Még az NKH figyelmét is elkerülte, hogy időközben megszűnt
Csak a jók mennek el - és az NKH
Gyász: a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2016 végén megszűnt. Néhol még a KPM rövidítés is divatos, és évtizedekbe telik majd, mire az NKH kikopik a köznyelvből. A mai napig így hivatkozik rá a Rendőrség, a sajtóorgánumok, az autósok, sőt időnként még mi is. Ettől függetlenül megszűnt és azóta is árvaként hánykolódik minisztériumról minisztériumra.
Megírtuk: ismételten lecsapott a forgalmi-fantom.
Újabb illegális gyorsulási versenyre csaptak le a rendőrök
A razzia számokban: 124 ellenőrzött jármű, több mint 1 milliós bírság, 12 bevont forgalmi. 2 autót soron kívüli vizsgára küldtek.
Viszont többek figyelmét is elkerülte a tény (Rendőrség, NKH, stb.), miszerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (közkeletű nevén NKH) 2016. december 31-ei hatállyal – beleolvadásos jogutódlással – megszűnt.
Az erről is szóló 378/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 28. §-a az NKH feladat-és hatásköreit a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz helyezte 2017. január 1-től kezdődően.
A köznyelvből még a KPM kifejezés sem kopott ki egészen, gyakran az NKH szinonimájaként kerül felemlegetésre
Tehát az idősebbek KPM-ként hivatkoznak rá, a fiatalabbak pedig NKH-nak ismerik. De mit érdemes tudni ezekről a hárombetűs közlekedési hatóságokról?

A KPM a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium rövidítése volt. 1954-től ez a minisztérium kapta meg az állami közutak felügyeletét, amit 12 megyeszékhely kirendeltségein keresztül menedzselt, amelyek 1958-tól KPM Közúti Igazgatóságok (KIG) néven futottak. 1970-re az összes megyeszékhelyen önálló igazgatóság alakult, majd az 1980-as években újabb átszervezés után létrejött a Közlekedési Felügyelet. 1996-ra az igazgatóságok közhasznú társaságokká szerveződtek, majd 2005-ben megalakult az egységes Magyar Közút, amelybe 2013-ban beolvadt az Állami Autópálya Kezelő üzemeltetési tevékenysége.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a közlekedésért felelős miniszter irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő önálló költségvetési szerv volt. A hatóság 2007-ben jött létre a Közlekedési Főfelügyelet, a Központi Közlekedési Felügyelet, a megyei (fővárosi) közlekedési felügyeletek és a Polgári Légiközlekedési Hatóság jogutódjaként, amelybe később beolvadt a Katonai Légügyi Hivatal és a Magyar Vasúti Hivatal is.
Az NKH-ról később leváltak a korábbi Közlekedési Felügyeletek, amelyek új névvel, Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségekként folytatták tovább tevékenységüket.

Az NKH Központ, a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, az Útügyi-, Vasúti- és Hajózási Hivatal, a Légügyi Hivatal, továbbá a megyei/fővárosi kormányhivatalok Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályai látták el Magyarországon a közlekedéshez kapcsolódó engedélyezési, ellenőrzési, nyilvántartási tevékenységet. Ezen hatóságok nem végeztek közlekedés-igazgatási feladatokat, az a KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) feladata volt.

A közlekedésért felelős miniszter (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, NFM) szakmai irányítási és ellenőrzési feladatainak ellátásában a Központ közreműködött, amelyet a gyakorlatban az NKH első fokú hivatalai végeztek. Végül az NKH 2016. december 31-én jogutódlással megszűnt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba olvadt. Nehéz gyermekkora volt, na.

A történet azonban itt nem ért véget, hiszen az NFM 2018. májusában szintén megszűnt, feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztérium vette át. Tehát innentől az ITM gyakorolta a szülői jogokat.
De 2022-ben az ITM is megszűnt :DD . Ekkor – egészen pontosan 2022. november 22-ei hatállyal – az éppen átalakulóban lévő Építési és Beruházási Minisztérium kapta a korábbi ITM közlekedési feladatait, vagyis vele együtt a korábbi NKH maradványait is.
Jelenleg – 2022. december 1-je óta – az Építési és Közlekedési Minisztérium alá tartoznak a közlekedési ügycsoportok, amelyeket a Közlekedési Hatóság (KH) keretében igazgat a minisztérium

Vagyis az NKH nem tűnt el örökre, csak többször is szülőt váltott, majd átkeresztelkedett, ahogy a Wikipédián is olvashatjuk.
Bár mindenki tudja, hogy mit kell érteni a KPM és az NKH kifejezések alatt, ezek használata mára már helytelen. Helyettük a
Közlekedési Hatóság (KH) elnevezés használata javasolt
A hatóság honlapja itt érhető el.
(Epilógus: öröm az ürömben, hogy a Carhubon még mindig kapni történelmi NKH-s WC papírt. Addig csapjatok le rá, amíg el nem fogy!.: a szerk.)


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
