Reszkető kézzel mutat be Európa a kínai villanyautóknak
Szinte biztosra vehető, hogy az EU tagállamai bevezetik a kínai elektromos autók importját megfékezni hivatott büntetővámot, ám közben keresik ennek kölcsönösen elfogadható alternatíváját.
- A pénteki szavazáson várhatóan megkapja a többséget a kínai villanyautók büntetővámjáról szóló szabályozás.
- A tervezetnek számos kritikusa van, köztük például a német gyártók.
- A meccs nem lefutott, újabb körök várhatóak.

Franciaország, Görögország, Lengyelország és Olaszország támogatja az október 4-i, azaz pénteki szavazáson, hogy az Európai Unió tegye véglegessé a kínai elektromos autók exportját terhelő büntetővámokat, amiket júliusban vezettek be, akkor még ideiglenesen – derült ki a Reuters előzetes érdeklődésére adott válaszokból. Ez a négy ország az EU lakosságának 39 százalékát képviseli. A 10 százalékos általános importvámot megfejelő, együttesen egyes kínai vállalatok esetén a 45 százalékot is elérő új vámtarifák elutasításához a tagállamok lakosságának 65 százalékát képviselő országoknak kellene megszavazniuk a döntést. Az Európai Bizottság egy évvel ezelőtt indított vizsgálatot annak kiderítésére, hogy a pekingi kormány autóipari támogatásai inkorrekt versenyelőnyhöz juttatják-e az elektromos autók világpiacán a kínai vállalatokat. Ennek alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a cégek segítése túlzott, ám különbséget tettek közöttük aszerint, hogy együttműködtek-e az uniós hatóságokkal a vizsgálat során vagy sem.
Iszonyatos kapacitásfelesleg alakult ki Kínában
Ennek alapján a Tesla Kínában készült autóira csak 7,8 százalékos pluszvámot vetnek ki a SAIC autóra 35,3 százalékos tarifa lesz érvényben, ha átmegy a vámemelési javaslat. A többi vállalat új tarifái e kettő között alakulnak. Az Európai Bizottság indoklásában megjegyzi, hogy Kínában hárommillió elektromos autó gyártására elegendő kapacitásfelesleg alakult ki, ami az EU villanyautó-piacának kétszerese.
Az ott készült elektromos autók 2020-ban az európai eladások 3,5 százalékát szerezték meg, ami 2024 második negyedévére 27,2 százalékra emelkedett. Ezen belül a kínai márkák részaránya 1,9 százalékról 14,1 százalékra növekedett. Az európai autóipar szakmai szervezetei ennek ellenére ellenzik a büntetővámot, a kormányok egy része pedig tart az ellenintézkedésektől.
A pekingi vezetés ugyanis válaszul az EU eljárására a pálinkák, a tejtermékek és a sertéshústermékek európai támogatásával kapcsolatban indított eljárást. Ez az oka annak, hogy például a spanyol vezetés –elsősorban a sertéshús exportját féltve – megváltoztatva korábbi álláspontját immáron nem támogatja a villanyautóvámot.
Nem látszik lefutottnak még ez a meccs
Ha bevezetik az extra tarifát, akkor kínai vállalatoknak nem lesz más lehetőségük, vagy lenyelik az extra kiadást – ami nem feltétlenül teszi veszteségessé európai exportjukat –, vagy helyben építenek összeszerelő üzemet autóik gyártására. A BYD nem sokat lacafacázott, Szegeden kezdett gyárépítésbe, vállalva, hogy a magyarországi munkaerő drágább a kínainál.
Bő egymillió elektromos autót adott el a BYD – és még csak szeptember van
A BYD már a hetedik legnagyobb autógyártó a világon.
A cseh ipari és kereskedelmi minisztérium nem árulta el a Reuters megkeresésére, hogy a prágai kormány hogyan szavaz majd. Megjegyezték azonban, hogy az USA, Kanada, Törökország és Brazília már döntött a kínai villanyautó-áradatot megfékezni hivatott büntetővámról.
Olaf Scholz német kancellár azt monda, folytatni kell a tárgyalásokat a pekingi vezetéssel. Ezzel arra utalt, hogy Vang Ven-tao, a kínai kormány kereskedelmi minisztere napokig tárgyalt az Európai Bizottság kereskedelemért felelős biztosával, Valdis Dombrovskisszal a büntetővám bevezetésének elkerüléséről. A BMW, a Mercedes és a Volkswagen azt kérte a berlini vezetéstől, hogy szavazzon az új vámszabályok ellen – derült ki a Bloomberg és a Reuters elmúlt napokban publikált híreiből. Ezek a vállalatok értékesítésük jelentős részét Kínában érik el.
A német kormány magatartása kiszámíthatatlan, miután a koalíciós pártok között nézeteltérések vannak az ügyben. A szabad demokraták elnöke, Christian Lindner pénzügyminiszter például úgy látja, egy kereskedelmi háború Kínával több kárt okozna a német gazdaság kritikus ágazatának, az autóiparnak, mint amennyi hasznot hozna. A helyzet tehát most úgy fest, hogy az Európai Bizottság az említett négy ország támogatásával át tudja nyomni a büntetővámok bevezetését, de ha ennél szélesebb támogatást akar, akkor módosítania kell a javaslaton vagy ki kell találnia helyette valami mást. Ennek szellemében jelezte, hogy kész folytatni a tárgyalásokat az ügyről, amire Kína is nyitott.Egy alternatíva már látszik is a láthatáron, nevezetesen egy minimális importár bevezetése, ami alacsonyabb lenne a büntetővámmal megfejelt piaci árnál. Ennek ellensúlyozására ezt összekapcsolhatnák egy mennyiségi korlátozással, ami tehát meghatározná, hogy évente hány autót érkezhet Kínából az európai piacra.
Ezt a lehetőséget a kínai fél korábban felvette, de az EU-s döntéshozók elzárkóztak előle. A minimumárat egyébként az egyes autók akkumulátorteljesítményétől, hatótávolságától, két- vagy négykerék-meghajtásától és más tulajdonságaitól tennék függővé – árulta el egy neve elhallgatását kérő informátor a Reutersnek. A szóban forgó opciót kötelezően vállalt európai befektetésekkel is összeköthetnék, amelyekkel kilehetne váltani a behozatali kvótákat.
Szegény autógyártókat még az ág is húzza
Eközben a szerencsétlen európai autógyártókat még az ág is húzza, ugyanis az Egyesült Államokban elindult dokkmunkássztrájk nekik okozhatja a legnagyobb kárt. A kikötői dolgozók a keleti part és a Mexikói-öböl kikötőiben tették le a munkát, ahol az Európából érkező autószállító hajókat kirakodják. Ilyen munkabeszüntetésre 50 éve nem volt példa, és sokan remélik, hogy inkább napokban, mint hetekben lesz mérhető a hossza.
Ha azonban elhúzódik a dolog, az komoly károkat okozhat a cégeknek. Az amerikai autóipar szakmai szervezetei azt várják a washingtoni kormánytól, hogy közvetítsen a munkavállalók és a munkaadók között a sztrájk mielőbbi befejezése érdekében. (Források: Reuters, Nikkei, Bloomberg)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
