Tényleg büntethetnek 1 km/h-s „gyorshajtásért"?
A rendőrség szerint igen, de erre a gyakorlat ad majd választ.
A mostani gyorshajtásos sztori a múlt héten indult, amikor a rendőrség azt nyilatkozta, hogy májustól megszűnik a mérési tolerancia, így akár az 1-3 km/h-s sebességtúllépést is büntethetik – korábban ez még belefért a toleranciasávba. Az új módinak nincs jogszabály-változási alapja, csak a rendőrség gyakorlata változik. Nem változott ugyanis a mérésügyi törvény, amely régóta azt mondta, hogy „a hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája”. A változtatás egyben azt jelentheti, ha egy autós akár 1 km/h-val túllépi a megengedett sebességet akkor büntetést kaphat.

Több kérdés is felmerül a változtatás miatt. Az egyik, hogy a rendőrség által használt traffipaxok közül az ARH-CAM-S1 néven futó készülék engedélyezési dokumentumai szerint a "sebességmérés pontosságára" a következők vonatkoznak: 100 km/h-s sebességig plusz/mínusz 3 km/h, 100 km/h feletti sebességnél pedig 3 százalék.
Az említett jogszabály pedig azt mondja, hogy amíg nincs bizonyítva, hogy hibás a készülék, addig pontosan mér. A specifikáció szerint viszont a gép pontossága 3 km/h-s sávban mozog, ez a tolerenciasáv, hétköznapibban hibahatár. Felvetődik emiatt egy aggály, mégpedig az, hogy egy mérőműszernél a hivatalos hibahatárt a rendőrségi gyakorlat felülírja. Ha esetleg lesz olyan eset, amelynél egy 1-2 km/h-s pontossággal mérő berendezéssel 1 vagy 2 km/h-s sebességtúllépést megbüntetik, és az ügy eljut a bíróságig, akkor kérdés, hogy mit vesznek majd figyelembe. Szintén kérdés, hogy a változtatással tényleg eltörölték-e a hibahatárt, és így az 1 km/h-túllépésnél már lehet-e számolni az 5-50 ezer forintos helyszíni bírsággal. Megkerestük az ORFK-t, hogy mi lesz a jövőben a sebességmérési gyakorlat, tényleg eltörölték-e a hibahatárt. Péntek óta háromszor küldtünk e-mailt a rendőrségnek, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Amint megérkeznek, frissítjük a cikket.)
A rendőrség szerdán viszont kiadott egy tájékoztatót a változtatásról. Ebben egyebek mellett az szerepel:
El kell oszlatni a korábbi tévhiteket: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk”. Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt. Apróbetűs rész: a mérésügyi törvény szerint a hitelesített mérőeszközt – az ellenkező bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Napjainkban a sebességmérők hitelesítési jegyzőkönyvében már nem is adják meg a hitelesítési hibahatárt. el."
A rendőrségi gyakorlat mostantól a következő:
Májustól akár 1 km/óra mért sebességtúllépés is szankcionálható. Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését követő időszak, egy úgynevezett türelmi időszak lesz, amelynek során a rendőrök, a megállítást követően elsősorban a járművezetők figyelmét hívják majd fel a lehetséges jogkövetkezményekre. A szabálysértés mellett azonban ott van még a közigazgatási bírság. Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Példák
A rendőrség két példát ismertet.
Ha valakit lakott területen belül 52 km/h-s sebességgel bemérnek, akkor május elseje előtt az 52 km/h-s mért értékből levonták a 3 km/h-s hibahatárt, így a kapott 49 km/h-s megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető és nem is intézkedett a rendőrség. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebesség nem változik, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézked(het) a rendőrség.
Ha valaki autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba”: A 151 km/óra sebesség esetén május előtt levonta 3 százalékot, igy (sic!) a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/h sebességet nem csökkentjük 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is az objektív felelősség alapján bírságolandó, 30 ezer forintos tételt jelent.
Megkerestük az ügyben dr. Vágány Tamást, a DAS Legal ügyvédjét, aki azt mondta, hogy a helyszíni bírság összege 5 ezer forinttól 50 ezer forintig, hat hónapon belül újabb szabálysértés elkövetése esetén 70 ezerig terjedhet. "A szabálysértési törvény a pénzbírság mellett - ahogy arra a rendőrségi tájékoztató utal - szóbeli figyelmeztetést is lehetővé tesz az intézkedő rendőr számára, ha az elkövetett cselekmény oly csekély mértékben veszélyes a társadalomra, hogy még a helyszíni bírság kiszabása is szükségtelen." Az ügyvéd szerint lényeges az is, hogy az eljárás alá vont személyt megilleti a védekezéshez való jog. "A szabálysértési felelősség bizonyítása a szabálysértési hatóságot terheli. A szabálysértési felelősség megállapításához az szükséges, hogy kétséget kizáróan megállapítható legyen az elkövetés ténye. Amennyiben helyszíni bírságot szab ki az intézkedő rendőr és azt a járművezető aláírásával elfogadja, akkor nincs helye jogorvoslatnak! - tette hozzá. A szabálysértési jogorvoslati lehetőséget akkor lehet igénybe venni, ha a helyszíni bírság vagy szóbeli figyelmeztetés elfogadása helyett feljelentés alapján eljárás indul.
A hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig - úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Amennyiben viszont megalapozott kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy a mért adat és a valós adat között eltérés lehet, akkor ezt az eljárás alá vont személy javára kell a jogorvoslati eljárás során figyelembe venni.

Az oldalról ajánljuk
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
