Tényleg büntethetnek 1 km/h-s „gyorshajtásért"?
A rendőrség szerint igen, de erre a gyakorlat ad majd választ.
A mostani gyorshajtásos sztori a múlt héten indult, amikor a rendőrség azt nyilatkozta, hogy májustól megszűnik a mérési tolerancia, így akár az 1-3 km/h-s sebességtúllépést is büntethetik – korábban ez még belefért a toleranciasávba. Az új módinak nincs jogszabály-változási alapja, csak a rendőrség gyakorlata változik. Nem változott ugyanis a mérésügyi törvény, amely régóta azt mondta, hogy „a hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája”. A változtatás egyben azt jelentheti, ha egy autós akár 1 km/h-val túllépi a megengedett sebességet akkor büntetést kaphat.

Több kérdés is felmerül a változtatás miatt. Az egyik, hogy a rendőrség által használt traffipaxok közül az ARH-CAM-S1 néven futó készülék engedélyezési dokumentumai szerint a "sebességmérés pontosságára" a következők vonatkoznak: 100 km/h-s sebességig plusz/mínusz 3 km/h, 100 km/h feletti sebességnél pedig 3 százalék.
Az említett jogszabály pedig azt mondja, hogy amíg nincs bizonyítva, hogy hibás a készülék, addig pontosan mér. A specifikáció szerint viszont a gép pontossága 3 km/h-s sávban mozog, ez a tolerenciasáv, hétköznapibban hibahatár. Felvetődik emiatt egy aggály, mégpedig az, hogy egy mérőműszernél a hivatalos hibahatárt a rendőrségi gyakorlat felülírja. Ha esetleg lesz olyan eset, amelynél egy 1-2 km/h-s pontossággal mérő berendezéssel 1 vagy 2 km/h-s sebességtúllépést megbüntetik, és az ügy eljut a bíróságig, akkor kérdés, hogy mit vesznek majd figyelembe. Szintén kérdés, hogy a változtatással tényleg eltörölték-e a hibahatárt, és így az 1 km/h-túllépésnél már lehet-e számolni az 5-50 ezer forintos helyszíni bírsággal. Megkerestük az ORFK-t, hogy mi lesz a jövőben a sebességmérési gyakorlat, tényleg eltörölték-e a hibahatárt. Péntek óta háromszor küldtünk e-mailt a rendőrségnek, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Amint megérkeznek, frissítjük a cikket.)
A rendőrség szerdán viszont kiadott egy tájékoztatót a változtatásról. Ebben egyebek mellett az szerepel:
El kell oszlatni a korábbi tévhiteket: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk”. Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt. Apróbetűs rész: a mérésügyi törvény szerint a hitelesített mérőeszközt – az ellenkező bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Napjainkban a sebességmérők hitelesítési jegyzőkönyvében már nem is adják meg a hitelesítési hibahatárt. el."
A rendőrségi gyakorlat mostantól a következő:
Májustól akár 1 km/óra mért sebességtúllépés is szankcionálható. Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését követő időszak, egy úgynevezett türelmi időszak lesz, amelynek során a rendőrök, a megállítást követően elsősorban a járművezetők figyelmét hívják majd fel a lehetséges jogkövetkezményekre. A szabálysértés mellett azonban ott van még a közigazgatási bírság. Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Példák
A rendőrség két példát ismertet.
Ha valakit lakott területen belül 52 km/h-s sebességgel bemérnek, akkor május elseje előtt az 52 km/h-s mért értékből levonták a 3 km/h-s hibahatárt, így a kapott 49 km/h-s megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető és nem is intézkedett a rendőrség. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebesség nem változik, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézked(het) a rendőrség.
Ha valaki autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba”: A 151 km/óra sebesség esetén május előtt levonta 3 százalékot, igy (sic!) a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/h sebességet nem csökkentjük 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is az objektív felelősség alapján bírságolandó, 30 ezer forintos tételt jelent.
Megkerestük az ügyben dr. Vágány Tamást, a DAS Legal ügyvédjét, aki azt mondta, hogy a helyszíni bírság összege 5 ezer forinttól 50 ezer forintig, hat hónapon belül újabb szabálysértés elkövetése esetén 70 ezerig terjedhet. "A szabálysértési törvény a pénzbírság mellett - ahogy arra a rendőrségi tájékoztató utal - szóbeli figyelmeztetést is lehetővé tesz az intézkedő rendőr számára, ha az elkövetett cselekmény oly csekély mértékben veszélyes a társadalomra, hogy még a helyszíni bírság kiszabása is szükségtelen." Az ügyvéd szerint lényeges az is, hogy az eljárás alá vont személyt megilleti a védekezéshez való jog. "A szabálysértési felelősség bizonyítása a szabálysértési hatóságot terheli. A szabálysértési felelősség megállapításához az szükséges, hogy kétséget kizáróan megállapítható legyen az elkövetés ténye. Amennyiben helyszíni bírságot szab ki az intézkedő rendőr és azt a járművezető aláírásával elfogadja, akkor nincs helye jogorvoslatnak! - tette hozzá. A szabálysértési jogorvoslati lehetőséget akkor lehet igénybe venni, ha a helyszíni bírság vagy szóbeli figyelmeztetés elfogadása helyett feljelentés alapján eljárás indul.
A hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig - úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Amennyiben viszont megalapozott kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy a mért adat és a valós adat között eltérés lehet, akkor ezt az eljárás alá vont személy javára kell a jogorvoslati eljárás során figyelembe venni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
