2024.05.08. 06:10

A logika azt diktálná, hogy aminek van négy kereke és motorja, azzal vontatni is lehet. Csakhogy a valóságban akadnak típusok, amelyek nulla kilogramm tömeg húzogatására alkalmasak, így a vonóhorog is csak dísznek lenne jó rajtuk. Esetenként kerékpárszállító használatára még alkalmasak, azonban utánfutó nem tehető rájuk.

Érdekes olvasói levél érkezett szerkesztőségünkhöz. Először azt sem tudtuk eldönteni, hogy ez most hoax, valaki szívat minket vagy tényleg ilyen durva vadhajtásokat termel ki a modern autóipar. Utánajártunk. 

Tisztelt Totalcar!

Egy számomra egészen hihetetlen dologra szeretném felhívni Önökön keresztül a többi autós figyelmét (elsődleges célom, hogy ők ne járjanak úgy mint én), melyet én elsőre nem akartam elhinni, de úgy néz ki kénytelen leszek elfogadni.

A történet röviden: Egy hónappal ezelőtt vásároltam egy 2021-es Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI (150 LE) személygépjárművet, egy vidéki hivatalos márkakereskedésben.

Gondoltam felszereltetek rá egy vonóhorgot, mellyel néha pár száz kg-os utánfutót (kisebb vitorlás hajót, jollét), illetve a több éve meglevő, vonóhorogra rögzíthető biciklitartót szándékoztam (volna) vontatni.

Elvittem egy profi vonóhorog szerelőhöz, aki korrektül felrakott rá egy profi, zárható, levehető horgot és le is vizsgáztatta vele az autót, minden szép és jó volt. A papírokkal elmentem egy Kormányablakba, a forgalmiba a változást bejegyeztetni és a szürke rendszámot átvenni.

Itt jött a meglepetés.

A forgalmi O mezőjében látható, hogy egy autó mennyit vontathat.
A forgalmi O mezőjében látható, hogy egy autó mennyit vontathat.

Az ügyintéző közölte, hogy az autó nem „vontatásképes”, a vizsga dokumentum alapján, azaz a horogra csak biciklitartó tehető fel, semmi több. Először azt hittem valami emberi hiba történt azaz valaki, valamit, valahol elírhatott. Hívtam a vonóhorgost, az nem is hallott még ilyenről, hívtam a vidéki Das Weltauto kereskedést, azok sem hallottak még ilyet.

Hívtam egy Skoda (új autó) értékesítőt, akitől már több céges autót vettünk, aki azt mondta, igen, hallottak már ilyenről, halvány fogalmuk sincs miért, de minden logikától mentesen, vannak olyan új autóik, amikkel nem lehet vontatni.

Közben hívott a lelkiismeretes vidéki kereskedő is, aki a velem folytatott telefonbeszélgetés után nem volt rest és megnézte az éppen a telepükön levő 4 db Octaviát (2020 és 2021 évjáratúak, tök különbözőek, dízel, benzines, manuális, automata) ezekből 2 db vontathat, 2 db nem. Ő sem talált semmi logikát a dologban, megköszönte, hogy felhívtam a figyelmét erre a dologra.

Írtam a Porsche Hungáriának, akik gyorsan válaszoltak és megerősítették, hogy az autó valóban nem vontatásképes és kész, indokolás nuku.

Van akinek nem probléma, amit leírtam, viszont biztos van akinek (mint nekem is) kell/kellene a vonóhorog, nem csak bicikliszállításra.

Köszönettel és üdvözlettel:

Barnabás

Eddig úgy gondoltam, hogy a vontatási képesség hiánya csak a villanyautókat érinti, de majd esetükben is kimozogja a problémát a technológiai fejlődés, ahogy néhány márka esetében ez meg is történt. A vontatás ugyanis drámaian megbízhatatlanná teszi a hatótáv-kijelzést, túlhevíti a rendszert és ezáltal megnehezíti a hűtést, valamint néhány EV strukturálisan sem arra lett tervezve, hogy nagy súlyokat ráncigáljon. Úgy tűnik, hogy tévedtem, de fogadok, hogy nem vagyok egyedül. 

