Irtózatosan sok pénz érkezik a magyar lakosság egy részéhez 2025-ben. Kérdés, hogy ebből mennyi megy fogyasztásra, azon belül pedig mennyi az idén egyébként két számjegyű növekedést elérő újautó-piacra.

Bár a komplett idei évre vonatkozó autópiaci számokra még várni kell január elejéig, a legfontosabb tényezők már az eddig megjelent adatokból is láthatóak.
Végtelenül leegyszerűsítve a reexport torzító hatásával együtt számolva január és november között közel 110 ezer új autóra került rendszám Magyarországon, ez 10 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten. Az év során voltak éves összevetésben komoly visszaeséssel és jelentős növekedéssel zárult hónapok.
Öt év alatt eltűnt a magyar újautó-piac ötöde, de most végre szemmel látható a bővülés
A részletes adatokból kiderülnek a rangsorok, meg az is, hogy mely márkák értek el több mint 1000 százalékos emelkedést.
A Totalcarnak még november elején az októberi eladásokról nyilatkozó importőrök szerint az akkori bővülés elsősorban a bázishatással magyarázható. Azaz tavaly produkált gyenge számokat a piac, ehhez képest volt látványos a többlet. Emellett egyes márkáknál az új modellpaletta, közösségiautó-megrendelések is javították az idei számokat.
Újabb 180 fokos fordulat a magyar autópiacon
A korábban látott hanyatlást októberben jelentős, 19 százalékos növekedés követte az újauató-piacon. Megkérdeztük az importőröket, mi áll a háttérben?
A tizenegy hónap alatt elért 10 százalékos növekedés szép eredmény, ám azt is látni kell, hogy még bőven elmaradnak a járvány előtti szinttől az eladások. Ötéves összevetésben a korábbi piac 20 százaléka hiányzik. Tizenegy hónapos szinten ez 30 ezer autós mínusznak felel meg.
Uniós szinten egész jó
Nemzetközi összevetésben a magyar piac bővülése egyébként a jobbak közé tartozik. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint ennél jobb, 10 százalék feletti növekedést könyvelhetett el egyebek mellett Bulgária, Horvátország és Lengyelország is. Ezzel szemben voltak jó nagyot zakózó piacok is: Finnországban például 17, a picurka lettországi autópiacon 10 százalékos volt a mínusz. Összességében az uniós országokban 9,7 millió új autót adtak el, ami 0,4 százalékos javulásnak, lényegében stagnálásnak felel meg éves szinten. Ugyanakkor 2019 azonos időszakához viszonyítva ez több mint 4 millió autós mínuszt és 30 százalékos elmaradást jelent.
A magyar újautó-piac annak ellenére nem tudott erőteljesebb növekedést elérni, hogy a vásárlóerő javult. A reálbérindex ugyanis több mint 9 százalékos növekedést mutatott az idei év első tíz hónapjában. Ez a többlet azonban még kevés volt ahhoz, hogy a korábbinál nagyobb lendülettel vásároljanak a magyarok drágább, tartós fogyasztási cikkeket, köztük például autókat.
Extra milliárdok
Vagyis a magyar lakosság kiskereskedelmi kiadásai visszafogottak, így a fogyasztása is elmarad a reálbérek növekedése alapján várható ütemtől. A piaci elemzők arra számítanak, hogy jövő év elején lökést kaphat a fogyasztás, miután rengeteg pénzhez jutnak azok, akik korábban az inflációkövető állampapírba fektették a megtakarításukat.
Mivel a prémium állampapírok többsége általában az első negyedévben fizet kamatot, nem meglepő, hogy a legnagyobb kamatkifizetések január-márciusban várhatók. A Portfólió becslése szerint közel 1300 milliárd forint landol majd a lakosság számláján a kamat- és tőkekifizetésekkel együtt. Ehhez még hozzájöhet az az összeg, amely az esetleges állampapír-visszaváltásokból származik. Az idén igen visszafogottan teljesítő kiskereskedelemben - amelynek részét adják az autóvásárlások és gépjármű-alkatrész-eladások - egyfajta messiásként, azaz jelentős plusz keresletet generáló tényezőként várják az állampapír-kifizetéseket a különböző prognózisok.
Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy a lakossághoz beérkező óriási összegnek mekkora részét fektetik be majd újra valamilyen értékpapírba. Ahogy azt sem lehet most megbecsülni, hogy a megkapott összeg mekkora arányban jelenik meg az ingatlanpiacon, az érintettek egy része ugyanis várhatóan kiadási céllal lakást szeretne majd vásárolni a pénzből. A pénz egy része pedig elmegy majd fogyasztásra, vásárlásra. Így akár az autópiacon is megjelenhet egy extra kereslet az év első hónapjaiban. Hogy így lesz-e és ez mekkora többletet okoz majd, az csak 2025 második, harmadik negyedévében derül majd ki, mindenesetre a piacra még mindig ráfér a növekedés.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
