Baráti társalgásokban és kommenteléskor mindenki kívülről tud minden KRESZ-táblát, és végülis a sofőrök többsége valóban egészen jól elnavigál a Stop - behajtani tilos - egyirányú - kötelező haladási irány - sebességkorlátozás tengelyen, jó esetben. De van egy olyan táblatípus, ami rövid, ismerősök között végzett körkérdéseim alapján teljesen kiesik a látómezőből, pedig nagyon sok fontos információt hordoz: a veszélyt jelző táblák.

Ezek a talpukon álló háromszögek (pont fordítva, mint az elsőbbségadás kötelező) rengeteget segítenének a tájékozódásban, ha egy kicsit többet használnánk őket. Valamikor meg is tanultuk, amikor fel kellett ismerni a KRESZ-vizsgán mindenféle olyan hülyeséget, hogy vigyázz, alacsonyan szálló repülők, meg széllökések, de aztán ez merült a leghamarabb feledésbe. Ne nyomasszanak már még több színes szarral, van elég bajunk.
És hát van is, mert az úthibát jelző tábla nem oldja meg az úthibát, és a fekvőrendőrt jelző tábla mellett is a sunyi harmincas szerepel, na hiszen, mintha át lehetne hajtani tíznél többel bármelyiken.
Na de a dohogást félretéve, elevenítsük fel egy kicsit ezeket a kedvesen segítő infótáblákat, amiket ki lehet ugyan hagyni, de minek, amikor annyi segítséget nyújtanak. A veszélyt jelző táblák nem adnak utasítást és nem tiltanak semmit - akár meg is tehetjük, hogy nem látjuk meg őket. De azért érdemes.
A KRESZ egyértelműen nyilatkozik róluk: a veszélyt jelző táblákat – ha külön jelezve nincs - a veszély helye előtt:
- autópályán 250-500 méterrel,
– lakott területen kívül egyéb úton 150-250 méterrel,
– lakott területen belül 50-100 méterrel helyezik el.
És ha történetesen nem nőtte be őket a lomb, akkor nagyon sokat ér, ha a mindenféle rendkívüli körülményekről száz méterrel hamarabb értesülünk. A jó sofőr ugyanis nem arról ismerszik meg, hogy százötvennel vereti a városban, és még videózza is, hanem arról, hogy előre lát és előre gondolkozik.
A veszélyt jelző táblák ki tudnak küszöbölni egy csomó olyan munkát, amit vezetés közben elvégzünk, és bár apróságok ezek, de sok kicsi ebben az esetben rendkívül sokra megy.
Nézzünk néhány példát, felelevenítve, hogy mi mindent lehet megspórolni a talpon álló háromszögek sűrűbb nézegetésével.
Ha például megpillantjuk ezt a - tanulóvezetők közt csak a "rakétás tábla" néven emlegetett jelzést, akkor máris mentesülünk a fáradságos feladat alól, hogy fékkészenlétben, lassítva megállapítsuk, hogy vajon jobbkezes-e az előttünk álló kereszteződés, vagy látható-e hátulról elsőbbségadás kötelező. Kihagyhatjuk az egész műveletet, és mehetünk, mint a rakéta.

Az egyenrangú kereszteződést előjelző tábla szintén jól jöhet, máris nem kell gondolkozni semmin, csak lassítani és benézni.

Aztán milyen jól jön egy kanyargós szerpentinen, vagy épp ellenkezőleg, egy régóta egyenes úton egy meglepetés kanyarra felkészítő tábla, ami még a kanyar irányát is közli, és tessék, nézzük meg például ezt a két helyet, mennyi információ és feladat van ezen az egy ponton elhelyezve.

Vagy mondjuk az sem teljesen igaz, hogy a fekvőrendőrt kihelyező közutasok rohadjanak meg, nem lehet előre tudni a szemét, alváztörő akadályokról, mert dehogynem:

A komolyabb lejtők és emelkedők is szinte mind ki vannak táblázva.
Nem is beszélve a keresztirányú kerékpárforgalmat jelző információról, ami azért is tud hasznos lenni, mert az ember például jobbra forduláskor hajlamos elfelejteni, hogy jobbra sem ártana nézni.

Vagy itt van például a lámpát és körforgalmat jelző tábla, ami persze főleg akkor érdekes, ha vagy beláthatatlan szakaszon autózunk, vagy nagyon régóta nem volt szerencsénk lámpához, például egy hosszabb autópályázás után, és egy kicsit vissza kell szoknunk hozzá.

Persze nem lehet minden figyelmeztető táblának ennyire örülni. Sokszor tapasztaljuk, hogy az egyre terebélyesebb és gyakoribb kátyúk, lyukak és bukkanók nem lesznek megoldva egy vigyázat, úthibák táblával. Nem is beszélve a több kilométeren át kihelyezett vadveszély táblákról, amik azon kívül sok mindenre nem jók, hogy a mégoly óvatosan vezető, de mégis szerencsétlenül járó sofőrök még fizethessenek is az elgázolt szarvas után (természetesen most nagyon leegyszerűsítettük ezt a bonyolult jogi kérdést).
De a legtöbb ilyen előjelző tábla sokkal inkább a segítségünkre van, mint amennyire a közútkezelő felelősséghárítása miatt teszik ki, és szinte minden olyan körülményre tud figyelmeztetni, ami csak előfordulhat velünk út közben. Ehhez persze néha nem árt figyelni az olyasféle pitiánerségekre, mint az előttünk álló táblák.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Gigabírsággal szorítanák vissza Kaliforniában a legjobb büntetéselkerülő trükköt
Az egyszerű közlekedési szabálysértők után a bűnözők is rákaptak, ezért a szigorítás.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