Eddig is elképzelhetőnek tartottam, hogy egyes típusok esetén a gyártó nem vesződik a vontatható tömeg kérdésével. Ez lehet azért, mert az autó tömege és ereje nem teszi alkalmassá a feladatra, vagy azért, mert a jellege nem összeegyeztethető a vontatással (például: LaFerrari). A biztonságos vontatáshoz megfelelő tömegű autóra van szükség. Ez az oka annak, hogy egy könnyű, mindössze 900 kilogrammos városi kisautó nem vontathat három tonnás utánfutót, hiszen a vontatható tömeg az autó össztömegéhez viszonyul.

Arra viszont legvadabb rémálmaimban sem gondoltam volna, hogy egy tömegmodellnek szánt kombi vagy szedán lenne az az autó, ami egyáltalán nem képes vontatni. Könnyen belátható, hogy ezeket a típusokat általában nem ovijáratnak szánják a vásárlóik, vagyis alkalmanként vontatnának velük, néha akár komolyabb terheket is. 

A témával kapcsolatban felkerestem néhány hazai importőrt és arról érdeklődtem, hogy náluk mennyire gyakran jelent ez problémát. 

A Jaguar - Land Rover: A JLR márkák vonatkozásában az egyetlen modell, melyre nem rendelhető vonóhorog és így nem lehet vontatni vele, az a Jaguar F-Type volt, egyszerűen azért, mert ez sportautó és így nem is merülne fel életszerű használatban a vontatás igénye. Az összes többi modellhez rendelhető gyári vonóhorog és vontatni is lehet velük.

Ez érthető , hiszen egy F-Type mögé tényleg nem lenne adekvát betonkeverőt kötni, habár a balkánon vagyunk, biztos akadna, aki másképp gondolja.

Ez nem az a kávéház. Maximum benzinkutat érdemes kötni mögé.
Ez nem az a kávéház. Maximum benzinkutat érdemes kötni mögé.

KIA: A Picanto az egyetlen, ami nem alkalmas vontatásra. A vontathatósági adatok szerepelnek a műszaki adatok között minden modellünknél, így a Picanto esetén is egyértelműen kiderül (a vásárlók számára - a szerk.), hogy erre nem alkalmas. Az oka pedig az, hogy "A" szegmensbe tartozó városi kisautó lévén, nem mutatkozott vásárlói igény a vontatásra. Nincs hozzá gyári vonóhorog a fenti ok miatt. A többi modellünkhöz van vonóhorog és mind alkalmas vontatásra. 

Ez is érthető, hiszen egy 900 kiló körüli autóval sehogy sem tudnának a sofőrök 750  kilós utánfutót rángatni, kár is lenne erőltetni. És igény sincs rá. 

Vonóhorog? Igény se' vót' rá soha.
Vonóhorog? Igény se' vót' rá soha.

Hyundai: A jelenleg futó modellek közül csak az i10 érintett (nem meglepő, hiszen ez egy Picanto - a szerk.). A honlapon feltüntetésre kerül a műszaki adatoknál ez a sajátosság. A pontos műszaki okát nem ismerjük. A modell WVTA, és ezáltal az ÁFE dokumentuma (típusjóváhagyások - a szerk.), illetve egy-egy jármű COC-ja (EU megfelelőségi tanúsítvány - a szerk.) is 0 kg vontathatóságot engedélyez, így jogi oldalról az autó nem húzhat semmilyen utánfutót. Vonóhorog kapható egyébiránt a modellhez, mivel arra szerelhető kerékpártartó vagy csomagszállító box használata lehetséges. De a típus ez esetben sem vontathat. - Na, tessék, máris egy újabb autó, amihez kapható horog, de vontatni már nem vontathat. 

Suzuki viszont üdítő kivétel, náluk ismeretlen a jelenség, hiszen ahogy írják is: A Magyar Suzuki által forgalmazott összes modell vontatásra alkalmas. A vonóhorog minden egyes gépjármű esetében külön megrendelendő elem.

Na, de mi van akkor a skoda octaviával?

