Imádjuk, szeretjük az autókat, de dugóban álldogálni, lámpátol lámpáig araszolni és a besorolásért kakaskodni nem a kedvenc elfoglaltságunk. Sajnos egy Budapest méretű nagyvársoban a nagy becsben tartott verda helyett gyorsabb, egyszerűbb és kevésbé idegőrlő kétkeréken közlekedni - nem véletlenül nőtt meg az utóbbi években a biciklik, rollerek és robogók száma az utakon. A hidegebb hónapok beköszötével azonban sokan inkább visszaülnek az autóba, vagy a tömegközlekedést választják - pedig kétkeréken is túl lehet élni a telet!
Okosan öltözz, ne melegen!
Télen a hideg a legnagyobb ellenség, melegen kell hát öltözni. Jöhet a vastag kabát, a kötött sál, alatta jó 3-4 réteg ruha, így nem lehet baj. Ezt a hibát nagyon sokan elkövetik legalább egyszer, mikor a hidegebb hónapokban robogóval, rollerrel vagy biciklivel indulnak valahova.
Bár nyilván a hideg ellen is védekezni kell, a téli közlekedésben a menetszél a legnagyobb ellenség. A megfelelő öltözet kritikus fontosságú, a jó és rossz választások azonban közlekedési eszközönként eltérnek. Akad viszont egy univerzális opció, amellyel nem lehet mellélőni: a símaszk.

A téli, hideg menetszél már 20 km/h-s sebesség körül is szabályosan fájdalmas, ha fedetlen bbőrfelületet ér. Bár a legtöbb testrészünket viszonylag könnyű elfedni, a fej már problémás lehet. A vastag sál és sapka nem jó megoldás: előbbi nehezíti a mozgást, utóbbira pedig képtelenség sisakot venni, ráadásul az arc érzékeny felülete is csupaszon marad. Egy minőségi, kellően meleg símaszk azonban minden problémát megold. Nem akadályozza a mozgást, vékony anyaga miatt sisak alá is felvehető, ráadásul sokkal nagyobb bőrfelületet fed el.
A folytatás azonban közel sem ilyen egyértelmű. Egy biciklisnek hideg időben egészen más öltözet optimális, mint egy robogósnak vagy e-rolleresnek. Utóbbi kettő esetében a közlekedő melegentartása a legnehezebb feladat, míg előbbinél biztosítani kell a szabad mozgást, a lehetőleg kis súlyt, az izzadtságelvezetést és a megfelelő szélvédelmet is.
A téli biciklizéssel kacérkodók gyakran követik el azt az alapvető hibát, hogy hétköznapi ruházatban taposnak a pedálok közé. Egy nagy, vastag télikabát bár 2 fokban a buszra várakozva aranyat ér, biciklizni benne rettenetes élmény: növeli a légellenállást, nehezíti a mozgást, és törvényszerűen túlhevüléshez, jelentős izzadáshoz vezet.
Fizikai erőkifejtés közben testünk folyamatosan termeli a hőt, így a hőszigetelés nem olyan kritikus fontosságú, mint hogy azt az e-rollerezésnél, robogózásnál látni fogjuk. Elég egy olyan öltözet, mely véd a széltől és kint tartja a hideget, hiszen a meleget a test úgyis előállítja.
Szerencsére az elmúlt 5-10 évben hatalmasat fejlődött a téli sportruházatok piaca. Számos gyártó árul már olyan, direkt a hideg időben való sportoláshoz tervezett kabátokat, nadrágokat és kesztyűket, melyek ellenállnak a szélnek, kint tartják a hideget, mégis engedik a bőrt lélegezni, miközben könnyű, vékony anyaguknak köszönhetően nem akadályozzák a mozgást. Bár egy ilyen nadrág, kabát és kesztyű általában nem olcsó, minden fillért megér.
E-rollerezés vagy robogózás esetén más a helyzet: ezeken utazva a testünk passzív, csak kevés hőt termel. A testhő minél hatékonyabb megtartása tehát kiemelt fontosságúvá lép elő, miközben az izzadtságelvezetés vagy a szabad mozgás kevésbé számít. A megfelelő szélvédelem azonban továbbra is a legfontosabb! Erre a célra az általában 20-30 km/h-s sebességgel haladó e-rollereseknek a jól megválasztott hétköznapi ruházat is alkalmas lehet, meleg síkesztyűvel és símaszkkal kiegészítve. 50-60-nál egy robogón ülve ez már gyakran kevés. Ilyen esetben nincs más megoldás: megfelelő motoros ruházatot kell beszerezni.

