Csak Ön után! Van-e értelme az íratlan szabályoknak, ha a bunkóság úgysem büntetendő?
Az írott jog azért létezik, hogy a szubjektív valóságérzékelés ne írhassa felül az objektív tényeket. De mi a helyzet az íratlan szabályokkal? Szabályok azok egyáltalán vagy inkább csak ajánlások, igénykinyilatkoztatások?
Ha nem mindenki viselkedik úriemberként a közlekedés során, mit érnek az íratlan szabályok?

A közlekedési joganyag tiltások és korlátozások halmaza. Amit szükségesnek tartott szabályozni a jogalkotó, azt beleírta a KRESZ-be és a végrehajtási rendeleteibe. Az vitán felüli, hogy a jelenlegi szabályozók elavultak, a valóság már rég túllépett rajtuk. A jogalkotó serénykedik is az új jogszabály megalkotásán, talán most lerendezi végre az évtizedek óta levegőben lógó dolgokat.
Új KRESZ: jogosítvány kell majd az elektromos rollerhez
Magasabb sebességhatár, kötelező sisakviselet, lehet bolyozni és jogsi kell majd bizonyos elektromos rollerekhez. Újabb részletek az új KRESZ-ről
Olvasónk mindenszentek napján a külvárosi temető felé vette az irányt. Tudta, hogy nem lesz egyszerű parkolóhelyet találni, mindenki aznapra időzítette a tiszteletlerovást. Bizakodó volt, mivel az úti céljával szemben egy bevásárlóközpontot építettek tavaly nyáron, több száz parkolóhellyel.

Szerencséje volt, még keresnie sem kellett a parkolóhelyet, éppen felszabadult egy "indokolatlanul nagy" férőhely, amikor bekanyarodott a forgalom előtt megnyitott magánterületre. Gyorsan leparkolt, elégedett volt a szituációval, dicsérte magában a kis városi cirkáló felhasználóbarát méreteit.
Fél óra alatt végzett, az autóhoz visszatérve kellemetlen meglepetés fogadta. A Smart mögött sárga villogós polgárőr autó parkolt keresztben, előtte egy nagy családi egyterű várakozott vészvillogóval. Jajj, ne! Összetörték az új autómat - rémüldözött. A valóság szerencsére nem volt ennyire borzasztó. A polgárőrök és a családi csapatszállító sofőrje éppen azon vitatkoztak, hogy megbüntethető-e a kétszemélyes Smart vezetője - természetesen a távollétében - amiatt, hogy a táblával és felfestéssel is jelzett "családos parkolóban" áll.

Az egyterű sofőrje mindenképpen rendőri intézkedést szeretett volna (a polgárőrség ugyanis bírságolásra nincs felhatalmazva). Azért volt pipa, mert elmondása szerint 30 perce keringett üres parkolóhelyet vadászva amiatt, hogy egy kétszemélyes autó foglalta el a számára "fenntartott" helyet.

A polgárőrök hamar lelombozták
Hiába hívnak rendőrt, a KRESZ nem ismeri a "családos parkoló" fogalmát, így ők sem fognak tudni érdemben intézkedni. Maximum udvariasan meg tudják majd kérni a Smart sofőrjét, hogy válasszon másik helyet (mintha lenne miből válogatni...), esetleg még erkölcsi rosszallásukat is ki tudják mellé fejezni. Bírságolni-szankcionálni viszont biztosan nem fognak tudni ők sem.
És valóban, a közlekedési joganyagban számos olyan íratlan szabály van jelenleg, amelynek semmiféle jogi alapja nincs.
Gentlemens' agreement - úriemberek megállapodása
A közlekedésben úgy kell ezeket elképzelni, mint a Pénzügyi Békéltető Testületeket a jogviták rendezése során. Addig frappánsan jól működnek, ameddig minden érintett aláveti magát a megállapodásnak és maradéktalanul be is tartja azt. Ha valaki azonban nem hajlandó együttműködni, borul az egész rendszer, súlytalanná válnak az íratlan szabályok.
Tipikusan ilyen íratlan közlekedési szabályok:
- - Cipzár elv
- - Családos parkoló
- - 1,5 méteres oldaltávolság kerékpárosok kikerülésekor
Ezeket hiába kérik számon egymáson a közlekedők, empátián alapuló önkéntes betartás hiányában a "pórul járt" sofőr súlytalanul fenyegetőzik hatósági intézkedés kezdeményezésével.
Ezek a szabályok valójában nem is léteznek jelenleg!

