Félévente előkerül a dugódíj kutyacsontja. Rágódik rajta kicsit a politika és a közvélemény, aztán rendre feledésbe merül a téma. De kinek lenne ez jó egyáltalán? Akarja ezt komolyan valaki? Az autósok biztosan nem.
A hétvégén újra előhúzta a fiókból a politika a dugódíj kutyacsontját. Nyilván vannak égetőbb és fontosabb problémák is a közéletben, de ameddig azokra találnak valami megoldást, addig itt a dugódíj, tessék szépen rágcsálni idén még egyet utoljára.
Ahogyan az rtl.hu és a hvg.hu is megírta, a közlekedési miniszter pozitív reményeket táplál a dugódíjjal szemben, a főpolgármester viszont szkeptikus. Érdekes fejlemény, a hivatalos politikai kánon szerint a főváros balos vezetése erőltette eddig a dugódíjat, a jobboldali kormány pedig kifejezetten ellenezte, aminek törvényi szinten is hangot adott.

Most akkor mikor lesz dugódíj Budapest belvárosában? Röviden, tömören: a mi életünkben soha
A dugódíj éppen olyan, mint az euró bevezetése
Egyáltalán nem önkéntes dolog, ellenben kifejezetten kötelező. Sok problémára gyógyír lenne, mégsem dolgozik rajta komolyan senki a felelősök közül. A dugódíj - akárcsak az euró - folyamatosan jön-jön, és egyre csak közeledik. De ideérni nem fog soha.
A dugódíj amiatt kötelező, mert a főváros megfontolt vezetése anno úgy építette meg az M4 metrót, hogy pénze nem nagyon volt rá

Az EU megfinanszírozta a projektet, de cserében - teljesen jogosan és észszerűen - azt kérte, hogy ha már van fejlett metróhálózat, akkor a belvárosban autózókat szoktassuk is át arra. Konkrétan a dugódíjjal.
Csakhogy, a társadalom autós része nem igazán támogatta ezt az elképzelést. Ahogyan az lenni szokott, a közvetlenül érintetteket senki sem kérdezte, lazán döntöttek nélkülük. Viszont ez így nem jó, mert a magyar autósnak van valamije, ami a döntéshozónak nagyon kell: szavazati joga. Azt pedig meg tudja vonni, ha olyan intézkedés születik, ami neki nem jó. A dugódíj pedig olyan.
Lesz dugódíj Budapesten, de nem mostanában
A Fővárosi Közgyűlés ugyan elfogadta, hogy legyen dugódíj, de konkrétumok nélkül. És ez nem véletlen.
A magyar leleményesség persze megígért fűt-fát az uniós pénzmagért, a főváros megépítette az M4 metrót, majd a dugódíj bevezetése helyett - a kérdés össztársadalmi elutastítottságára hivatkozással - a kormány hozott egy törtvényt arról, hogy a dugódíjat konkrétan tilos bevezetni itthon. A főváros pedig nem jogalkotó ilyen szinten, hanem csak jogalkalmazó: a törvény tiltása őket is köti.

A dugódíj bevezetése tehát kötelező, ami miatt foglalkozni is kell vele. Ez a foglalkozás viszont kimerül egy kis időszakos szájkaratéban. Az illetékes miniszter beszél róla, a főpolgármester elismeri a felvetés jogosságát, aztán megállapítják, hogy ha törvény nem tiltaná a bevezetését, akkor sem lennének meg a szükséges előfeltételei, így kár is beszélni róla.
De tegyük fel, hogy hatályon kívül helyezik a dugódíjat tiltó törvényt, akkor mi lesz?
Nagyjából semmi, hiszen a dugódíj bevezetéséhez kezdeni is kellene valamit azokkal az autókkal, amiket letennének a belvárosba igyekvők. Hova tennék le, ha nem épülnek P+R parkolók? Mire szállnának át és mennyiért? Miért szállnának át egyáltalán egy fizetős tömegközlekedési eszközre, ha a dugódíj befizetésével be is hajthatnak a belvárosba?

Ezekre a kérdésekre még sokáig - akár évtizedekig - nem lesznek értékelhető válaszok, így a dugódíj emlegetése is eszköz marad csupán. Eszköz a riogatásra és hangulatkeltésre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Olajdoktor
10 ezer kilométer alatt 2 liter olaj fogy, másikkal jobb lenne?
Eszi az 5W40-et a kétliteres szívó benzines. Jobban járnék egy 10W40-nel?
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