Porsche Hungária által forgalmazott típusok esetében már összetettebb a kérdés, hiszen számtalan márkát képviselnek:

  • "Általánosságban az autó típusbizonyítványában szerepel, hogy vontathat-e a jármű gyárilag, vagy sem.
  • A Volkswagen haszongépjárművek esetében nincs olyan modell, ami nem vontatásképes.
  • A SEAT/CUPRA márkáknál egyedül a CUPRA Born nem képes vonatásra. A vevők felé ez úgy kerül kommunikálásra, hogy nincs is lehetőség vonóhorog vásárlásra. Az CUPRA Born-ok a jövőben is vonóhorog nélkül lesznek elérhetőek.
    Nincs, nem is volt, és nem is lesz vonóhorgos verzió.
    Nincs, nem is volt, és nem is lesz vonóhorgos verzió.
  • Škoda esetében a következő járművek érintettek a nem vontatásképes kategóriában: 2019-ben: Scala, Kamiq , 2020-ban a IV . generációs Octavia, Octavia Combi 1.5 TSI 110kW és  1.5 TSI DSG e-Tch 110 kW. Erről az ügyfeleket a kereskedőkön, értékesítőkön keresztül tájékoztatjuk, ahogy arról is, hogy a vonóhorog utólagos felszerelése csak és kizárólag a vonóhorog előkészítés extra felszereltség megrendelése esetén lehetséges.
  • Amennyiben nem volt gyári előkészítés, utólag sem vontathat a jármű. Amely gépjármű az engedélyezés során nem alkalmas a vontatásra, arra utólagos vonóhorog sem szerelhető fel. Más szavakkal: amennyiben a „nem alkalmas a vontatásra” van engedélyezve az autó, úgy utólag sem szerelhető rá vonóhorog és nem módosítható a gyári súlytáblája sem."
    1.5 TSI 110 KW (150 LE) 2020-ból. Mivel vontasson az egyszeri autós, ha nem ezzel?
    1.5 TSI 110 KW (150 LE) 2020-ból. Mivel vontasson az egyszeri autós, ha nem ezzel?

tehát Létező jelenségről van szó

Aki városi cirkálót, vagy prémium sportautót vesz, annak nem kardinális a kérdés. A Škoda nagyobb modelljeinél azonban nem várt fejlemény a vontatásra való alkalmatlanság. Vagyis, aki a felsorolásnak megfelelő Scala-t, Kamiq-ot, vagy Octavia-t tervez venni, legyen résen, mert könnyen áteshet a szüreti présen. 

Bezzeg az én időmben, mindennel is lehetett vontatni.
Bezzeg az én időmben, mindennel is lehetett vontatni.

A jelenség oka egyébként banális

Neve elhallgatását kérő iparági forrásunk szerint: Az üzemanyag-fogyasztás mérésére szolgáló új, egységesített WLTP-menetciklus alkalmazásával a fogyasztás és kibocsátás pontosabb kimutatására lett lehetőség. A 2020. évtől bevezetett, autógyártókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás kvótázása, illetve a flottaszintű CO₂ határértékek elégtelen teljesítése pénzbírásgot von maga után. Emiatt az autógyártók számos olyan módosítást eszközöltek a termékpalettán, amely hozzájárulhat az évről évre egyre szigorúbb határértékek teljesítéséhez, de legalábbis megközelítéséhez. 

Ennek egyik következménye az, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben modelltől vagy motorizáltságtól függetlenül már nem minden esetben biztosítható egy-egy modell utólagos vonóhoroggal történő szerelése, amennyiben az adott gépjármű nem rendelkezik legalább gyárilag szerelt vonóhorog előkészítéssel. 

Vagyis a vonóhorog-előkészítés árának kifizetésével egyben megfizetésre kerül – a vevő által, ha megrendeli – a magasabb fogyasztás után járó CO₂ bünti is az EU felé. Ha pedig nem rendeled meg és nem fizetsz, az autó fogyasztása és CO₂ kibocsátása is csökken papíron, viszont vontatni sem fogsz tudni vele soha. Az pedig a legkevésbé érdekli a gyártókat, hogy használtan megszívod-e ezzel, hiszen ők az új autó vásárlókra lőnek, ők pedig megrendelhetik extraként, extra felárért. 

A válaszokból kiolvasható, hogy új autó vásárlása esetén még a megrendelés előtt érdemes tisztázni a kérdést és jelezni az igényt. Ha viszont az első tulaj nem rendelt vonóhorog előkészítést, akkor utólag már nem is szerelhető olyan vonóhorog az autóra, amellyel vontatni is lehet. Csak olyan, amely kerékpárszállítást vagy csomagtartó box alkalmazását teszi lehetővé.  

A vonóhorog okán mostantól egy újabb rubrika kerülhet fel az autóvásárlók felkészülési listájára, és egy újabb extra kiadás is. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

4 órája
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33