A jogalkotó eddig sztoikus nyugalommal tekintett ezekre a kezdeményezésekre. Érti ő a koncepciót, de úgy ítélte meg, hogy a mindennapokban életszerűtlenek (pontosabban ellenőrizhetetlenek). A táblák kihelyezését nem tiltja, de az azokra fittyet hányó autósokat sem szankcionálja.
Nem mindenki jó fej, nem mindenki szolidáris. A bunkóságot-érzéketlenséget pedig nem bünteti a törvény
De miért? Hát azért, mert ezek a dolgok empátián, együttérzésen és egymás kölcsönös segítésén alapulnak. Érzéketlennek lenni pedig - még - nem tilos. Ennek is megvan a maga oka, ha törvény büntetné az önző bunkóságot, hamar elfogynának az amúgy is szűkös szabad kapacitások a büntetés-végrehajtási intézetekben.

Érthető a renitens autósok álláspontja is?
A KRESZ csupa tiltás és korlátozás, jelentős hányaduk pedig sokszor értelmetlen, avítt, vagy életszerűtlen. Ilyen környezetben kinek hiányzik még további, követendő korlátozás és szabály? Jók lesznek azok ajánlásnak is. "Ha a jogalkotó azt akarja, hogy ne menjek át a szembe sávba, tegyen beton elválasztó elemet a sávok közé záróvonal helyett", tartja az ilyen hozzáállásból eredő közmondás. Ez persze nagyon sarkos megközelítés és blődség is, de sokak szerint ez az értelmezés van rendjén.
Ami nem tilos, azt szabad, igaz?
Nyilván türhőség szándékosan családos parkolóhelyre állni egyedül érkezőként, ebben igaza van a méltatlankodóknak. Viszont jogi értelemben egyáltalán nem tilos vagy szabálytalan. Ebben meg a renitens parkolóknak van igaza.

Ahogyan a kerékpárosok kikerülésére is csak annyit ír elő a jogszabály, hogy "megfelelő" oldaltávolság tartásával kell végrehajtani. További konkrétumot viszont nem ad a fogódzkodót keresőknek. Az 1,49 méteres távolság már életveszélyes lenne, az 1,50 méteres viszont biztonságos? Életszerűtlen lenne ezt így szabályozni, nem ok nélkül hagyta ki ezt máig a jogalkotó.
A cipzár elv is hasonló sorsban osztozott eddig. A mindennapi közlekedést gyorsítja és a dugókat csökkenti, de ha az autósok szeretnek hosszú libasorban várakozni a körforgalom előtt, akkor minek szóljon bele a törvényhozás ebbe az önsorsrontásba?

ha ezekkel a szabályokkal élhetőbb, kulturáltabb és biztonságosabb lenne a mindennapi kommutálás, akkor miért nem emeli jogszabályi szintre őket a jogalkotó?
A madarak azt "csiporogták" nemrég, hogy az új KRESZ-t előkészítő munkacsoport komolyan foglalkozik a cipzár elv és a 1,5 méteres oldaltávolság (biztonsági sáv) törvényi szintre emelésével. A családos parkolókról azonban nem szólt a fáma.
Jöhet a 140 bizonyos szakaszokon, valamint az „Idős a volánnál” matrica
Új KRESZ: a „T” és a „Baby on board” matrica után jöhet az „Idős a volánnál” jelzés. Olvasóinktól is várnánk pár kreatív ötletet hozzá.
Az ellentábor szerint viszont az íratlan szabályokkal összefüggésben használt - jelenleg jogilag ingoványos lábakon álló - táblák és felfestések használatának betiltását kellene napirendre venni inkább. Épp elég bonyolult a közlekedési joganyag így is, ne kelljen még azt is mérlegelnie az egyszeri autósnak, hogy ez most vajon kötelező szabályt jelző tábla-felfestés, vagy csak egy óhaj - mondják.
Nyilván vannak kardinálisabb kérdések is az új KRESZ megalkotása tekintetében. Hogy merre megy majd a konkrét szabályozás ezekben a témákban, jövő tavasszal kiderül.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
