4-es tömegtermeléssel, nagy kérdés, hiszen az európai luxuspiac nagy részén eddig is kemény telek voltak, és a hó BMW-vel szívás. Főleg, ha valaki a családját fuvarozná, és nem esti csapatásra indul a visegrádi szerpentinre leharcolt, hűséges játszóautójával.
Mostanra viszont divat lett az összkerék, ami ugyanolyan nehezen indokolható, mint az, hogy miként jön divatba a lambadaszoknya, a bokszolócipő vagy a westerncsizma. Érdemi klímaváltozást nem érezni, de valószínűleg, ha már az ezredforduló a nagy SUV-ébredés időszaka volt, szélesebb körben is elterjedhetett, milyen jó is a 4x4, akár klasszikus szedánba vagy kombiba is.
A BMW mindkét divathullámot sikeresen lovagolta meg. Lett a nagy X5-ös, aztán van kompakt SUV-ja is, és az X3-as után az xDrive néven szabadalmaztatott összkerékhajtási rendszer átszivárgott a sima 5-ösbe, és már a 3-asba is. A sajtótájékoztatón a kanadai kollégát erősen firtatták, lesz-e összkerekes 7-es is, de csak értetlen hümmögés volt a válasz. Titok? Vagy ők se tudják?
4x4-ben odáig vitte a BMW, hogy a prémium szegmens első számú összkerekes gyártója lett. Persze, az embernek mindig meg kell találnia a megfelelő vetélytársakat, hogy első lehesen, de a tény, az tény. 2005-ben több mint 1,1 millió összkerékhajtású autót adott el. Az alpesi régióban, úgymint Olaszország, Ausztria és Svájc megfelelő területei, sokkal több összkerekes BMW-t adnak el, itt kombi 530d-ből 80 százalékban fogyott a 4x4-es változat. A prémium szegmensben komolyan veszik a fejlesztést, ahhoz pedig kell egy állandó sarkköri létesítmény.
Arjeplogban, a sarkkörtől 56 kilométerre délre például novembertől áprilisig lehet befagyott tavakon tesztelni. Érdeklődtem egy lapp részarvastartótól, ő is megerősítette, hogy a tavak májusban kezdenek felolvadni. Áprilisig vagy egy méter vastag a jég, még a kamionokat is elbírja.
Téli körülmények az Alpokban is elérhetők – bár fogalmam sincs, konkrétan hogyan és mit tesztelnek, mert mérnökök még nincsenek Arjeplogban –, de a teszteléshez fontos, hogy hosszasan egyenletes legyen a hőmérséklet. Ezért az Alpokban gyakran éjszaka tesztelnek, mert ott nagyobb a nappali hőingadozás. Itt Arjeplogban tényleg nem vész; hiába süt a nap, reggeltől estig, nagyjából konstans a -6, -7 fok. A népsűrűség kicsi, 3300 lakos belgiumnyi területen, nem fog kiborulni a szomszéd az egész napos motorhangtól, gumisurrogástól.
16 millió euró, tíz hónap építkezés, 3,2 kilométernyi fűtött pálya, hogy legyen mindig száraz aszfalt, és 1,8 kilométernyi hűtött. Hogy a jég tovább tartson, meg hogy könnyebb legyen a féloldalasan jeges, diffizárpróbáló útfelület előállítása. Meg külön nagy közúti jégkockák az osztómű elölről hátra, hátulról előre osztogatásának teszteléséhez.
Jókora hangárok több mint negyven autónak gázelszívókkal, hogy lehessen odabent motort melegíteni, meg a finomhangoláshoz járatni. Saját benzinkút, mosó és a BMW hidrogénhajtás-programjához való töltőállomás adja nekik a komfortérzetet.
Fogalmam sincs persze, miért pont most, március 20-án adták át, hiszen maguk a mérnökök csak ősszel jönnek, addig csak üres laptopdokkolókat látni a kihalt irodákban. A nagy nemzetközi bemutatót még értem, hiszen most Kanadától Oroszországig híre megy az új tesztközpontnak, ahol a BMW összkerékhajtást tesztel, ami a tudat alól észrevétlen beszüremkedve és a pszichén elhatalmasodva bizonyos idő után BMW xDrive-janicsárt farag a gyanútlan prémiumvásárlóból.
Más értelme nem volt. Na jó, persze, volt, mert naphosszat csapatni befagyott tavak jegén nagy öröm, de én nem egészen erre számítottam. Szerettem volna valami igazi, tudálékos mérnökdumát hallgatni a teztelés folyamatáról. Hogy de most tényleg, kimegyünk, csapatunk, aztán azt mondom, Günther, ez az X3-as tolja az orrát, ja?
– Hmm – mondja Günther, behúzunk a hangárba, a fedélzeti laptop adatait áttolja a központi szerverre, tán Münchenbe is megy email. Aztán grafikonok futnak, meg számoszlopok, amikből egy kukkot sem értek húsz perc magyarázat után sem.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
