Néhány éve még tesztelni is csak pár órára adták oda, akkor is kötelező gyári sofőrrel. Úgy kellett kikönyörögni alóla, hogy írhassunk valami vezetési benyomást a cikkbe… Most meg egy kis horpadás miatt szétbontják? Rossz korba születtem, biztos vagyok benne.
Beismerem, egyszerű gyerek vagyok, ha akarják, nevezzenek őskövületnek. Nekem névként borzalmasan cseng a „T-Mobile Rúzsa Magdi-koncert”, rettenetesen furcsának érzem, hogy Pepsi Szigetnek hívják a Sziget Fesztivált, és abszurdnak érzem a Samsung Operabált. Tudom, szükség van a hirdetőkre, mi aztán tényleg kizárólag belőlük élünk. Hirdető nélkül nem lenne fizetésem, fizetés nélkül éhen halna a családom, sőt, talán még a veterános projektjeimet sem tudnám befejezni. Értem én, a pénz fontos, minden attól működik.
De nem mehetek el szó nélkül amellett, ami az autóiparban zajlik, mert ha ebben az irányban haladnak a dolgok, a Tíz év múlva tízéveset cikksorozatunk teljesen értelmét veszti. Tudniillik tíz év múlva a tízéves autók fenntarthatatlanok lesznek. Már most is gyakran azok. Nem lesz olyan, kicsit karcos, hámló kormányú, de a kilométereket egészségesen gyűjtő, '95-ös Audi A4-es, amilyennel most jár a kedves olvasó, mert csak a fenntartása többe kerül majd, mint venni valami vadi újat, és fizetni a részleteket. De az ütni-vágni való, nyolcéves Ford Focus is a múlté lesz, Mercedest pedig végképp csak a tündérmesékben hívők vesznek majd a használtpiacon.
Ha egy modern autóról lejár a garancia, el kell adni, ezt minden újautó-tulaj tudja. Hiszen akkor a nagy kiadásokba már a második, harmadik gazda szalad bele, és az kit érdekel? A kocsi ekkor még viszonylag fiatal, tehát ér valamit, emiatt viszont a bontóban sincs hozzá alkatrész. Ám ekkor már olyan dolgok mennek rajta tönkre, amelyek javíttatása százezreket, olykor milliókat emészthet fel. Néha csak egyszerű, külső, olcsónak tűnő berendezések. De ezeknek az ára is horrorisztikus lehet.
Úgy alakult, hogy az üzleti partnereinknek küldendő, hagyományosan házi készítésű képeslapunkhoz hálás témát sikerült kiötölnünk: a TC gárdája lopjon széjjel egy autót. Az autó megszerzésével Karit bíztuk meg, mint mindig. Azonkívül, hogy a TC oszlopos szerzője, Kariról annyit érdemes még tudni, hogy mestere a gordiuszi csomó átvágásának. Kari természetesen bármikor tud szerezni egy tökéletesen ízléses, karácsonyi Totalcar-üdvözlőlapra való bálna-Mercit, amit aztán kedvünkre ál-szétbonthatunk. Natürlich.
Összeállt a csapat, akkor már mindenki egy hónapja növesztette a bajszát, a csajok hetek óta válogatták a látványból legkevesebbet kitakaró ruhadarabjaikat. Kari vezényszóra begurult a fotós optikája elé a bálna-Mergával. Nem is akármilyennel, hanem egy fullos, ajtókat motorral behúzós, DVD-s, tizenkét hengeres S600-zal, minden hoch-Bálna legüberebbikével. Körbejártam; egy rohadás, karc, meggyötört felni nem volt rajta, még a vizsgája is érvényes. A motorja meg susogott, mint mezőn a tavaszi szellő.
Normális esetben ilyen autóhoz közel sem merek menni az utcán, nehogy egy óvatlan lövedék eltaláljon, esetleg valami tűzijáték éppen akkor pukkanjon alatta nagyot. „A fiúk azt mondták, nyugodtan szereljük, úgyis mindjárt szétbontják”, én meg kis híján rosszul lettem. Ezt az álomautót? Néhány éve még tesztelni is csak pár órára adták oda, akkor is kötelező gyári sofőrrel. Úgy kellett kikönyörögni alóla, hogy írhassunk valami vezetési benyomást a cikkbe. Most meg egy kis horpadás miatt szétbontják? Rossz korba születtem, biztos vagyok benne.
Később egy Mercedes-szerelő barátommal, Istivel találkoztam más ügyből kifolyólag. Éppen egy frissen vásárolt R129-essel (hatalmas, kétüléses kabrió-Mercedes, alig egy évtizeddel ezelőttről) érkezett a Keleti pu. parkolójába. „Nem volt egészen hárommillió, szervizkönyves, nézd, még a pótkereket sem tették rá soha” – dicsekedett. Nem szeretem a típust, de az állapot valóban lenyűgözött, az összeg pedig egyenesen fejbekólintott. Valami jobban felszerelt Swiftecske áráért a világ egyik legkívánatosabb nyitott kétülésese? Végképp kezdtem úgy érezni, elmegyógyban a helyem.
Elmeséltem neki a szétbontásra ítélt bálna-Mercit. „Hát persze. A tulaj felvette rá a biztosítási pénzt, a romot meg átpasszolta a Merci-bontósnak, akinél fotóztatok. Egy ilyen Bálna egyben eladhatatlan. Ha csak kicsit is törött, maximum öt kilót (500 ezer Ft) ér. És senki nem vesz egy százezrekért átíratandó, húsz litert fogyasztó, két és fél tonnás tankot. Pár évvel ezelőtt a szotyolaárusok még belevágtak, de már ők is megjöttek ebből. Nem bírták, hogy kéthavonta otthagytak negyedmilliót a Kárpát utcában (a Mercedes-Benz hivatalos szervize a budapesti XIII. kerületben), ha járni akartak vele. A Bálnával, különösen a nagy benzinesekkel már mindenki megégette magát, a presztízse meg nulla. Abszolút piacképtelen, mi is már szétbontjuk ezeket. De ne hidd, hogy az én SL-em sokkal jobb lenne, azt se lehet ám fruttiból fenntartani.”
Hogy költsük a vételár többszörösét használt Mergánkra?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Események
Ünnepeljük együtt az európai autókat, gyere te is a 45. Parkoló Parádéra!
Ne feledd: május 4-én Parkoló Parádé, aminek a tematikája az európai autógyártás.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
