„Lopakodók”, „félszeműek”, „karácsonyfák” - te is köztük vagy?
Hamarabb itt a sötét, de ez nem minden autón látszik. Vagy nagyon is.
Számos cikkben foglalkoztunk azzal, hogy miért érdemes/kell használni a lámpák közül a tompítottat vagy a ködfényeket az utakon, és mik a konkrét szabályok. Legutóbb itt vagy éppen itt.
Az óraátállítás óta megint hamarabb jön a sötét és szembetűnőbbek a lámpás gondok, ezért most még egyszer átnézzük a dolgot, kicsit másként.
„Félszeműek”
Friss tapasztalat: az elmúlt két hétvégén például a Budapest (III., XI., XIII., XVI. kerület), Budaörs, M1-es, M7-es, 7-es országút, Székesfehérvár, Velencei-tó közötti utakon esténként elég sok autó közlekedett "félszeműként", azaz nem égett az egyik első lámpája, azok közül is a tompított. Nem készítettem pontos statisztikát, de érzésre 10-20 autóból legalább egynél nem stimmelt a dolog. A 7-es út velencei, lakott területre eső szakaszán félreálltam és megszámoltam pár autót: vasárnap este 56 autóból 11-nél nem stimmelt a világítás. Ez nem reprezentatív adat és csak pillanatkép, nyilván lenne ennél sokkal jobb arány is itt vagy más útszakaszon. A legrosszabb egy furgon volt, amelynek mindössze a jobb oldali helyzetjelzője pislákolt gyér közvilágítás mellett, gyakorlatilag sötétben.
„Karácsonyfák”
A másik táborba tartoznak a "karácsonyfák", ezeken az autókon minden világít, ami arra képes. Köd hiányában is felkapcsolják az első ködlámpát, szerencsére a féklámpához mérhető erejű ködzárófényt kevesebben használják. Mindkettőből akad azért, egyik sem jó.
A ködlámpákat akkor kell használni, ha köd van. Érdemes elolvasni Gajdán Miki "Ne vakítsd el a mögötted jövőt! - így szabad használni a ködlámpát" című anyagát, a ködzárófényről pedig a legfontosabb, hogy leginkább a sor végén haladónak kellene használnia, amennyiben a látási viszonyok azt indokolják.
„Lopakodók” és bambák
Ők a „karácsonyfák” ellenétei. Ő azok, akik szürkületben, pocsék látási viszonyok mellett sem kapcsolnak világítást. Semelyiket. Páran sajnos még akkor sem, ha a szemközti oldalon közlekedők villantással jelzik, hogy érdemes lenne.
Sok újabb autón a nappali menetfény automatikus, de ez sokszor, például komolyabb csapadék, köd és sötétedés esetén már kevés, hátul pedig kevés autón kapcsolódik fel az első fényszórókkal egyszerre - legyen ez bármilyen érthetetlen is a gyártók részéről. Kanadában rájöttek, hogy az első és hátsó DRL (nappali menetfény) külön működtetése veszélyes, ezért kötelezővé tették az automatikus világításkapcsolást. A különbség az alábbi videóból egyértelműen kiderül.
Kanadában már kötelező az automata világítás, és ez jó
Nincsenek többé sötétben lámpa nélkül kóricáló fantomok, a példa erősen követendő lenne.
Figyelni!
Akármilyen közhelyes tanácsnak hangzik: a lámpákat rendszeresen érdemes ellenőrizni. Nem mindig látszik egyből, ha kiég egy izzó, például nappal, de sötétben azért észre lehet venni. Ha valamelyik kiégett, cserélni kell, az erre vonatkozó szabályozás a következő:
56. § (1) A vezető köteles a járművet – lehetőleg olyan helyen, ahol a forgalmat nem akadályozza – haladéktalanul megállítani, ha a jármű olyan hibáját észleli, amely balesethez vezethet, különösen ha elromlott a jármű:
e) bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpája, kivéve, ha a jármű kivilágítása nem szükséges vagy az elromlott lámpa a távolsági fényszórót és a hátsó helyzetjelző ködlámpát kivéve más lámpával helyettesíthető.
Sőt, akár hamarabb is lehet lépni, többéves használat után jelentősen csökkenhet az izzók fényereje. Továbbá, hiába oké minden izzó, ha a lámpák koszosak és kopottak, ezért arra is gondot kell fordítani: egy 5-10 ezer forintos polírozás látványos eredményt hozhat.
A csere persze nem minden autónál egyszerű mutatvány, de lehet segítséget kérni. Ha pedig villognak szemből, akkor érdemes erre is gyanakodni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
- Közélet
A lopott autóban hagyott pótkulcs miatt nem fizetne a biztosító egy forintot se
A tanulság: se pótkulcsot, se forgalmit ne hagyj az autóban!
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra
Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