Ha nem látnak, nem tudnak kikerülni
Télen nemcsak a hőmérséklet, de a napsütéses órák száma is jelentősen csökken. A téli napforduló idején még reggel 8-kor sincs teljesen világos, délután négykor pedig már csak szürkületi a fény. Ennek megfelelően a közlekedéssel töltött idő jóval nagyobb része jut sötétedés utánra, a korrekt világítás tehát a téli hónapokban a legfontosabb.
Bár a robogók és elektromos rollerek általában rendelkeznek beépített világítással, a lámpatestek - különösen hátul - könnyen bekoszolódhatnak a nedves, latyakos időjárási körülmények között. Nagyon fontos tehát ezeket ellenőrizni, szükség esetén pedig letakarítani indulás előtt.
A bicikliseknek általában külön kell felszerelhető lámpákat vásárolniuk, sokan azonban csak minimális összeget hajlandóak erre költeni. Márpedig egy gyenge gumigyűrű által a helyén tartott, apró gombelemmel működő kétledes lámpa pislákolása nem lesz elég ahhoz, hogy az autósok időben észrevegyenek. Ez különösen rossz látási viszonyok között, esőben, hóban vagy ködben igaz, melyek télen fordulnak elő a leggyakrabban.
Nem feltételül kell persze a legdrágább, reflektorokat is megszégyenítő lámpaszettet beszerezni, de egy tisztességes, középkategóriás csomag mindenképpen ajánlott. Csak felkapcsolni se felejtsük el!
Mitől döglik a ledes világítás?
Akár egymillió forintba is kerülhet egy csúcskategóriás lámpa, mégis ledes a nappali menetfény már a legolcsóbb Daciában is. Lehet ezeket javítani?
Barázdákat a gumira!
Télen az út gyakrabban vizes, latyakos, de a felhalmozódott útszóró só is rontja a tapadást. Nagyon fontos tehát, hogy járművünk gumijai képesek legyenek kezelni az ilyen helyzeteket.
Amíg egy megfelelően barázdált abroncsnak mindez nem jelenthet gondot, egy kopott, vagy eleve sima felületű gumi már egy vékony hóréteg mellett is veszélyes lehet. Azt se felejtsük el, hogy a hidegben megkeményedik az abroncsok anyaga, mely tovább rontja a tapadást.

Ennek megfelelően a kerékpáros közösség egy része direkt jobban barázdált, ellenállóbb gumikat rakat fel télire, de az autókéhoz hasonló téligumik már robogókra is elérhetőek - igaz, beszerzésük nehézkes lehet, áruk pedig csillagászati.
Az e-rollereseknek már nehezebb a dolguk. Ez a műfaj még viszonylag új, így az egyes modellekre nem érhető el olyan széles gumikínálat, mint például a biciklik esetében. Marad hát a fokozott óvatosság, ami egyébként is ajánlott a téli időszakban.
Figyeld az időjárást és legyen B-terved!
Spéci ruházat, minőségi világítás és barázdált gumik ide vagy oda, előfordulhatnak olyan körülmények, melyekkel nem érdemes dacolni. Ha az utat jég vagy hó borítja, esetleg szakad az eső vagy veszélyesen erős szél fúj, ne keressük a bajt: ilyenkor tessék autóba ülni vagy a tömegközlekedést választani.
Hogy lehetőleg ne az elindulás pillanatában, vagy reggeli készülődés közben, esetleg a munkából hazafelé menet szembesüljünk az áldatlan állapotokkal, kövessük az időjárás előrejelzéseket. Ha egy esős nap után éjszakára fagypont körüli hideget jósolnak, reggel inkább ne erőltessük a kétkerekű járműveket.
Persze nem lehet mindenre felkészülni, nem lehet mindent előre látni. Mind megtapasztaltuk már, hogy a meteorológiai jóslatok nem mindig megbízhatóak. Legyen hát B-tervünk az ilyen helyzetekre is. Sosem árt például, ha a zsebünkben lapul pár BKK vagy egyéb buszjegy: ha a munkaidő végére váratlanul szakadni kezd az eső vagy a hó, esetleg lefagynak az utak, hagyjuk a bicót, rollert, robogót egy biztos helyen. Ha egy-két napon belül javulnak a körülmények, majd összeszedjük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Mára halasztották a munkát: két sávot is lezártak az M0-son
A torlódás 2-3 kilométer hosszú.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
