Az autók elnevezése nem könnyebb feladat, mint amikor egy családban nevet keresnek az újszülöttnek. Az autóiparban is sokan dolgoznak, hosszú időn keresztül, hogy megtalálják a tökéletes nevet.

Az emberek elég nehéz feladatnak élik meg a névadást. Aki a gyerekének keres nevet, az igyekszik elkerülni, hogy társai később furcsa neve miatt gúnyolják gyermekét. Aki a házi kedvencét kereszteli el, az gyakran a lehető legjobban kimondható nevet keresi. Míg az autótulajdonosok két csoportra oszlanak – legalábbis a Popular Science (Popsci.com) portál összeállítása szerint.
Az egyikhez azok tartoznak, akik szerint bűn nevet adni a járgánynak. A másikba azok, akik autójukat is elkeresztelik. A nagy kérdés az, hogy egy autó típusának elnevezése befolyásolhatja-e piaci sikerét vagy sikertelenségét? – tette fel a kérdést a lap.
Az első buktatóra mindjárt ennek a hírportálnak a rövidített neve: Popsci mutat rá. Ami az egyik nyelven semleges tartalmú, a másikon érdekes jelentést hordozhat. Például a Chevrolet Nova típusról azt tartják, hogy az elnevezése miatt volt sikertelen a spanyol nyelvű dél-amerikai országokban. A Nova ugyanis úgy érhető spanyolul, hogy „no va”, ami azt jelenti: „nem megy”. A nyelvészek vitatják ezt az értelmezést, ám ettől még ez a magyarázat makacsul tartja magát.
Az egyszerű módszerektől a bonyolultakig terjednek a névadási forgatókönyvek
Az autótípusok névadását – szemben a magánemberekkel – bizottságok végzik hónapokon át tartó munkával. „Egyszerű" a dolguk, ha csak arról kell dönteniük, milyen betűt használjanak. A Mercedesnél A-tól S-ig terjed a skála, ám itt is többről van szó, mint puszta karakterekről. A marketingesek egyik alapszabálya szerint ugyanis még ezeknek is mondaniuk kell valamit.

Az S-osztály például a Sonderklasse szóra utal, ami „különleges vagy speciális osztályt” jelent. Az egyes betűket egészíti ki három szám plusz rövidítések, aminek eredményeként a német autógyártónak sikerült meglehetősen hosszú, kódszerű névvel ellátnia egyes modelleket. Például a Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic. A tesztelők szerint az a lényeg, hogy jó vezetni ezt az autót, a nevét el lehet felejteni.
Jessica Fini, a Honda amerikai érdekeltségének kommunikációs szakértője elmesélte a portálnak, hogyan megy a névadás náluk. Az új típusok piaci bevezetése előtt szétküldik az autó leírását a cég marketingeseinek, pr-osainak és értékesítéssel foglalkozó munkatársainak. Ezzel elindul egy több héten át tartó ötletroham, aminek eredményeként megszületnek a névjavaslatok. Ezekről szavaznak, majd az első három a jogászok elé kerül. Az ő dolguk, hogy kiderítsék, nem foglalt-e már a név, és nem jelent valami csúfságot valamilyen idegen nyelven.
Nem mindig jön össze a mutatvány a Hondánál sem. Ott az Európában is forgalmazott e:Ny1, amit íenvájvánnak kell mondani, ez pedig nem könnyű feladat.
Átnevezi hülye nevű villanyautóját a Honda
Az e:Ny1 nem tartozik a legkönnyebben kimondható típusjelzések közé.
A HR-V tisztán elektromos tesója a közeljövőben kap egy modellfrissítést, és ezzel együtt egyszerűsítenek a nevén is. Az indok pontosan az, amit gondolnánk: az eredeti verziót túl nehéz volt kiejteni.
Mi minden lehet egy-egy autótípus neve mögött?
Fini ezután adott egy kis betekintést a Honda névadásába. A Prologue a japán gyártó egyik első tömegautónak szánt elektromos autójának neve. Arra utal, hogy ez a típus a kezdet, a többi jön utána. A Passport SUV neve az utazásra, a kalandra utal, hiszen ahhoz útlevél kell. A CR-V egy rövidítés: Comfortable Runabout Vehicle, amit lehet úgyis átültetni magyarra, hogy kényelmes, csavargásra való járgány.

Hasonló a helyzet a Toyota RAV4-gyel. Ez azt jelenti, hogy Recreational Active Vehicle négykerék-meghajtással. A Lexus RX egy Radiant Crossover (X), azaz egy vibráló autóról van szó, akármit is jelentsen. A Crown története egyszerű: lefordították a japán kamuri szót, ami koronát jelent.
A Hyundai szereti használni autói nevében az N betűt, mert ez részben a cég Namyangban lévő kutatási és fejlesztési központjára, részben a németországi Nürburgring verseny- és tesztpályára utal. Az Elantra nevének gyökere az elan, azaz az energia szó. A Sonata a zenei harmóniára utal. A Santa Fe, a Tucson, a Kona a kalandot kereső életstílusú vásárlókat akarja táncba vinni. A cég villanyautóinak nevében lévő Ioniq az ion és a unique (egyedi) összevonásából származik.

Egyedi történet a Lamborghini névadása, ugyanis ennek a márkának a típusai mind az élet-halál harcra kész bikákra utalnak. A Miura a harcra tenyésztett spanyol bikák neve. A Murciélago egy olyan bikára utal, aki állítólag túlélt 28 karddöfést a testén. A legújabb modell egy harci bikáról, a Temerarióról kapta a nevét, ami azt jelenti, hogy vad és bátor.
Kicsi, de gonosz – Márkanév és logótörténelem A-tól C-ig
Sorozatunkból kiderül, miről kapták a nevüket az autómárkák, és milyen szimbólumokat rejtenek az emblémáik.
Bónusz - autónevek magyar fordításban
Korábban összegyűjtöttük az autónevek helyes kiejtését, majd a Totalcar egyik olvasója, a műszaki fordítóként dolgozó Dániel még évekkel ezelőtt készített egy mókás összeállítást, amelyben az autóneveket tükörfordítással ültette magyarra. Jó szórakozást kívánunk hozzá!
Autónevek magyarul I.
Az olvasó dolgozik, mi szakadunk. Autónevek fordítása AstonTavi Barnától a Piros Fejű Kovácsig.
AC 289 - Autószállító 289 Köbhüvelyk
Acura NSX-R GT - Ponto Új Sportkocsi Kísérleti - Verseny Nagy Túraautó
Alfa Romeo 8C Competizione - Névtelen Lombard Autógyár Romeo 8 Henger Verseny
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4 Sky View - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Brera 3,2 Liter V Elrendezés 6 Henger JTS 4 Kerék Hajtás Ég Látvány
Alfa Romeo GT V6 3.2 24v Sport Technical Kit 3 - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Nagy Túraautó V Elrendezés 6 Henger 3,2 Liter 24 Szelep Sport Technikai Csomag 3
Ascari KZ1 - Ascari Fekete Miklós 1
Ferrari 246 Dino GT - Kovács 24 Százköbcentiméter 6 Henger Frédi Nagy Túraautó
Ferrari 250 GTO - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 250 Testa Rossa - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Piros Fej
Ferrari 288 GTO - Kovács 28 Százköbcentiméter 8 Henger Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 308 GTS Quattrovalvole - Kovács 30 Százköbcentiméter 8 Henger Nagy Túraautó Rakonca Négyszelepes
Volkswagen Beetle - Népautó Bogár
Volkswagen Golf R32 - Népautó Ütő R 32 Századliter
