Félévente előkerül a dugódíj kutyacsontja. Rágódik rajta kicsit a politika és a közvélemény, aztán rendre feledésbe merül a téma. De kinek lenne ez jó egyáltalán? Akarja ezt komolyan valaki? Az autósok biztosan nem.
A hétvégén újra előhúzta a fiókból a politika a dugódíj kutyacsontját. Nyilván vannak égetőbb és fontosabb problémák is a közéletben, de ameddig azokra találnak valami megoldást, addig itt a dugódíj, tessék szépen rágcsálni idén még egyet utoljára.
Ahogyan az rtl.hu és a hvg.hu is megírta, a közlekedési miniszter pozitív reményeket táplál a dugódíjjal szemben, a főpolgármester viszont szkeptikus. Érdekes fejlemény, a hivatalos politikai kánon szerint a főváros balos vezetése erőltette eddig a dugódíjat, a jobboldali kormány pedig kifejezetten ellenezte, aminek törvényi szinten is hangot adott.

Most akkor mikor lesz dugódíj Budapest belvárosában? Röviden, tömören: a mi életünkben soha
A dugódíj éppen olyan, mint az euró bevezetése
Egyáltalán nem önkéntes dolog, ellenben kifejezetten kötelező. Sok problémára gyógyír lenne, mégsem dolgozik rajta komolyan senki a felelősök közül. A dugódíj - akárcsak az euró - folyamatosan jön-jön, és egyre csak közeledik. De ideérni nem fog soha.
A dugódíj amiatt kötelező, mert a főváros megfontolt vezetése anno úgy építette meg az M4 metrót, hogy pénze nem nagyon volt rá

Az EU megfinanszírozta a projektet, de cserében - teljesen jogosan és észszerűen - azt kérte, hogy ha már van fejlett metróhálózat, akkor a belvárosban autózókat szoktassuk is át arra. Konkrétan a dugódíjjal.
Csakhogy, a társadalom autós része nem igazán támogatta ezt az elképzelést. Ahogyan az lenni szokott, a közvetlenül érintetteket senki sem kérdezte, lazán döntöttek nélkülük. Viszont ez így nem jó, mert a magyar autósnak van valamije, ami a döntéshozónak nagyon kell: szavazati joga. Azt pedig meg tudja vonni, ha olyan intézkedés születik, ami neki nem jó. A dugódíj pedig olyan.
Lesz dugódíj Budapesten, de nem mostanában
A Fővárosi Közgyűlés ugyan elfogadta, hogy legyen dugódíj, de konkrétumok nélkül. És ez nem véletlen.
A magyar leleményesség persze megígért fűt-fát az uniós pénzmagért, a főváros megépítette az M4 metrót, majd a dugódíj bevezetése helyett - a kérdés össztársadalmi elutastítottságára hivatkozással - a kormány hozott egy törtvényt arról, hogy a dugódíjat konkrétan tilos bevezetni itthon. A főváros pedig nem jogalkotó ilyen szinten, hanem csak jogalkalmazó: a törvény tiltása őket is köti.

A dugódíj bevezetése tehát kötelező, ami miatt foglalkozni is kell vele. Ez a foglalkozás viszont kimerül egy kis időszakos szájkaratéban. Az illetékes miniszter beszél róla, a főpolgármester elismeri a felvetés jogosságát, aztán megállapítják, hogy ha törvény nem tiltaná a bevezetését, akkor sem lennének meg a szükséges előfeltételei, így kár is beszélni róla.
De tegyük fel, hogy hatályon kívül helyezik a dugódíjat tiltó törvényt, akkor mi lesz?
Nagyjából semmi, hiszen a dugódíj bevezetéséhez kezdeni is kellene valamit azokkal az autókkal, amiket letennének a belvárosba igyekvők. Hova tennék le, ha nem épülnek P+R parkolók? Mire szállnának át és mennyiért? Miért szállnának át egyáltalán egy fizetős tömegközlekedési eszközre, ha a dugódíj befizetésével be is hajthatnak a belvárosba?

Ezekre a kérdésekre még sokáig - akár évtizedekig - nem lesznek értékelhető válaszok, így a dugódíj emlegetése is eszköz marad csupán. Eszköz a riogatásra és hangulatkeltésre.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
