Átírás törzskönyv nélkül? – így lehetséges
A törzskönyv jellegét tekintve hasonlít az eredetiségvizsgához, vagyis jóformán csak azért van, hogy senki se mondhassa: nincs. De akkor mi értelme az egésznek, mármint a pénzen túl? És mi van, ha elhagyjuk?
A törzskönyv 1999-es bevezetése előtt a járművek tulajdonjogát adásvételi szerződéssel igazolhatták az autósok. Ha volt szerződés, a tulajdonviszonyok is tisztázottak voltak. Csakhogy, a technológia és a pénzügyi világ fejlődésével ez a koncepció elavulttá vált, hiszen hamis adásvételit csak az nem tudott készíteni, aki eleve nem is akart. Ez pedig visszaélések sorozatához vezetett, amire megoldást kellett találni: ez lett a törzskönyv.

A törzskönyv hozzáadott értéke az, hogy nem csak a tulajdonjogot igazolja, de anélkül kvázi elidegenítési és terhelési tilalom alatt áll az autó, vagyis sem eladni, sem megterhelni nem lehet a kis zöld plasztikkártya nélkül. Ezért van az is, hogy finanszírozott autó esetén a törzskönyv a finanszírozó cégnél marad egészen addig, amíg a tulaj ki nem fizette a tartozását.
A törzskönyv tehát annyival tud többet az adásvételihez képest, hogy sokkal nehezebben hamisítható. Kiadására csak a Belügyminisztérium jogosult, ott pedig nem krumplinyomdával operálnak, a zöld plasztikon számos - utánozhatatlan - biztonsági elem van.
Autósként összesen hármoszor találkozhatunk vele: vételkor, átírás után és eladáskor. Ezért is könnyű megfeledkezni róla, a mindennapi autózásnak sem része, az autóban tartani pedig nem csak felesleges, de könnyelmű is.
de legalább könnyű elhagyni
A jogalkotó számolt ezzel az eshetőséggel is, így rögzített pár kivételt a jogszabályban, amikor az autó törzskönyv híján is eladható-átíratható.

- Kereskedésből vásárolt autó esetén eleve nem is kapunk ilyen kártyát az autó mellé. Azért, mert kereskedőknek nem kell minden autóhoz új törzskönyvet igényelni, felesleges lenne arra a pár napra-hétre, amíg náluk van továbbértékesítési céllal. Ebben az esetben a törzskönyv passziválásra kerül, ezt bejegyzi az okmányiroda az autó forgalmijába, új plasztikot pedig majd a kereskedő utáni új tulaj kell, hogy igényeljen az átírás során.
- Magányszemélyek közötti adásvétel esetén pedig megesik, hogy az eladó csak az eladás napján szembesül a törzskönyv hiányával, amit elhagyott, vagy csak nem vett át a vásárlás után, az okmányiroda pedig hiába őrizte egy évig, nem ment érte senki. Mondjuk úgy: elveszett, vagy megfeledkeztek róla.
A jó hír az, hogy törzskönyv nélkül is eladható/átíratható az autó.
Na, de hogy? A városi legenda úgy tartja, hogy elegendő rávezetni az adásvételire: törzskönyv elveszett, és kész is vagyunk. Persze ez nem így megy, azért ennél komolyabban veszi a dolgot az állami nyilvántartás.
- A kényelmes, ám hosszadalmas megoldás az elveszett okmány pótlása, amikor a tulaj kér egy újat az okmányirodában, kifizeti a hatezer forintot és türelmesen várja a postást. Ezzel csak az a probléma, hogy egy-két hétről van szó, de amikor ott a vevő, aki fizetné a paripát, ez sehogy sem szerencsés.
- A másik megoldás macerásabb és bizalmi viszonyt feltételez eladó-vevő között, cserébe gyorsabb. A törzskönyv elvesztését be kell jelentenie az eladónak a kormányablakban, ahol jegyzőkönyvezik az eseményt. Az eladó ilyenkor lemond a kártya újragyártásáról, a vevő adatait sem kell megadnia. Ez azonban még nem elég, az autó még nem lesz átírható.
A hatóság hivatalosan kerestetni kezdi a törzskönyvet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Belügyminisztérium erre szolgáló felületén megjelenik az okmány azonosítója, amit 14 napig keresnek. A legenda úgy tartja, hogy ha a keresés már hivatalosan is folyamatban van elegendő az adásvételin a törzskönyv számához az "elveszett, bejelentve" megjegyzés feltüntetése, nem kell bevárni a 14 napot sem. Ennek azonban előfeltétele, hogy a BM oldalán ténylegesen szerepeljen az elveszett okmány sorszáma, ami van, hogy néha késik. Anélkül pedig a kormányablakról is vissza fogunk pattanni.

Fontos kritérium, hogy nem elég az adásvételin feltüntetni a vesztést. A vevőnek az átíratáskor prezentálnia kell azokat az iratokat, amelyek igazolják, hogy a korábbi tulaj bejelentette a kártya elvesztését, az újragyártását pedig nem kérte.
Ez sem lesz tehát egy macera nélküli folyamat.
Legrosszabb esetben egy-két nappal érdemes számolni, de előfordul, hogy azonnal átírják az autót, ha ott a papír és minden szükséges dokumentum. Ez egy óriási fejlődés - dícsérjük meg hát a jogalkotót - a korábbi évek gyakorlatához mérten, amikor a Magyar Közlönyben listázták az elveszett törzskönyvek sorszámát arra várva, hogy ha valaki olvassa és pont nála van az elhagyott példány, jelentkezik és visszajuttatja a tulajnak. - haha.
A teljes procedúrához azonban elengedhetetlen a bizalom, a sikert pedig akkor tudjátok a legbiztosabban garantálni, ha az eladóval együtt mentek az okmányirodába, és csak akkor fizettek, ha nincs akadálya az átírásnak. A legjobb pedig, ha megvan a törzskönyv, mert a tulaj már előtte intézkedett a pótlásáról.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
